לפני כשלוש שנים, כששאלו את נשיא התאחדות המלונות בישראל דאז, עמי פדרמן, למה מחירי בתי המלון בישראל גבוהים כל כך, הוא ענה בפשטות: "תבואו בחורף. אז המחירים לא גבוהים". הוא אמנם לא נתן פתרון לנופש זול בתקופות שבהן מרבית הישראלים נופשים, אבל הוא נגע בנקודה חשובה ונכונה לכלל ענף התיירות והטיסות - כשהביקוש יורד, המחירים הופכים לאטרקטיביים ביותר. כך, גם מי שרוצה לנפוש בחו"ל יכול למצוא כרטיסי טיסה בפחות מ-1,000 שקל בתקופות שבהן הביקוש נמוך.
"אפשר למצוא בקלות מגוון רחב של כרטיסים בפחות מ–299 דולר ליעדים באירופה, כמו מינכן, בריסל, בוקרשט ונציה או רומא", אומרת דינה בן טל, ראש אגף ניהול הכנסות בחטיבת המסחר באל על. "לרומא למשל, אנחנו מציעים טיסות בהחל מ–249 דולר. זה לא שכל הטיסה נמכרת במחיר הזה, אבל אנחנו מקצים מספר מקומות מוגבל במחיר נמוך. בכל טיסה אנחנו מציעים כמה כרטיסים ברמת המחירים הזו, ולכן ככל שהמועד רחוק יותר, יש יותר מושבים במחירים אלה".
לא מדובר בתופעה ייחודית לחורף הנוכחי. גם בשנה שעברה אפשר היה למצוא לא מעט כרטיסי טיסה לאירופה בחורף במחירים דומים. ואולם בן טל טוענת כי מחירי הטיסות ליעדים מסוימים ירדו עוד יותר השנה. "מחירי הטיסות למדריד בשנה שעברה לא היו נמוכים כמו השנה - שבה ניתן למצוא כרטיס טיסה ב–270 דולר", היא מסבירה.
"הורדנו את המחירים כדי לעודד תנועה, וגם כי נכנסה תחרות מצד חברת התעופה אייר אירופה, שלא פעלה בישראל בחורף הקודם. גם בטיסות לבריסל אנחנו רואים שהמחיר נמוך יותר כי יש תחרות - אנחנו נלחמים על כל נוסע ונוסע. גם ליעדים באיטליה, כמו מילאנו ורומא, אני חושבת שהכי נמוך שאי פעם הגענו היה 299 דולר - וגם אז זה היה בימי מכירה ספציפיים. ואילו כיום אנחנו מתחילים את המכירה ב-249 דולר".
טיסות לואו-קוסט הן לא תמיד זולות
הרבה מהטיסות הזולות המוצעות לאירופה הן של חברות לואו־קוסט, אלא שעצם העובדה שחברה מוגדרת כלואו־קוסט עדיין לא אומרת שהמחירים שתציע יהיו נמוכים בהכרח. איזיג'ט, וויזאייר, UP של אל על ואחרות מציעות טיסות שמחירן הבסיסי הוא 400 ואפילו 500 דולר, עוד לפני התוספת של העלאת מזוודה למטוס או ארוחה - ועדיין נחשבות לחברות לואו־קוסט.
רבים תוהים איך אפשר לקרוא לטיסות במחירים כאלה "לואו־קוסט" (בתרגום חופשי: "מחיר נמוך") ואיך בכל זאת אפשר להשיג כרטיסים במחיר של פחות מ-100 דולר לטיסה. ראשית, נבהיר שכשאתם שומעים על מחירים נמוכים כאלה בטיסות לואו־קוסט, בדרך כלל מדובר בתעריפים לטיסה בכיוון אחד בלבד, ולא הלוך חזור. גם טיסה שמחירה כ-200 דולר היא לא עניין של מה בכך, אבל צריך להיות עם היד על הדופק כדי להשיג טיסות כאלה.
שנית, התמחור של כרטיסי הטיסה עובד לפי שיטה קבועה - ככל שהמטוס מלא יותר, המחיר של הטיסה עולה. כלומר, כדי להשיג את המחיר הנמוך ביותר צריך להזמין את הכרטיס חודשים רבים מראש, כשהמכירה רק מתחילה ומספר המושבים שהוזמן עוד קטן. הראשונים להזמין הם אלה שמרוויחים את המחירים הנמוכים ביותר, ואלה שמחכים עם ההזמנה נותרים עם מחירים שדומים מאוד למחירים של טיסות רגילות. זהו הכלל, במיוחד לגבי טיסות לואו־קוסט שבהן נדיר שהמחיר יירד עם הזמן.
בכל הנוגע לטיסות רגילות, יש יוצאים מן הכלל - וגם ברגע האחרון המחירים יכולים לרדת. אבל איך אפשר לדעת? אי־אפשר. זהו סיכון שאתם יכולים לבחור לקחת או לא לקחת. ייתכן שחברת התעופה תישאר עם מקומות פנויים על הטיסה ותחליט להוריד מחירים כי מושב ריק שממריא הוא הפסד של כסף. אם חברת התעופה רואה שהביקוש לטיסות בתאריכים מסוימים נמוך במיוחד, היא עשויה להציע מבצע גורף על כרטיסי הטיסה.
כשמדובר בתקופות שיא, כמו הקיץ או החגים, סביר להניח שהמטוסים יתמלאו, וככל שמועד הטיסה יתקרב המחירים יעלו. אבל בתקופות שפל, כמו עונת החורף שבה אנחנו נמצאים כעת, אפשר להמר שאולי מחיר כרטיס שמוזמן זמן רב לפני מועד הטיסה לעומת המחירים שיוצעו ברגע האחרון, למשל שבוע לפני הטיסה.
"פה ושם יכול להיות תיקון של המחיר, כי אנחנו מגיבים לביקוש והיצע", אומרת בן טל. "אי־אפשר לדעת מה יהיה, אבל ככלל אנחנו לא אוהבים לתקן את המחיר לאחור. יכולים להיות מצבים שבהם המחיר יירד, אבל כל עוד לא קורה משהו חריג, לרוב זה לא קורה. על פניו, מי שיזמין היום ירוויח".
גם במאי אפשר לטוס בזול
לאן אפשר לטוס בחורף הקרוב בפחות מ-300 דולר? בדקנו שורה של יעדים ותאריכים, כדי למצוא טיסות במחירים כאלה. נציין כי יכולנו למצוא גם כרטיסי טיסה במחיר נמוך מ-250 דולר, אבל אלו לא כללו תמיד את עלות העלאת המזוודה לבטן המטוס, וכשנוסעים לאירופה בחורף וצריך להצטייד בבגדים חמים - רוב הסיכויים שמזוודת יד (טרולי) שמוגבלת ב-8 ק"ג לא תספיק.
המחיר שמוצג באתרים של חברות הלואו־קוסט הוא תמיד מחיר בסיס, שעליו יש להוסיף עלות של העלאת מזוודה במשקל 20–23 ק"ג, שעלולה לייקר את הכרטיס בעד 70 דולר - סכום לא מבוטל כשמחיר הכרטיס המקורי הוא כ-250 דולר (כ-30% תוספת לעלות הכרטיס).
מלת המפתח בחיפוש כרטיס מוזל היא גמישות. בניגוד לטיסות רגילות, שבהן מוצג המחיר המלא של הטיסה הלוך ושוב, בטיסות לואו־קוסט המחיר מתחלק לשניים - עלות הטיסה הלוך והעלות חזור.
שיטת תמחור זו נוחה לנופשים שלא משנה להם התאריך המדויק של החופשה. בדרך זו, אפשר לבדוק מגוון תאריכים שמציעים את השילוב במחיר הנמוך ביותר. איך עושים את זה? נכנסים לאתר של חברת התעופה ועורכים חיפוש לפי תאריך אקראי התחלתי, שיכול להתאים. אחר כך מתחילים לזוז בימים על לוח השנה, עד שמוצאים תעריף נמוך מספיק לטיסת הלוך. לאחר שמוצאים את המחיר הנמוך ביותר, עוברים לחפש טיסה חזרה לפי אותו העיקרון.
מי שחופשה בקור האירופי לא נשמעת לו כמו חוויה מהנה במיוחד, ומעדיף לנסוע לקראת האביב, כשמזג האוויר מתחמם מעט, יכול לבדוק כבר עכשיו את המחירים למאי - התקופה שאחרי פסח, שגם בה המחירים נמוכים יחסית.
הזמנת כרטיס טיסה חצי שנה לפני המועד היא סיכון, במיוחד בטיסות לואו־קוסט שבהן אין אפשרות לבטל את הכרטיס (למעט במקרים שבהם אתם מוגנים על ידי חוק הגנת הצרכן - 14 יום לאחר ההזמנה ועד שבעה ימים לפני מועד הטיסה, אם לחברת התעופה יש נציגות בישראל). בנוסף, חצי שנה הוא פרק זמן ארוך, ודברים רבים יכולים להשתנות במהלכו. אבל אם שום דבר לא ישתנה ותצליחו לעלות על הטיסה הזו בניחותא - אתם יכולים לחסוך אלפי שקלים.
כרטיסי טיסה ליעדים שונים במאי מוצעים כיום בכ-300 דולר לאדם. כך, ניתן למצוא סוף שבוע של ארבעה לילות בפראג ב-270 דולר, ומדריד ווינה בכ-350 דולר. בין הדוגמאות שמצאנו למחירי טיסות בפחות מ-300 דולר לאירופה בחורף ובמאי עלו למשל מדריד (230 דולר בינואר עם חברת איבריה), לונדון (290 בפברואר דולר באיזיג'ט), בודפשט (270 דולר במאי ב-UP), אמסטרדם (277 דולר בינואר באיזיג'ט) ועוד.
יייתכן שבתוך כמה ימים המחירים ישתנו, אבל מי שמעוניינים לטוס לאירופה בתקופה הקרובה בתאריכים גמישים, יכולים למצוא עדיין מגוון טיסות במחירים נוחים, כך, אפשר לבלות חופשה באירופה גם ביעדים שהטיסות אליהם יקרות בדרך כלל, כמו לונדון ופריז, בפחות מ-300 דולר לאדם.
טסים בפסח? מחירי הכרטיסים כבר עלו
ואולם מי שמתכננים חופשה אירופית בפסח, כבר לא יוכלו למצוא מחירים נמוכים במיוחד. אף שפסח חל השנה בסוף אפריל, בעוד כחצי שנה, מחירי הטיסות לאירופה בחול המועד עוברים כבר את רף 450 דולר. במקרים מסוימים, כמו פריז, מחירי הכרטיסים מגיעים כבר כיום ל-620 דולר.
עם זאת, אפשר לחסוך בעלויות הטיסה גם בתקופות השיא. אחד הכלים שכדאי להכיר הוא אפליקציית farifly, שמנטרת את השינויים בכרטיס הטיסה שהזמנתם - ואם מחיר הכרטיס יורד לרמה כזו שגם בניכוי דמי הביטול ישתלם לכם לבטל את ההזמנה ולהזמין מחדש, היא מעדכנת את המשתמש. השירות מוצע ללא תשלום, ומצריך לשלוח את המייל שהתקבל מחברת התעופה או סוכן הנסיעות עם פרטי הטיסה, ולקוות שתגיע ההודעה המשמחת על החיסכון.
השירות של farifly רלוונטי יותר כשמחירי הטיסות גבוהים, שכן בדרך כלל דמי הביטול של טיסה אינם עניין של מה בכך, וכשמחיר הכרטיס נמוך מלכתחילה, ספק אם המחיר יירד לרמה כזו שבה דמי הביטול לא ייתרו את הליך הביטול.
דרך נוספת לחיסכון: טיסה לאירופה מנמל התעופה עובדה
לא רק דרך נתב"ג אפשר למצוא טיסות לאירופה במחירים נמוכים מ-300 דולר לכרטיס. החורף יפעלו בשדה התעופה עובדה, הסמוך לאילת, כמה חברות תעופה שאמורות להביא לעיר הדרומית תיירים מחו"ל ולשנות את מגמת הירידה בלינות התיירים בשנים האחרונות. גם הישראלים יכולים להרוויח מהעניין - בעיקר אלה שגרים במרחק נסיעה סביר משדה התעופה.
ביום חמישי, אחרי שנים רבות של ציפייה, נחתו לראשונה בשדה התעופה של עובדה המטוסים של חברת הלואו-קוסט האירית ריינאייר, הידועה במחירים הנמוכים שהיא מציעה. ריינאייר תפעיל בעונת החורף הנוכחית שש טיסות שבועיות משלושה יעדים - קובנה קרקוב ובודפשט - במחירים שמתחילים בכ-100 דולר לטיסה הלוך ושוב, כולל מזוודה.
ריינאייר היא לא החברה היחידה שתקיים החורף טיסות ישירות לאילת - גם מונרך הבריטית, פגסוס הטורקית ועוד חברות תעופה שיפעילו טיסות לנמל התעופה עובדה, מפיחות תקווה לגידול משמעותי בתיירות הנכנסת לאילת בחורף הנוכחי.
ההחלטה של ריינאייר והחברות האחרות לפתוח את קו התעופה לאילת התקבלה בין היתר בזכות תמריץ שקיבלו ממשרד התיירות - 45 יורו לכל נוסע שהחברות יביאו לאילת, ו–15 יורו נוספים שיקבלו מהתאחדות המלונות באילת, שהחליטה שגם היא מסבסדת את הטיסות כדי לעודד את הגעת חברות התעופה לעיר.
התקצוב יועבר לחברות התעופה עבור עד 80 אלף נוסעים בעונת החורף 2015–2016, סכום שמאפשר לחברות הלואו־קוסט לשווק את הטיסות שלהן במחירים אטרקטיביים במיוחד.