התרסקות המטוס בקוריאה הדרומית הבוקר, בה נהרגו לפחות 179 נוסעים, מצטרפת לרצף אירועים קשה שקרה רק בשבוע האחרון בתעופה העולמית, וחותם באופן סופי את שנת 2024 כאחת השנים הגרועות בשמיים ויש עוד שלושה ימים עד לתחילת שנת 2025.

כזכור, מלבד לאירוע הקשה היום, לפני ארבעה ימים התרסק מטוס של חברת אזרבייג'ן איירליינס ברוסיה ו-32 נוסעים נהרגו. לפני שבוע מטוס קל התרסק בברזיל ו-10 נוסעים נהרגו. באוגוסט, מטוס אחר התרסק בברזיל ו-62 נוסעים נהרגו, ביולי מטוס שהתרסק בנפאל גרם למותם של 18 אנשים ומטוס קל אחר שהתרסק ברוסיה ביולי הרג 3 אנשים. כך, רק מהאירועים שקרו בחצי השנה האחרונה ניתן לספור לפחות 294 הרוגים.

הריסות המטוס בקוריאה הדרומית (צילום: Reuters)
הריסות המטוס בקוריאה הדרומית | צילום: Reuters

חשוב להגיד שכל שנה יש ויכוח על המספרים הסופיים, היות ולא תמיד ברור מה סופרים ומה נחשב לתאונה אזרחית. כך או כך, מדובר בנתון חריג, במיוחד לאור העובדה ששנת 2023 הסתיימה כאחת השנים הכי בטוחות בתעופה העולמית. על פי אירגון התעופה העולמי IATA בשנה שעברה לא היות תאונות של מטוסי סילון והתרחשה בו רק תאונה בודדת של מטוס טורבו-פורפ בו נהרגו 72 נוסעים.

כזכור, כבר מתחילת השנה, היה נראה שמשהו לא טוב קורה בעולם הבטיחות התעופתי. זה התחיל עם התרסקות של מטוס חברת ג'אפאן איירליינס שהרג 5 אנשים על הקרקע, לאחר מכן התרחש האירוע המפורסם בו הדלת של מטוס חברת אלסקה איירליינס נתלשה ממקומה באמצע הטיסה, מה שהוביל לסדרת חקירות נגד ענקית התעופה בואינג.

יחד עם זאת, חשוב לציין שבשנים האחרונות עלתה הבטיחות בטיסות בצורה משמעותית. כך למשל, בשנת 2005, לפני 20 שנה, כמות המתים בתאונות בטיסות עמדה על לא פחות מ-1,015 אנשים. כמו כן, חשוב לזכור שעל אף שהמספרים נשמעים גבוהים, ביחס לכמות הטיסות והנוסעים באוויר, אלה מספרים זניחים ביותר ביחס לכמות הטיסות והנוסעים שרק עולה משנה לשנה וב-2023 הוא עמד על 0.03 לכל מיליון טיסות.