שלבי התרסקות מטוס
הכי זול זה גם הכי בטוח. ה"אף" של המטוס מתנתק מהגוף במהלך הניסוי

טיסות עסקים ומחלקות ראשונות אולי מציעות שפע של הטבות, אך נראה כי בטיחות היא לא אחת מהן. מחקר חדש מגלה כי נוסעים במחלקת תיירים נוטים יותר לשרוד התרסקות מטוס מאלה שיושבים במושבים היקרים ביותר על הטיסה.

בניסוי שנערך במדבר Sonaran שבמקסיקו, מטוס בואינג מדגם 727, מאובזר במצלמות ובחיישנים ומלא בבובות עם עצמות שבירות המדמות נוסעים התרסק. אחרי שהטייס צנח בגובה 2,500 רגל, המטוס הונחת לעבר הקרקע על ידי טייס אחר באמצעות מכשיר שלט רחוק.

החלק הקדמי של המטוס מתנתק
הנוסעים בחלק הקדמי אינם שורדים



במהלך הניסוי, שלוש בובות היו מונחות ב-3 פוזיציות שונות במטוס: בעמדה אחת הבובות חגרו חגורות בטיחות וישבו כך שחלקן האחורי מוצב על משענת הגב; בעמדה השנייה הבובות היו חגורות אך לא ב"תנוחת המשענת" (ראשן נצמד למושב שלפניהן); ובעמדה הנוספת הבובות לא היו חגורות כלל.

לאחר הניסוי, שעלותו נאמדת בכ-1.5 מיליון דולר, נמצא כי 11 שורות המושבים הראשונות נעתקו מן המטוס, היות והחלק הקדמי שלו הוא זה שנפגע ראשון. בחלק זה לרוב ממוקמות מחלקות העסקים והמושבים היקרים ביותר על הטיסה.

בובות מדמות נוסעים במטוס
תנוחה שגורמת לפגיעות ראש קשות
סיכויי הישרדות גבוהים ליושבים בחלק האחורי

בעקבות הממצאים, המומחים הגיעו למסקנה כי נוסעי המחלקה הראשונה לא היו שורדים את ההתרסקות, אבל 78 אחוז הנוסעים הנותרים היו יכולים לצאת בשלום מהתאונה, עם סיכויי הישרדות גבוהים ככל שהמושבים ממוקמים בחלק האחורי של המטוס.

בנוסף, החוקרים גילו כי הבובות בתנוחת המשענת שרדו יותר מכל עמדה אחרת בה הוצבו בובות. אם כך, הנוסעים שהיו משעינים את ראשיהם על המושב שלפניהם היו סובלים מפגיעות ראש קשות במקרה של התרסקות, ואלה שלא היו חגורים היו נספים במקום.

בובות בניסוי
התנוחה הבטוחה ביותר לנוסע
זו רק הפעם השנייה שבה התרסקות של מטוס נבדקת בדרך זו. בשנת 1984 נאס"א ערכה ניסוי דומה במטוס מסוג בואינג 720 במדבר מוהאבי בקליפורניה.

אן אוונס, חוקרת לשעבר ביחידת חקירות תאונות האוויר של בריטניה, בדקה את נתוני הקופסה השחורה של 727 לאחר הניסוי ואמרה: "התוצאה מוכיחה שהמטוסים של היום, שהם עוד יותר מתוחכמים מבואינג 727 שנבדק בניסוי, מצוידים היטב כדי להתמודד עם תאונות מסוג זה.

"זה בטוח יותר לשבת בחלק האחורי של המטוס. הקדמי הוא פגיע יותר ואני הייתי בכלל בוחרת לשבת במושב שהכי קרוב ליציאת חירום" היא מוסיפה.

מטוס לאחר התרסקות
מבט מקרוב לאחר ההתרסקות

>> ניו יורק: האפליקציות שאתם צריכים להכיר