בעקבות מגיפת הקורונה, נוצרה תופעה חדשה בתעשיית התיירות: היעלמות התיירים הסינים. מי שפעם נכחו בהמוניהם כמעט בכל מוקדי התיירות העולמיים, כמעט נעלמו לחלוטין, כשבדרך הם לוקחים איתם שוק ענק שעלול לפגוע קשות בענף התיירות בעולם. יחד עם זאת, המצב החדש הביא איתו גם הקלה מסוימת למקומות שעד כה סבלו מעומס יתר. לכן הדילמה היא ברורה: למשוך חזרה את התיירים הסינים כדי לעודד את הכלכלה, או לנצל את התופעה כדי להיפטר מתיירות היתר?
ההתאוששות של התיירות הסינית הייתה לא אחידה, עם חזרה מהירה יותר דווקא לתיירות הפנים, וצמיחה פושרת וחלקית בתיירות היוצאת בשנת 2023. נפח התיירות המקומית עלה על הרמות שלפני המגפה, כשעל פי הנתונים האחרונים של הלשכה הלאומית הסינית לסטטיסטיקה, בוצעו כ-489 מיליון נסיעות פנים בשנת 2023, שהניבו הכנסות של 4.9 טריליון דולר (18 טריליון שקל) מתיירות.
>> טסים לסין? היכנסו למדריך המלא
>> "חיקוי זול": המדינה הזו השקיעה מיליארדים על אי יווני משלה
>> פי ארבעה מישראל: זאת העיר הגדולה בעולם – ואתם אפילו לא שמעתם עליה
ההוצאה של כל תייר מקומי בתוך סין בשנת 2023 כבר עלתה על הרמות שלפני המגפה, והגיעה לשיא של חמש שנים. התאוששות החזקה הזו בתיירות הפנים משקפת את ההתאוששות המתמשכת של צריכת השירותים בסין והשיפור בתשתיות במדינה, אך בהכרח מצביעה על ירידה בביקוש ליעדים שמחוץ למדינה. כך למעשה שרווחים עצומים שביעדים מסוימים התרגלו אליהם, כיום נשארים בתוך סין או במדינות השכנות לה.
ברחבי העולם לא מצפים שהתיירות הסינית תחזור לרמות טרום-המגפה עד 2025 לפחות. למרות העלייה בתיירות הפנים, משקי בית סיניים ביצעו 101 מיליון נסיעות חוצות גבולות ב-2023, שווה ערך ל-60 אחוזים בלבד משנת 2019 שהייתה שנת השיא בתיירות העולמית. מתוכם, יותר מ-70 אחוזים מהנסיעות היו להונג קונג, מקאו וטייוואן, מה שמצביע על כך שמספר הנסיעות למקומות אחרים בשנת 2023 הגיע ל-2.4 מיליון, כ-36.3 אחוזים מרמות 2019.
לונדון אאוט – דובאי אין
תיירים סינים ידועים בנטייתם לבזבז בנדיבות על מוצרי יוקרה, מקומות לינה, אוכל ובידור, ותרמו בשני העשורים האחרונים באופן משמעותי לכלכלות היעדים המארחים. כאמור, בלעדיהם עסקים הנשענים על הכנסות מתיירות מתמודדים עם ירידות חדות בהכנסות, שמסכנות את הפרנסה והיציבות הכלכלית. בנוסף לכך, הירידה בכניסות התיירים הביאה לאובדן מקומות עבודה נרחב במגזרים שונים, והחריפה את שיעורי האבטלה והפערים החברתיים-כלכליים. מצוות המלון ועד למוכרי מזכרות, ההשפעות הגלומות של הפחתת פעילות התיירות מורגשת בצורה חריפה על ידי עובדים המסתמכים על התעשייה לצורך תעסוקה.
יעדים כמו פריז, מילאנו ולונדון, המפורסמות בחוויות הקניות היוקרתיות שלהן, ראו ירידה משמעותית במכירות הקמעונאיות של מוצרי יוקרה. עסקים שפנו במיוחד לקהל הלקוחות הסיני, עם צוות דובר מנדרינית וקווי מוצרים מותאמים, מרגישים כיום את ההשפעות הכלכליות מהיעלמותם של התיירים הסינים. כמו כן, גם יעדים כמו רומא וונציה, עם האתרים ההיסטוריים והאטרקציות האייקוניות שלהם, הושפעו, והיעדר קבוצות טיולים גדולות עם תיירים סינים יוצר חלל בולט, המשפיע על כל דבר החל מהזמנת מסעדות וכלה במכירות בחנויות מזכרות.
אבל ההשפעה היא מעבר לכלכלה ישירה. יעדים רבים באירופה שגשגו על חילופי התרבות שטופחה על ידי התיירות הסינית. עסקים מקומיים התאימו את עצמם לההעדפות הסיניות, והציעו תפריטים במנדרינית וסיורים עם מדריכים דוברי השפה.
מועצות תיירות באירופה מחפשות באופן פעיל פתרונות למצב הנוכחי, כאשר גיוון הוא המפתח, עם התמקדות במשיכת מבקרים משווקים אחרים בעלי צמיחה גבוהה כמו דרום-מזרח אסיה והמזרח התיכון. בנוסף, חלק מהיעדים מתאימים את אסטרטגיות השיווק שלהם כדי לפנות למטייל סיני בעל תקציב מודע יותר שמתעורר לאחר המגפה.
לעומת זאת, יעדים אחרים ברחבי העולם דווקא הרוויחו מהמצב הקיים. אטרקציות תיירותיות אקזוטיות, סביבות טיולים מסבירות פנים והעמקת הקשרים עם סין גורמים למדינות המזרח התיכון להיות יעדים מועדפים יותר ויותר עבור מטיילים סינים שיוצאים לחו"ל. כך למשל נרשמה עלייה חדה בתיירות הסינית במצרים, איראן, טורקיה וירדן, כאשר הכניסות של תיירים סינים שילשו את עצמן במרוקו, והביקוש בדובאי עלה ב-10 אחוזים בקרב הנופשים הסינים.