אמסטרדם היא אחת הערים המתויירות והאהובות ביותר בעולם. רבים מתושבי העיר מתפרנסים מתחומים שונים בענף התיירות, וזקוקים באופן יומיומי לנוכחותם של התיירים הרבים בעיר. בתקופת הקורונה, עם הגבלות הטיסה המקומיות בהולנד וההגבלות הנוספות במדינות התיירים השונות, חוותה העיר שקט מיוחד מכל התיירים שרגילים לפקוד אותה בדרך קבע.
תושבי אמסטרדם גילו מציאות חדשה בזמן הקורונה: שקט ברחובות, שלפתע הפכו לנקיים במיוחד, אוויר צח והיעדר ריח השתן המוכר ברחובות. התושבים המקומיים היו מאושרים שלפתע הם זכו ליהנות מהעיר היפה והמיוחדת לעצמם בלבד, ותושבים ותיקים רבים אפילו סיפרו שלפתע הם זכו להגיע לאזורים שבמשך שנים ארוכות הם נמנעו מלהגיע אליהם. כעת הם נתקלים בבעיה: הם לא יודעים אם הם רוצים בכלל שהתיירים יחזרו.
"אמסטרדם זקוקה לתיירים, בלעדיהם כל המוזיאונים, המסעדות והאתרים המדהימים שלנו לא יוכלו לשרוד לאורך זמן", אומר ניקולה, תושב העיר במשך עשרות שנים. "אבל זה היה בונוס גדול במהלך הקורונה שהתיירים לא יכלו לבוא", הוא מציין. "לא עוד קבוצות תיירים גדולות באזור התעלה שמקיאים ברחובות אחרי ששתו המון אלכוהול ועישנו המון סמים. קיבלנו את העיר היפה שלנו בחזרה".
עוד בימים שלפני הקורונה החלו הרשויות באמסטרדם להילחם בהשפעות השליליות והמכוערות של ריבוי התיירים המבקרים בעיר. רעש רב, השלכת פסולת ברחובות והטלת שתן בקרבת בתי המגורים הפכו למפגע עירוני ראשון במעלה. עוד לפני פרוץ המגפה התלוננו תושבים רבים על התופעות הבעייתיות, והחלו לקרוא לעיר במרירות "דיסני וורלד תיירותי".
כעת, עם הסרת ההגבלות בהולנד וההיערכות לקראת חזרתה של תיירות החוץ למדינה, תושבי אמסטרדם ניצבים בפני דילמה גדולה בנוגע לעמדתם על חזרת התיירים לעירם. בתגובה לכך, עיריית אמסטרדם נחושה שלא לחזור למצב ששרר בעיר לפני פרוץ הקורונה, ולשדרג את איכות חייהם של המקומיים. לקראת הקיץ המסתמן כנטול הגבלות תיירות בהולנד, יצאה עיריית הולנד בקמפיין תיירותי מיוחד: כן לביקור במוזיאונים, לא לתיירות הסמים והאלכוהול.
עיריית אמסטרדם השיקה קמפיין אינטרנטי בעלות של יותר מ-100 אלף יורו, המעודד תיירים לשוב לאמסטרדם – אך קורא להם לבקר במוזיאונים ובאתרי התיירות והתרבות הרבים ברחבי העיר. מנגד, הקמפיין מדיר במופגן כל יחס לתיירים שהיו רגילים לאורך שנים לבקר בעיר ההולנדית בשל חנויות ה"קופי-שופ" המפורסמות ולעשן בהן סמים, ולהרבות בשתיית אלכוהול. הקמפיין אף בחר לציין: מבקרים רעשניים ומסיבות רווקים אינם רצויים עוד באמסטרדם ולא יתקבלו בברכה.
"אנחנו לא רוצים לשוב למראות שהתרגלנו אליהם לפני המגפה, כאשר קהל רב היה מתגודד באזור רחוב החלונות האדומים וגורמים רעש וחוסר נוחות עזים לתושבים המקומיים בעיר", נכתב בהודעה רשמית מטעם העירייה. "תיירים המכבדים את אמסטרדם ימשיכו להתקבל בעיר בברכה. מנגד, תיירים שמתייחסים לתושבי העיר ולמסורת שלה בחוסר כבוד אינם יתקבלו עוד בברכה – העמדה שלנו ברורה: אל תבואו לאמסטרדם יותר".
באמסטרדם מבקשים להבהיר כי הם לא מבקשים לשנות את אורחות התיירות בעיר מן הקצה אל הקצה, ועדיין שמחים מאוד לקבל תיירים. "כל מה שאנחנו מבקשים לעשות בקמפיין הזה הוא להביא למיתון ההתנהגות הגסה של התיירים ברחובות", אומר גריט אודו, מנהל הקמפיין של העירייה. לדבריו, המסר העיקרי של הקמפיין לתיירים הרבים: שתו אלכוהול בדירות ובפאבים ולא ברחוב, השתמשו בשירותים ואל תעשו הרבה רעש.