אמנה חדשה בשם "אמנת מונטריאול 2014" (Montreal Protocol 2014) או בקיצור - MP14, קובעת חוקים חדשים לגבי נוסעים שמתפרעים בטיסה ואופן הטיפול בהם. אירועי ההתפרעות, עליהם רוצים לתת מענה, כוללים לרוב אלימות נגד אנשי הצוות, הטרדה של נוסעים אחרים, עישון במטוס ואי מילוי הוראות הביטחות.
מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako
בניגוד לאמנה הקיימת כיום בעולם התעופה, אמנת טוקיו 1963, אשר קובעת שנוסע שמתפרע בטיסה כפוף לחוקיה של המדינה אליה שייך המטוס (דבר שהקשה מאוד להפעיל סמכות שיפוטית על אותו הנוסע), באמנה החדשה התקנות קובעות שנוסע שמתפרע כפוף לחוקיה של המדינה שבה המטוס נוחת. כך, בניגוד למה שיהיה עד עכשיו, יהיה יותר קל לעצור נוסעים שמתפרעים ברגע הנחיתה, גם אם המטוס נוחת במקום שאינו בסיס הבית שלו.
על האמנה החדשה חתמו עד עכשיו 22 מדינות בלבד, בעוד שעל האמנה שהיתה קיימת עד היום חתומות 186 מדינות. "יש לנו עוד עבודה רבה כדי לגרום לאמנה החדשה להיות אפקטיבית ואנחנו מעודדים מדינות נוספות לחתום על מנת לגרום ל-MP14 להפוך לאמנה על פיה פועלים בכל העולם", אומר מנכ"ל ארגון התעופה העולמי, IATA, אלכסנדר דה ג'וניאק (Alexandre de Juniac).
על פי נתונים של IATA בשנת 2017 דווחו 8,731 אירועים של נוסעים שהתפרעו בטיסה, התפרעות אחת בכל 1,053 טיסות. 86 אחוזים מהדיווחים היו של התפרעויות ברמה 1 שהן לרוב מילוליות, 10 אחוזים היו ברמה 2 שכוללות נזק או אלימות פיזית ו-4 אחוזים היו דיווחים ברמה 3 הכוללים בין היתר ניסיון לפרוץ לתא הטייס.