יוזמה חדשה שהעלה ארגון חברות התעופה בעולם (יאט"א) קוראת להקטין את גודלן של המזוודות שמעלים הנוסעים לסיפון המטוס ומאוחסנות בתאי הכבודה מעל המושבים.
מאחורי היוזמה עומד הרעיון לייעל את תהליך העלאת המזוודות למטוס ויחדן לגודל קבוע ואחיד של 20X35X55 ס"מ. תאי הכבודה יוקטנו אף הם בשיתוף פעולה מצדן של יצרניות המטוסים הגדולות בעולם בראשן איירבוס ובואינג וגם יצרני המזוודות ייכנסו לתהליך באמצעות סימון מזוודות בעלות תקן אחיד.
נושא העלאת הכבודה למטוסי הנוסעים הועלה לדיון בשנים האחרונות בשל מהפכת הלואו-קוסט, שהגדירה מחדש את מדיניות חברות התעופה וחייבה בתשלום עבור כל כבודה שעולה על משקל של שמונה ק"ג. ואולם, בטיסות שאינן לואו-קוסט נאלצים נוסעים רבים לשגר את כבודתם לבטן המטוס לאחר שנוכחו לדעת כי תאי האחסון מלאים במזוודות גדולות מדי.
עוד ב-mako חופש:
קרוב וזול: הכל כלול זה אושר גדול
טיול משפחות בחו"ל בכלום כסף
50 החופשות המשפחתיות השוות בארץ
לפי היוזמה החדשה, כל נוסעי מטוס צר-גוף דוגמת בואינג 737 או איירבוס 321 יוכל לאפשר לכלל נוסעיו לאחסן את כבודתם בתאים, אם רק יעמדו בדרישות גודל הכבודה החדשות. "המצב הנוכחי הוא מתסכל עבור נוסעים רבים", אמר טום ווינדמולר, סגן-נשיא ביאט"א לתחום נוסעים ומטענים. "הפיתוח החדש יעשה סדר ויישב את הסתירות בין גדלי המזוודות השונים".
לפי שעה, לא ידוע כמה מחברות התעופה המובילות בעולם אימצו את היוזמה אך ביאט"א מבטיחים כי ההצטרפות תהיה הדרגתית ותוביל להתייעלות.
אותה התייעלות אגב, שביצעו חברות תעופה רבות בשנה האחרונה הובילה לזינוק של 47 אחוז ברווח הנקי הצפוי להן בסוף 2015 מ-20 מיליארד דולר ל-30 מיליארד דולר.