נמל התעופה לונדון סיטי ביטל את חוק מגבלות הנוזל של 100 מ"ל במטען היד. בכך הוא הופך לנמל התעופה הראשון בבריטניה לבצע את השינויים בהגבלות, הקיימות מאז 2006.
זאת הודות למכונות CT חדשות, בדומה לאלו המשמשות בבתי חולים, שיחליפו סורקים ישנים. הן מסוגלות לייצר סריקה תלת ממדית ברזולוציה גבוהה של תיקי הנוסעים, כלומר הצוות יכול לבדוק אותם בקלות מכל הזוויות.
במקום 100 מ"ל, מגבלת הנוזלים תהיה כעת שני ליטר במטען יד. נוסף לכך, הנוסעים גם לא יצטרכו יותר להניח קרמים ופריטים קוסמטיים בשקית ניילון בעת מעבר אבטחה. הנהלים החדשים יחולו גם על מחשבים ניידים, ולא יהיה צורך להסירם מהנרתיק כדי לסרוק אותם בנפרד.
מנכ"ל נמל התעופה רוברט סינקלייר ציין שהטכנולוגיה תעזור להאיץ את תורי האבטחה הארוכים. הוא אמר: "החדשות הטובות לכל מי שמתכנן חופשה או נסיעת עסקים, הן שאנחנו נהיה נמל התעופה המרכזי הראשון בבריטניה שמציע חווית אבטחה מלאה ב-CT מסוף החודש הזה. הנתיבים החדשים לא רק יקצצו את הטרחה אלא גם את זמני התורים, שאני יודע שהנוסעים יאהבו".
>> לגזור ולשמור: 23 היעדים המומלצים לשנת 2023
>> גם אתם ישר מתחברים לאינטרנט החינמי בנמל התעופה? זה יכול לעלות לכם ביוקר
>> על אי או בלב המדבר: היכן יקום נמל התעופה הבינלאומי הבא של ישראל?
המכונות החדשות וכללי הנוזלים אמורים להיכנס לתוקף בכל נמלי התעופה הגדולים בבריטניה בחודשים הקרובים. הממשלה הכריזה בדצמבר 2022 על מועד אחרון להקמת הטכנולוגיה החדשה שיהיה ביוני 2024 .
שר התחבורה הבריטי, מארק הארפר, אמר אז: "מוצרי הטואלטיקה הזעירים הפכו למרכיב עיקרי בנקודות הבידוק הביטחוניות של נמל התעופה, אבל זה אמור להשתנות. אני מייעל את חוקי תיקי הנוסעים בנמלי תעופה תוך שיפור האבטחה. עד שנת 2024, בשדות תעופה גדולים ברחבי בריטניה תותקן טכנולוגיית האבטחה העדכנית ביותר, שתקצר את זמני התורים, תשפר את חווית הנוסעים, והכי חשוב תזהה איומים פוטנציאליים".
ניסויים של הסורקים החדשים והמשופרים מתנהלים בכמה מנמלי התעופה העמוסים ביותר בבריטניה מאז 2018. זה כולל את טרמינל 3 בהית'רו, גטוויק וברמינגהם.
שינויים הדרגתיים ברחבי העולם
הדרישה על אסירת העלייה למטוס עם נוזלים במכלים של מעל ל-100 מ"ל והוצאת מוצרי אלקטרוניקה מתיקים, היא מרכיב עיקרי בטיסות כבר כ-16 שנים. עם זאת, בנמלי תעופה רבים ברחבי העולם כבר קיימת טכנולוגיה חדשה שתאפשר לבטל את הכלל הזה, וחלקם מתחילים כעת לבטל את האיסור.
נמל התעופה לונדון סיטי לא לבד. למעשה, אחד המוקדים הראשונים שאימצו את טכנולוגיית ה-CT לבדיקת תיקים באופן רשמי הוא נמל התעופה שאנון במערב אירלנד. עוד באוקטובר 2021, נמל התעופה שאנון הכריז בשקט על המערכת הממוחשבת החדישה שלו, או CT, מערכת אבטחת סריקה, המותקנת בעלות של 2.5 מיליון אירו (כ-10 מיליון שקל).
למרות שהטכנולוגיה קיימת זמן מה, ונוסתה לראשונה במרכזים בינלאומיים גדולים יותר כמו הית'רו ו-JFK בניו יורק, שאנון הצליח לגבור על נמלי התעופה הגדולים הללו בהשקה הדרגתית ויישום הטכנולוגיה במלואה.
אולם כעת, כשהטיסות חזרו לשגרה, ורוב אירופה ביטלה את כל חוקי הנסיעה, היוזמה של שאנון סוף סוף צוברת תאוצה. נמל התעופה של דונגל, עוד מרכז תחבורה באירלנד, גם הוא הלך בעקבותיו של שאנון בהתקנת אותה טכנולוגיה והסרת כללי הנוזלים. לשם השוואה, התכנון המקורי של הית'רו היה יישום הטכנולוגיה ב-2022 עם השקעה בתשתית נחוצה בסך של 62 מיליון דולר, אך זה עדיין לא קרה. המהלך של הית'רו מגיע הרבה יותר מאוחר מזה של שאנון או אפילו נמל התעופה של סכיפהול באמסטרדם, אחד המתחרים המרכזיים שלו באירופה.
גם מנהל שדה התעופה הספרדי (AENA) אישר ב-20 בפברואר כי מסוף 2023 או תחילת 2024, נוסעים יוכלו לקחת נוזלים מעל 100 מ"ל במטען היד בטיסות מספרד, ולא ייאלצו להוציא את המכשירים האלקטרוניים מהתיקים. נמלי התעופה מדריד-בראחס וברצלונה אל-פראט, יהיו שני הראשונים בספרד שבהם יבוטל כלל הנוזלים והאלקטרוניקה, בעוד שיש גם תוכניות ליישם זאת בפלמה דה מיורקה בסוף 2024.