במשך שנים נמל התעופה הראשי של כרתים בעיר הרקליון "זוכה" לשלל ביקורות שליליות, שלא פעם הובילו לקביעה כי למעשה מדובר בנמל התעופה הגרוע באירופה. עם זאת, הרשויות באי היווני בונות כעת נמל תעופה חדש ומשוכלל שצפוי לקבל את מיליוני התיירים שמגיעים לכרתים מדי שנה כבר בשנת 2027. אבל למרות שמדובר בבשורה מצוינת עבור התיירים שמתלוננים על התנאים בנמל התעופה, עבור התושבים של האי ופעילי איכות הסביבה, מדובר באירוע שיכול להיות קטסטרופלי עבור כרתים.
KASTELI AIRPORT: India's GMR eyes further investment opportunities in Crete https://t.co/VsS0o7urtS pic.twitter.com/Y0hWORPx36
על פי נתוני משרד התיירות היוונים, בין 2016 ל-2019 נמל התעופה הישן בהרקליון חווה עלייה משמעותית בתנועה, מ-6 ל-8.2 מיליון נוסעים, יותר מהתחזיות האופטימיות ביותר שניתנו לו. האי שבלאו הכי היה יעד מוביל, הפך לפופולרי אפילו יותר עם קווי טיסה של מעל 100 חברות תעופה ו-160 יעדים באירופה, אסיה ואפריקה. לפי התחזיות, הנמל החדש שמוקם כעת בעיר קסטלי (Kasteli), במרחק 40 דקות נסיעה ממרכז הרקליון, יהיה נמל התעופה השני העמוס ביותר ביוון, עם יכולת להתמודד עם 18 מיליון מבקרים בשנה.
See mythology meet flight at the Kasteli Airport in Crete in a video from Greece’s Ministry of Infrastructure and Transport. @Hillintl is serving as Independent Engineer for this new destination. Discover more: https://t.co/TcRzeF4XW6 pic.twitter.com/kyfu6WIk1P
נמל התעופה החדש ישתרע על שטח כולל של כ-600 דונם, יהיה לו מסלול באורך 3,200 מטר, ומבנה טרמינל של כמעט 100,000 מ"ר, שיקבל אישור אנרגיה LEED SILVER. זהו נמל תעופה ירוק עם דגש על קיימות והפחתת טביעת הרגל הפחמנית שנגרמת מדלק המטוסים.
נמל התעופה יכלול גם שטח מסחרי, וחלל מוזיאון המוקדש להיסטוריה ולמיתולוגיה של כרתים בתוך מבנה הטרמינל, ויוצגו שרידים ארכיאולוגיים שנמצאו במהלך הבנייה. לפי הרשויות המקומיות, להקמת נמל התעופה תהיה השפעה כלכלית-חברתית חיובית, והוא יחזק ענף מפתח הן לכלכלת כרתים והן למדינה כולה: התיירות.
"מרגישים ירידה באיכות החיים בגלל תיירות היתר"
אבל יחד עם החדשות הטובות לענף התיירות של האי, התושבים המקומיים טוענים שכתוצאה מהקמת נמל התעופה כל מישור קסטלי ייפגע – שטח של 394,000 דונם, בו יש 3.1 מיליון עצי זית המייצרים 30,000 טון שמן זית כתית, עלול לסבלול מהשינויים הדרמטיים. לפחות 200,000 עצי זית עתיקים ייעקרו, גבעות ישוטחו, החי והצומח של האזור ייפגעו, משאבי המים יזוהמו ותידרש אספקת מים נוספת – שכן נמל התעופה לבדו ידרוש כ-2,000 מ"ק ביום.
An estimated two million Producing Olive Trees were uprooted for tourism & the New International Airport in Herkalion Crete
https://t.co/DQpYnrv0oC
בנוסף לפגיעה בטבע של האי, התושבים של כרתים גם חוששים מפני הזינוק במספרי התיירים שצפוי בשנים הקרובות. עד שנת 2030 מספר התיירים צפוי לעלות בכ-20 אחוזים, והחששות גוברים לגבי ההשפעה על הסביבה, המורשת התרבותית ואורח החיים המקומי של האי. כבר עכשיו החופים של כרתים מתמודדים עם עומס של מבקרים, ונאבקים בצפיפות, בזמן שניהול פסולת ומחסור במים מהווים איומים הולכים וגדלים.
בעקבות הפופולריות העולה, מחירי הדירות באי זינקו, כשבין השאר העלייה מונעת על ידי שוק השכרת דירות הנופש המשגשג. הטברנות המסורתיות מוחלפות בחנויות תיירות גנריות, ורוח הכנסת האורחים של כרתים נמצאת גם בסכנה כשהמקומיים מתחילים לאבד סבלנות. "אנחנו מרגישים כמו זרים בבית שלנו בגלל ההגעה של פולשים והשקעות חיצוניות. מרגישים גם ירידה באיכות החיים בגלל תיירות היתר. סביר להניח שהמצב בחופים יהיה הזרז ליציאה של התושבים למאבק", אומר ניקולס סטפנו, תושב האי וממובילי המחאה נגד תיירות היתר בכרתים.
ממשלת יוון והרשויות בכרתים מתאמצים למצוא פתרונות. יוזמות כמו הגבלת הגעת ספינות תענוגות, קידום נוהלי תיירות אקולוגית וקביעת אזורים מוגנים נמצאים בבחינה. נבחנת גם האפשרות של הטלת "מס תיירים" שמטרתו לבלום את מספר המבקרים ולממן שיפורי תשתיות. "אנחנו צריכים למצוא דרך לאזן בין תיירות לקיימות", אומר אלכסיס קאלאקירינוס, ראש עיריית הרקליון. "היופי של כרתים הוא מה שמושך מבקרים, ועלינו להגן עליו עבור הדורות הבאים".