Cargolux 747-400 flight #CV6857 LUX-ORD lost part of landing gear during emergency landing at Luxembourg airport pic.twitter.com/cI7ouy0IbX
מטוס בואינג 747 שהמריא מלוקסמבורג לכיוון נמל התעופה שיקגו או'הייר, ארה"ב, נאלץ לבצע נחיתת חירום לאחר שגלגלי הנחיתה לא נכנסו חזרה, ולאחר מכן אף התנתקו לגמרי מהמטוס. התקרית התרחשה אתמול (ראשון, 14 במאי), בטיסה של חברת המטען Cargolux, עם מטוס בואינג 747-400 בן 23 שנה.
עבור מטוסים גדולים, משקל ההמראה המרבי הוא בדרך כלל גבוה משמעותית ממשקל הנחיתה המרבי. כתוצאה מכך, הושלך מעט דלק, על מנת להגיע אל מתחת למשקל הנחיתה המרבי. הטיסה הסתובבה מעל האזור לזמן מה, ואז נחתה חזרה בלוקסמבורג 52 דקות לאחר ההמראה.
לרוע המזל הנחיתה הזו לא הייתה שגרתית. לבואינג 747 יש בסך הכל 18 גלגלים - יש סט של שניים מלפנים, ולאחר מכן ארבעה סטים של ארבעה מתחת למרכז גוף המטוס והכנפיים. זמן קצר לאחר שהמטוס נגע בקרקע, גלגל הנחיתה המרכזי הימני התנתק מהמטוס. מטוס הג'מבו הצליח להגיע לעצירה מבוקרת על המסלול, ושירותי החירום הגיעו במהירות למקום. למרבה המזל אף אחד על הסיפון או על הקרקע לא נפגע. בעקבות התקרית, המטוס נשאר על המסלול.
See… no biggie pic.twitter.com/bA0nhNEeJq
בסרטון שצולם על ידי נוסעים שהיו בנמל התעופה של לוקסמבורג, נראה המטוס נוגע במסלול עם גלגליו האחוריים, אך הוא מתחיל להיעלם מהפריים לרגע. לאחר מכן אפשר לשמוע אישה מזועזעת מאחורי המצלמה אומרת: "וואו, וואו, וואו, שיט!", כאשר ממש מחוץ לזווית הצילום, גלגל הנחיתה הימני התנתק לחלוטין מצידו התחתון של המטוס.
כאשר המצלמה מסתובבת יותר שמאלה, ניתן לראות את גלגלי הנחיתה מתעופפים בצורה דרמטית באוויר ומקפצים לאורך המסלול, כשענני אבק ועשן עולים מהאספלט לפני שהמטוס נעצר על הקרקע. תמונות שצולמו לאחר מכן מראות נזק משמעותי לגוף המטוס עם גוף קרוע וחור פעור במטוס. גלגלי הנחיתה נתלשו והופרדו לחלוטין מהמטוס.
דובר Cargolux: "החברה רוצה לאשר שאחד מהמטוסים שלה, B747-400F הנושא את סימן הרישום LX-OCV, סבל מתקרית נחיתה משמעותית בנמל התעופה של לוקסמבורג ביום ראשון בערב בשעה 18:52. המטוס לא הצליח להחזיר את גלגלי הנחיתה שלו בהמראה מלוקסמבורג. כתוצאה מכך, הוא נאלץ לשפוך דלק בבטחה כדי לחזור לנחות בשדה התעופה. בנחיתתו הגלגלים של הגוף הימני שלו התנתק מהמטוס".
מה קורה אם גלגלי מטוס נופלים?
בהיותם העצם הראשון שיוצר את מגע העיקרי של מטוס עם הקרקע, דמיינו את המשקל והלחצים של מטוס שלם על הגלגלים. ברגע שטייס מפעיל את הבלמים, הצמיגים חורקים על פני המסלול ולמרות שזה נדיר, כמו כל ציוד אחר, גם גלגלי מטוס עלולים להיכשל. וזה מציב את השאלה המלחיצה, מה קורה אם גלגל מטוס נופל?
למרות שזה מאוד לא סביר שגלגל מטוס ייפול, ברוב הפעמים, מטוסים מסחריים עדיין מסוגלים לנחות כשגלגל אחד חסר. לדוגמא, לבואינג B777 יש שני גלגלים בקדמת המטוס ושישה גלגלים על כל גלגל נחיתה ראשי, מה שאומר שהוא עדיין עשוי לנחות כרגיל גם אם אחד הגלגלים נופל.
אם גלגל מטוס נופל, הטייס מנסה לזהות את הגלגל החסר ויוצר קשר עם בקר התנועה האווירית כדי לקבל הנחיות נוספות. כמו כן עליו לעיין במדריך הטיסה (FCOM) של המטוס במצבי חירום מכיוון שהוא מספק לטייסים רשימת בדיקה שלבית שיש לעקוב אחריה.
אם גלגל מטוס נופל בהמראה, הטייס עשוי להמשיך בטיסה, שכן נחיתה חזרה ללא גלגל עדיין תהיה מסוכנת כמו נחיתה ביעד. יחד עם זאת, הוא יימנע מהשלכת הדלק היקרה כמו במקרה הנוכחי. עם זאת, החלטה זו מבוססת על מספר גורמים כגון מדיניות חברת התעופה, המתקנים הזמינים בנמלי התעופה ועיצוב המטוס עצמו.
כמה זמן גלגלי מטוסים מחזיקים מעמד?
צמיגי מטוס מוחלפים כל 120 עד 400 נחיתות בהתאם למספר גורמים. צמיגי מטוסים צריכים לעמוד בטווח רחב במיוחד של טמפרטורות שנע בין מינוס 60 מעלות צלזיוס בגובה של 10,000 מטר לטמפרטורות גבוהות במיוחד בעת נחיתה באזורים החמים בעולם.
איך גלגלי מטוס לא מתפוצצים?
הסיבה לכך היא שככל שהלחץ גבוה יותר, כך הצמיג מוצק יותר, ויש לו יותר כוח לתמוך במטוס. בנוסף לכך צמיגי המטוס לא מנופחים עם אוויר רגיל מלאים בחנקן, שהוא גז אינרטי (אינו עובר תגובה כימית, אינו דליק ואינו רעיל), ולכן טמפרטורות גבוהות ושינויי לחץ משפיעים עליו פחות.