למרות שבתחילת השבוע אישרו בממשלה תיקון לחוק טיבי שאומר שעל חברות התעופה להחזיר לנוסעים כסף על הטיסות שבוטלו תוך 90 יום (עד ה-1.6), כולל חברות התעופה הזרות שיש להן נציגות בארץ, בפועל נראה שהבלגן עדיין חוגג ולא מעט נוסעים יאלצו להמשיך ולהמתין לכסף ששילמו על טיסות שלא המריאו.
בעקבות השבתת כ-90 אחוז מהטיסות מסביב לעולם, נוסעים רבים קיבלו הודעה על ביטול הטיסה שלהם בחודשיים האחרונים. חלקם הצליחו לקבל החזר כספי דרך סוכנויות הנסיעות או בעזרת מלחמה בחברות התעופה, אך לא מעט נוסעים, הן בארץ והן בעולם, גילו שלהשיג נציג שירות בימים אלו זו משימה לא פשוטה וגם כשזה קורה הם לא תמיד יודעים לספק תשובות, היות וחברות התעופה לא פועלות כרגע. כתחליף, ללא מעט נוסעים הוצע שובר לטיסה עתידית, כך שחברת התעופה תוכל לשמור אצלה את הכסף ולהיעזר בו כתזרים ראשוני לאחר הקורונה.
הטיסה שלכם בוטלה בזמן הקורונה? אלה הדרכים לקבל החזרה כספי
בתוך כך, לא מעט מדינות באירופה, בניגוד למהלך בארץ, קראו לבטל את החוק המחייב את חברות התעופה להעניק החזר כספי על ביטול הטיסה ולאפשר להן להעניק שובר עתידי. מטרת הקריאה הזו היא לעזור לאותן חברות להתאושש כמה שיותר מהר מהמשבר הכספי בו הן נמצאות. בין המדינות שקראו לשנות את החוק ניתן למצוא את צרפת והולנד, אשר רוצות לדאוג לחברות התעופה הגדולות אייר פראנס ו-KLM. בנוסף אליהן גם בלגיה, יוון, צ'כה, בולגריה ופורטוגל הצטרפו לקריאה.
מצד שני, בארגן זכויות הצרכן האירופאי, BEUC, טוענים שהדרישה הזו היא חצופה ולא הנוסעים הם אלה שצריכים לשאת בנטל ולהציל את חברות התעופה מקריסה. "לא ייתכן ששוב לא ישימו את הצרכן במרכז, אלא את התאגיד שלקח ממנו את הכסף", טען מנכ"ל הארגון, מוניק גוינס.
בריינאייר מציעים החזר כספי בעוד שנה מהיום
מדינה נוספת שתמכה בהצעה החדשה לאפשר לחברות התעופה להציע שוברים עתידיים היא אירלנד, אשר ממנה מגיעה חברת הלואו קוסט ריינאייר. החברה, שעמדה לא פעם תחת ביקורת על שירות הלקוחות שלה, שוב עומדת תחת מתקפה לאחר שטענה שייקח לה שנה להחזיר כסף לנוסעים שטיסתם בוטלה.
בריינאייר טוענים שלא ניתן כעת לקבל כסף בצורה אוטומטית, זאת בגלל שכמות הדרישות להחזרים גדולה פי 1,000 לעומת תקופה רגילה, ובמקביל צוות העובדים של החברה שצריך לטפל בבקשות קטן ב-75 אחוזים. בעקבות כך, גם בריינאייר נוקטים בשיטה בה הם מציעים ללקוחות שוברים עתידיים ורק אם הלקוח לא ינצל את השובר תוך 12 חודשים, הוא יוכל לקבל את כספו בחזרה. וגם זה בהנחה שהחברה תתאושש בעוד שנה מהיום.
"הניסיונות החוזרים ונשנים של ריינאייר לדחוף לנוסעים שוברים שהם אינם רוצים, הוא לא מקובל", טענו צרכנים. "על הממשלה לחייב אותם להחזיר את הכסף ולא לעודד אותם למשוך את הצרכנים".
נכון לעכשיו החברה הודיעה שתחזור להפעיל כ-13 קווים מדבלין, בירת אירלנד, ב-14 במאי, כשכרגע הקו לתל אביב לא הוא לא אחד מהם.