אירופה מתכוננת לקיץ של שיאים, כאשר הציפייה לעלייה בכניסות התיירים עולה ככל שמתקרבים חודשי הקיץ. לאחר שנים קשות, ובעיקר לאחר הקורונה, תעשיית התיירות באירופה חווה התאוששות חזקה בחודשים הראשונים של 2024 בהתבסס על נתונים מיעדים מובילים: עלייה של 7.2 אחוזים בכניסה של תיירים ועלייה של 6.5 אחוזים בלינות ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה לנתונים מ-2019 שהייתה שנת שיא התיירות העולמית. ההתאוששות מונעת בעיקר על ידי נסיעות פנים-אזוריות חזקות בגרמניה, צרפת, איטליה והולנד. זאת יחד עם ביקוש מארה"ב, שממשיכה להיות השוק התיירותי החשוב ביותר באירופה.
המהדורה האחרונה של הדו"ח הרבעוני "מגמות וציפיות תיירות באירופה" שפורסם בתחילת חודש מאי על ידי ועדת התיירות האירופית (ETC), מצביע על כך שיעדים בדרום אירופה מובילים את ההתאוששות במונחים של מספר מבקרים בין-לאומיים בהשוואה לרמות 2019: סרביה (+47 אחוזים), בולגריה (+39 אחוזים), טורקיה (+35 אחוזים), מלטה (+35 אחוזים), פורטוגל (+17 אחוזים), וספרד (+14 אחוזים). היעדים הללו מציעים חוויות חופשה במחיר תחרותי, לרוב בשילוב עם טמפרטורות חורף מתונות.
>> הגיע הזמן: 24 יעדים מומלצים לשנת 2024
>> הריביירה הכי זולה באירופה: האזור המפתיע במדינה שנחשבת לאפורה
>> אזהרה למטיילים: חשש באירופה מהידבקות של תיירים רבים בנגיף
מדינות נורדיות גם עדות לעלייה בפעילות התיירותית, שכן הלינות גדלו מעל לרמות שלפני המגפה. עלייה זו בולטת במיוחד עבור נורבגיה (+18 אחוזים), שוודיה (+12 אחוזים) ודנמרק (+9 אחוזים). העניין הרב הזה מונע בחלקו על ידי תיירות ספורט החורף והפיתוי של הזוהר הצפוני. באותו זמן מדינות באזור הבלטי ממשיכות לפגר בשל אתגרים שנגרמו מהמלחמה באוקראינה, כאשר לטביה רושמת את מספר הכניסות הבין-לאומיות הנמוך ביותר לאחר המגפה (-34 אחוזים), ואחריה אסטוניה (-15 אחוזים) וליטא (-14 אחוזים). אחוזים.
ירידה של 54 אחוזים בתיירות הישראלית באירופה
לחצים אינפלציוניים ואי ודאויות גיאו-פוליטיות נותרו משמעותיות עבור תעשיית התיירות האירופית. המלחמה באוקראינה ממשיכה להשפיע על זרמי התיירות, במיוחד במרכז ובמזרח אירופה. בינתיים, המלחמה בישראל משפיעה כעת באופן משמעותי על הנסיעות מישראל לאירופה, עם ירידה של 54 אחוזים בתיירות ישראלית במדינות אירופה לעומת השנה שעברה ברבעון הראשון. עבור אנשי תעשיית התיירות, עלויות לינה (59 אחוזים), עלויות עסקיות (52 אחוזים) ומחסור בכוח אדם (52 אחוזים) נתפסים כאתגרים הגדולים ביותר.
לעומת זאת, דיונים ברשתות החברתיות סביב נסיעות לאירופה חיוביים ביותר, יותר מאשר על אזורים גלובליים אחרים כמו אמריקה, אפריקה ואסיה-פסיפיק. נקודות השיא כוללות שבחים ליופי עונתי, הרפתקאות בטבע ואירועי תרבות ייחודיים כמו קרנבלים ופסטיבלים ברחבי מדינות אירופה.
נתוני צרכנים מראים גם שנסיעות נותרו בראש סדר העדיפויות בשנת 2024. הוצאות תיירות פנים-אירופיות וגם ארוכות טווח עלו בתחילת השנה, והתחזיות מצביעות על כך שהנוסעים יוציאו 742.8 מיליארד אירו (מעל 2 טריליון שקלים) באירופה השנה, עלייה של 14.3 אחוזים בהשוואה ל-2023. ניתן לייחס זאת הן לאינפלציה והן להעדפות המתפתחות, כאשר מטיילים עשויים לבחור בשהות ארוכה יותר או חוויות מגוונות יותר.
"מסעדות הוזמנו עד יוני – טיולים הוזמנו עד אמצע אוגוסט"
הפריחה התיירותית הצפויה בקיץ הקרוב אינה חפה מאתגרים. עם ההמונים צפויות בעיות פוטנציאליות כמו אטרקציות צפופות, תורים ארוכים ומחירים מנופחים לטיסות ולינה. כמה יעדים פופולריים כבר מדווחים על פי שלושה במחירי הלינה בהשוואה לרמות שלפני המגפה ומומחי טיולים מייעצים למטיילים פוטנציאליים שמתכוונים לטוס לאירופה בקיץ הקרוב לתכנן בקפידה. הזמנת טיסות ולינה זמן רב מראש היא חיונית, במיוחד עבור יעדים פופולריים בעונת השיא.
אריק סטואן הוא בלוגר, צלם וסופר שדורג במקום הרביעי בעולם ברשימת משפיעני הטיולים של פורבס. לפי סטואן, שמכונה Travelbabbo@ באינסטגרם, מטיילים שמתכננים להגיע לאירופה בקיץ ועדיין לא הזמינו מסעדות, בתי מלון, כרטיסים וכל השאר, צריכים לעשות זאת במהירות. "אני רואה מסעדות שמלאות עד יולי. יש מדריכי טיולים שהוזמנו עד אמצע אוגוסט, והמעבורות היווניות מתמלאות", אומר סטואן ומוסיף, "לפני עשור יכולת להיות יותר ספונטני, אבל היום המצב שונה. כמובן שאתה לא רוצה לתכנן חופשה יתר על המידה, אבל אתה גם לא רוצה להסתובב ממסעדה למסעדה כשהילדים שלך רעבים".
סטואן העלה סדרת סרטונים לרשתות החברתיות שלו, שבהם הוא מספר על החשיבות של רכישת כרטיסים ראש לקיץ הקרובה: "במרץ הלכתי לקנות כרטיסים לקתדרלה בפירנצה עבור אחותי וילדיה וכל הזמנים היו תפוסים לכל זמן השהות שלהם כבר. הלקח נלמד – הזמינו חודש או יותר מראש כדי לוודא שלא תתאכזבו".
הקיץ הזה יביא לאירופה שני אירועי ספורט גדולים: המשחקים האולימפיים בצרפת ואליפות אירופה בכדורגל בגרמניה. האולימפיאדה צפויה למשוך עלייה במספר התיירים המקומיים והבין-לאומיים, כשההשפעות משתרעות מעבר לעיר פריז עצמה. אליפות אירופה בכדורגל תהיה פחות מרוכזת בבירת גרמניה, כאשר המשחקים יתקיימו בעשר ערים כיתרון לפיזור הקהל, כאשר כל הערים המשתתפות מוכנות לחוות עלייה משמעותית בהכנסות מהתיירות.
תחייתה של התיירות באירופה מפיחה חיים חדשים במגזרי האירוח והפנאי ביבשת: בתי מלון, מסעדות ואטרקציות נערכים לזרם מבקרים כשהם מעסיקים צוותים חדשים, משפצים מתקנים ומשיימים פרוטוקולי בריאות ובטיחות כדי להבטיח חוויה חלקה ומהנה לתיירים. חברות הקרוזים מדווחות גם הן על עלייה בהזמנות, מה שמאותת על התעוררות לענף.