מאז שהחל ווריאנט האומיקרון להתפשט במדינות העולם באופן נרחב, חידשו הממשלות את אמצעי הלחימה שלהן בנגיף, כגון איסורי נסיעה והגבלות אחרות, כדי לעצור את המשך התפשטות הקורונה. עם זאת, צעדים כאלה זוכים לביקורת מצד ארגונים ורשויות רבות. לאחרונה, ארגון הבריאות העולמי קרא לממשלות למצוא דרכים חלופיות במאבקן בנגיף הקורונה והזנים החדשים שלו, במקום להטיל איסורים והגבלות אחרות.
למרות שההגבלות הוטלו כתגובה לעלייה האחרונה במספר הנדבקים, צעדים שכאלו לא התקבלו בברכה על ידי כמה ארגונים ורשויות. אלו קוראים לממשלות לשמור על הגבולות פתוחים, כדי לעצור מצב הרסני נוסף למגזרים רבים, כולל תעשיית הנסיעות והתיירות שהושפעה עמוקות מהתפשטות נגיף הקורונה והזנים החדשים שלו.
לאחרונה, קרא ארגון חברות התעופה הבינלאומי - יאט"א (IATA), לממשלות לבטל את איסור הנסיעה ולאפשר לתהליך התעבורה האווירית להימשך, למרות העלייה הנוכחית במספר הנדבקים. "לאחר כמעט שנתיים של משבר הבריאות, אנחנו יודעים הרבה על הנגיף ועל חוסר היכולת של הגבלות נסיעה לשלוט בהתפשטותו. אבל גילוי ווריאנט האומיקרון גרם לאמנזיה מיידית בממשלות, שהציבו מגבלות אינסטינקטיביות תוך הפרה מוחלטת של העצות של ארגון הבריאות העולמי, המומחה העולמי", אמר בהצהרה ווילי וולש, מנכ"ל יאט"א.
הוא הוסיף: "ארגון הבריאות העולמי מאמין שאיסורי נסיעה גורפים לא ימנעו התפשטות בינלאומית, והם רק מכבידים ויוצרים עומס כבד על החיים והפרנסה. בנוסף, הם יכולים להשפיע לרעה על מאמצי הבריאות העולמיים במהלך מגיפה על ידי הרתעת מדינות מלדווח ולשתף נתונים אמיתיים לגבי הדבקות. זה לא מתקבל על הדעת שהחלטות נמהרות ייצרו פחד ואי-ודאות בקרב המטיילים, בדיוק בתקופה שבה רבים עומדים לטוס לביקורי משפחות בסוף השנה, או לחופשות שהרוויחו ביושר.
"אם קיימת תגובת יתר, כפי שאנחנו חושבים שיש עם האומיקרון, חייבת להיות דרך להגביל את הנזק ולחזור למסלול. עלינו להכיר בכך שההבנה שלנו לגבי מחלות יכולה לגדול באופן מדורג, אפילו בפרק זמן קצר. את האמצעים שנוקטות הממשלות יש להצדיק כל הזמן ביחס לידע המדעי העדכני והמדויק ביותר", מסכם וולש.
המצטרפת האחרונה לקריאות אלו היא מועצת שדות התעופה הבינלאומית - ACI, כאשר היא תומכת בקריאה של ארגונים אחרים כמו יאט"א, הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO), מועצת הנסיעות והתיירות הבינלאומית (WTTC) וכן ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO), לנקיטה באמצעי זהירות לטיסות שיהיו מבוססי סיכונים ומתואמים בין כל המדינות.
כמו כן, קראה ה-ACI לרשויות לאמץ אישורי בריאות עולמיים מותאמים לבדיקות וחיסונים שאמורים להתקבל בכל מדינות העולם. בהקשר זה, המנהל הכללי של המועצה, לואיס פליפה דה אוליביירה, הדגיש כי איסורי הנסיעה וסגירת הגבול אינם הפתרונות: "אנחנו רוצים להיות חלק מהפתרון להשבת נסיעות בינלאומיות בבטחה, אבל אנחנו זקוקים נואשות לממשלות שיתאמו ביניהן וישתפו פעולה עם מערכת התעופה העולמית. זה מה שסוכם בוועידה העולמית שנערכה לאחרונה, וממשלות צריכות כעת לפעול על פיה", ציין בהקשר זה.
דה אוליביירה המשיך והדגיש את הערך והפרנסה שנוצרו על ידי מגזר התעופה והתיירות, "הגנה על האוכלוסייה באמצעות גישה שמבוססת על ניהול סיכון נכון, תשפר את הנסיבות החברתיות, הבריאותיות והכלכליות עבור הקהילות שאנו משרתים".