קיץ 2022 הייתה עונה של כאוס בכל הנוגע לנמלי תעופה וטיסות, מצב שכולנו מקווים שלא יחזור על עצמו, אבל למרבה הצער נראה שגם בשנת 2023 הסיוט יכול להתממש. כך על פי מה שמדווח העיתון האיטלקי Corriere delle Sera, אשר ביצע ניתוח על המספרים שפרסמה חברת Airlines Data Inc, והציגה כי חברות התעופה כבר הסירו 500 טיסות ביום בעונת השיא של השנה.

למרבה הצער, נראה שהמצב לא משתפר: טיסות רבות אחרות יבוטלו כבר בשבועות הקרובים. התורים הארוכים בנמלי תעופה זרים, אלפי טיסות המעבר המבוטלות ואותו מספר של מזוודות אבודות, עדיין לא נפתרו במלואם, במיוחד בבריטניה, צרפת , הולנד וגרמניה.

מזוודות אבודות בנתב"ג (צילום: n12)
צפי לקיץ נוסף של מזוודות אבודות | צילום: n12


מה הן הבעיות הקריטיות?

חברות תעופה, חברות ניהול שדות תעופה, בקרי תנועה אווירית, חברות טיפול ומשטרת גבולות ממחצית מדינות אירופה, טוענות כי הם מוכנים לטפל במספרי שיא שצפויים בקיץ הבא. אבל במקביל, נראה שהם מתערבים על מנת לצמצם את הנזק. שדה התעופה באמסטרדם, בו התורים ארוכים מאוד ואף נדרש לא להעמיס על הטרמינל אלא לבצע צ'ק אין מקוון, דרש מהחברות להפחית ב-5 אחוז טיסות בחודש מאי, במיוחד אלה שבשעות הבוקר. אבל זה לא הכל: הוא גם קבע את המספר המקסימלי של נוסעים יומיים שיוצאים באותו חודש שיעמוד על 66,000.

נמל התעופה הבין-לאומי הית'רו שבלונדון, היה אחד מנמלי התעופה הבעייתיים ביותר בקיץ 2022, והוא יאסור על חברות התעופה להוסיף טיסות נוספות במהלך הקיץ. גם נמל התעופה של פרנקפורט לא מצליח להשתלט על העומס, מכיוון שעדיין חסרים בו צוותים, מה שמביא את לופטהנזה לבטל טיסות בחודשים הקרובים.

במקביל, Eurocontrol, הסוכנות האירופית המנהלת את התעבורה האווירית, מזהירה כי עלולה להיות אי נוחות הן בגלל שבאזורים מסוימים יש מעט בקרי תנועה אווירית – כמו בגרמניה וצרפת – והן בגלל הסיכון לשביתות וטיסות יתר. הם מצפים לסגירה של שמי רוסיה אשר מאלץ לחשב מחדש את המסלולים הקודמים.

תורים בפרנקפורט (צילום: Thomas Lohnes, getty images)
נמל התעופה לא הצליח להשתלט על העומס. פרנקפורט | צילום: Thomas Lohnes, getty images

המצב הנוכחי

ברגע זה, ובמיוחד בשבוע האחרון, הסירו חברות התעופה האירופיות יותר מ-90,000 טיסות המתוכננות בתקופת אפריל-ספטמבר מפורטלי המכירה שלהן.

בתרגום לאחוזים, מדובר ב-2.6 מסך ההמראות המתוכננות. וגם אם זה נראה נתון זניח, מדובר למעשה במספר שנמצא הרבה מעל הממוצע ההיסטורי, ותואם את הביטולים שהחלו בשנה שעברה במרץ ונמשכו עד אוקטובר. וגם עבור השנה הזו נראה שהאזורים המושפעים ביותר יהיו זהים לקיץ 2022: בריטניה, צרפת, הולנד וגרמניה.

כפי שניתן לקרוא ב-Corriere della Sera, מקורבים הודיעו כי לפחות עוד 100,000 טיסות המתוכננות בתקופת יוני-ספטמבר, נמצאות בסיכון שכן יש לבטל את אלה שעלולות ליצור קשיי דייקנות.

האזהרה היא מעל הכל לחודשים יוני ויולי: באותה תקופה של 2022 קבוצות אייר פראנס-קלם ולופטהנזה, אחזקות Iag, איזי ג'ט וחברות הלואו-קוסט ריינאייר וויז אייר, ביטלו 2.83 אחוז (יוני) ולאחר מכן 1.83 אחוז (יולי) מהטיסות. שיא שלפי התחזיות אמור להישאר כך גם השנה.