רוסיה העבירה ביום שני חוק המאפשר לחברות התעופה במדינה לרשום מחדש מטוסים שנחכרו מחו"ל בניסיון לעקוף את הסנקציות המערביות. כך, סוללת רוסיה את הדרך לחברות תעופה מקומיות לנכס לעצמן מאות מטוסים בבעלות זרה שנלכדו במדינה, לאחר שהמשכירים הזרים השעו את האישור של מטוסים שהושכרו על ידי חברות תעופה רוסיות.
הצעת החוק, שנחתמה על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נועדה לתמוך בטיסות פנים ברוסיה ו"להבטיח את התפקוד הרצוף של הפעילויות בתחום התעופה האזרחית". הסנקציות המערביות שהוטלו לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, נתנו לחברות החכירה של המטוסים עד ה-28 במרץ להחזיר מטוסים מהמדינה.
חברות תעופה רוסיות מפעילות כיום כ-515 מטוסים בבעלות זרה, בהיקף כולל של כ-10 מיליארד דולר. חברות תעופה שוכרות לעתים קרובות מטוסים מבעלים זרים כדי להרחיב את הקיבולת במהירות בלי הצורך לגייס את ההון כדי לקנות מטוסים בעצמן. עקב הסנקציות שהוטלו על ידי האיחוד האירופי, משכירי מטוסים זרים נאלצים לבטל חוזים עם חברות תעופה רוסיות.
לאחר ביטול החוזים, למשכירי מטוסים יש מעט אמצעים להחזיר את מטוסיהן מרוסיה - ואף פחות סיכוי לעשות זאת בעקבות הצעד הנוכחי האחרון של פוטין.
ברמודה ואירלנד - שבהן רשומים מטוסים רבים בבעלות זרה ברוסיה - אמרו כי ישעו את כל תעודות הכשירות האווירית למטוסים הפועלים ברוסיה בשבוע שעבר. סוכנות התעופה האזרחית של ברמודה אמרה בשבת כי הסנקציות פירושן שהיא "לא מסוגלת לאשר בביטחון את המטוסים הללו ככשירים לטיסה". החוק החדש של רוסיה יאפשר לחברות תעופה רוסיות להחליף את תעודות הכשירות האוויריות הזרות בתעודות שהונפקו על ידי רוסיה.
על אף הצעד החריג, רוסיה תקצה את המטוסים שהיו בבעלות זרה אך ורק כדי לטוס בקווים פנימיים. מוקדם יותר החודש המליץ רגולטור המרחב האווירי של רוסיה לחברות תעופה רוסיות בעלות מטוסים בבעלות זרה, לעצור את הטיסות הבינלאומיות שלהן כדי למנוע מצב שהן ייאלצו להישאר במדינות זרות. באותו יום, חברות התעופה הרוסיות PJSC Aeroflot ו-S7 Airlines עצרו את כל הטיסות הבינלאומיות שלהן, למעט טיסות לבלארוס בעלת בריתה הרוסית.