באירגון להגנת הצרכן - Test Achtas, שפועל ללא מטרות רווח באירופה ובמדינות אמריקה הלטינית, מדווחים על עלייה בתלונות נגד חברות תעופה שמוכרות כרטיסי טיסה לטיסות שברור להן שעומדות להתבטל.
המטרה של המהלך, על פי ז'אן-פיליפ דוקרט (Jean-Philippe Ducart), ראש יחסי הציבור של האירגון, היא להגדיל את תזרים המזומנים של החברה. בראיון למגזין Euronews, הוא טוען שאירגון הצרכנים כבר קיבל מאות תלונות הנוגעות לשיטת פעולה זו.
על פי דוקרט חברות תעופה רבות שיודעות שטיסה מסוימת שלהן עומדת להתבטל, מורידות מיד את המחיר שלה וכך גורמות לעוד אנשים לשלם לקופת החברה ולהכניס תזרים מזומנים. רק לאחר שהן עושות זאת, הן מבטלות את הטיסה ומודיעות על כך ללקוחות.
"יש שני דברים שתמיד קורים בשיטה הזאת: 1. רגע לפני שהטיסה מתבטלת מחירי הכרטיסים ירדו בצורה משמעותית של עשרות אחוזים. 2. כשטיסה עתידית לאותו היעד מצטרפת ללוח היא תמיד תהיה יקרה בהרבה".
בדרך זו, כל מי ששילם לחברה יכול לבחור אם לקבל זיכוי שיגיע בעתיד הלא ברור, או שימיר את הכסף ששילם לקרדיט לטיסה עתידית יקרה יותר וכך יוסיף עוד כסף. חברות הופכות את הנוסעים למלווים במקרה הטוב ולבני ערובה במקרה הרע.
שלוש חברות עליהן התלננו נוסעים רבים הן TUI, ריינאייר ובריסל איירליינס.
מחברת TUI אישרו שחלק גדול מטיסות החברה בוטלו מכיוון שהטיסות היו ריקות, אך הכחישו שמדובר באסטרטגיה מכוונת מראש. "כל מי שקנה כרטיס וטיסתו בוטלה יקבל את כספו בחזרה או יוכל לטוס ליעדו בעתיד הקרוב", אומר פיט דמייר (Piet Demeyere), נציד TUI בלגיה. "הנזילות שמאשימים אותנו בה, לא תישאר אצלנו לזמן רב".
בבריסל איירליינס טענו שכל מי שטיסתו בוטלה יוכל לתאם טיסה מחדש באותו המחיר בדיוק.
בריינאייר לא הגיבו.
בנוסף, באירגון הנציבות האירופאית טוענים שגם אצלם החלו להתקבל לא מעט תלונות על חברות תעופה שנוקטות באותה השיטה. "לכל נוסע שטיסתו בוטלה יש הזכות לקבל החזר מיידי לכספו או שובר לטיסה חלופית במחיר זהה לזה ששילם. אם צריך נצא להילחם בחברות התעופה שלא עומדות בתנאים אלה", אומר אמר דידייה ריינדרס (Didier Reynder), הנציב האירופי לזכויות הצרכן.