צוות החקירה טרם השלים את בדיקתו בעניין התרסקות המטוס היום (רביעי) בקזחסטן, אך הסיבה המרכזית לתקלה החמורה הולכת ומתבררת - ומתקשרת ישירות למלחמה בין רוסיה ואוקראינה. חבלות וסימנים בגוף המטוס שצולמו לאחר ההתרסקות, בנוסף לסדרת סרטונים שצולמו בתוך המטוס ברגעים שלפני ההתרסקות, מעידים בסבירות גבוהה מאוד על כך שהמטוס נפגע בשוגג ממערכות ההגנה האווירית של רוסיה - מה שהוביל בסופו של דבר להתרסקות.

 

 

לפחות 38 בני אדם נהרגו ו-29 ניצולים חולצו בשלום ופונו לקבלת טיפול רפואי בדרגות פציעה שונות. אתמול בשעות הבוקר התרסק המטוס של חברת אזרבייג'אן איירליינס, שהמריא מבאקו לגרוזני שבצ'צ'ניה בקווקז הרוסי. באופן שחורג לגמרי ממסלול הטיסה שלו, המטוס התרסק סמוך לעיר אקטאו בקזחסטן, בחוף המזרחי של הים הכספי, בעוד שנקודת המוצא ונקודת היעד שלו היו ממערב לים הכספי.

מסלול המטוס שהתרסק בקזחסטן
מסלול המטוס שהתרסק בקזחסטן

בתחילה פורסם כי המטוס ככל הנראה התרסק בעקבות התנגשות בלהקת ציפורים, בשילוב עם תנאי מזג אוויר וראות קשים. ההערכה החלה להשתנות לאחר שפורסמו סרטונים של החלק החיצוני של המטוס עם פגיעות שנראה שאינן קשורות לחבלה שנגרמה בהתרסקות. הפגיעות הרבות, בצורת חורים קטנים רבים בגוף המטוס, מזכירות פגיעות רסיסים כתוצאה מפיצוץ גדול או ירי קליעים. באוקראינה כבר הודיעו מטעמם כי המטוס הופל כתוצאה מפעילות מערכות ההגנה האווירית של רוסיה.

גם אתמול, בדומה לבקרים ולילות רבים בתקופה האחרונה, אוקראינה תקפה את רוסיה באמצעות עשרות כטב"מים ששוגרו לעבר יעדים רבים, בעיקר באזור הגבול בין המדינות. ברוסיה דיווחו כי יירטו 59 כטב"מים של אוקראינה, ולפחות כטב"ם אחד יורט באזור העיר ולדיקווקז, הסמוכה לגרוזני, ושרפה פרצה במרכז מסחרי מקומי כתוצאה מנפילת רסיסי יירוט. שלוש שעות לאחר היירוט - טיסה 8243 של חברת אזרבייג'אן איירליינס ניסתה לנחות בגרוזני.

 

 

 

 

אחד הניצולים בטיסה סיפר לכלי תקשורת מקומיים, שצוטטו על ידי עיתונאי וול סטריט ג'ורנל, כי המטוס ניסה לנחות בגרוזני לא פחות משלוש פעמים. לדבריו, ריבוי ניסיונות הנחיתה נבע מערפל כבד ששרר במקום, ובמהלך הניסיון השלישי נשמע פיצוץ עז מחוץ למטוס.

 

 

בוול סטריט ג'ורנל כי 25 דקות לפני שעת הנחיתה המיועדת של המטוס בגרוזני, הצוות שלו העביר התרעת מצוקה לבקרי השליטה בנמל התעופה באקטאו שבקזחסטן, ועדכנו כי הם מתכננים לבצע שם נחיתת חירום. כתוצאה ממתקפת הכטב"מים של אוקראינה, נמל תעופה סמוך אחר, קרוב יותר, נסגר ולכן לא ניתן היה לנחות בו. 

כשעה וחצי לאחר קריאת המצוקה - המטוס התרסק בנמל התעופה באקטאו. אתר מעקב הטיסות Flightradar24 אמר כי האזור כולו רצוף ועמוס בשיבושי GPS, מה שמקשה מאוד על המעקב אחר הטיסה, ויכול גם לתרום לשיבושים במטוס עצמו.

 

 

 

 

 

 

במקביל, כמה סרטונים שצולמו על ידי נוסעים מתוך המטוס עצמו, ברגעים האחרונים לפני ההתרסקות, מראים עדויות רבות לפגיעות רסיסים וחורים שדומים לירי כדורים וקליעים בתוך חלל הטיסה. באחד הסרטונים נראית אחת הנוסעות מדממת, הרבה לפני הנחיתה, לאחר שככל הנראה נפגעה מרסיסי מערכת ההגנה האווירית הרוסית.

 

 

הגרסה הראשונית שסופקה על ידי חברת אזרבייג'אן איירליינס הייתה כי המטוס ככל הנראה נפגע על ידי להקת ציפורים, אך ככל שמתרבות הראיות ניכר כי הוא נפגע מאחת ממערכות ההגנה האווירית של רוסיה שנמצאות בכוננות גבוהה ובמצב מבצעי רגיש ביותר. כמה מומחים בתחום התעופה אישרו לכלי תקשורת שונים כי הנזק שנראה בחלקו החיצוני של המטוס נראה כמו פגיעת מערכות הגנה וכזה שאינו קשור לחבלות ההתרסקות.