כבישי ישראל מתמלאים מדי שנה ביותר ויותר רכבי שטח או "פנאי-שטח", כאלו שמתאימים לנהיגה בכבישים אבל גם מציגים יכולת שטח טובה כאשר יורדים מהאספלט ונוהגים בדרכים לא סלולות. לפני שניגשים להסביר על יתרונות רכב השטח, כדאי להבין מה נכנס תחת הקטגוריה. ישראלים רבים מחזיקים ברכבי קרוסאובר (SUV) שנראים כמו רכב שטח, מרגישים כמו רכב שטח - אך אינם מיועדים לנסיעה בשטח.
ראשית, רכב שטח חייב להיות בעל הנעה כפולה. רכב סטנדרטי מגיע עם הנעה קדמית (4X2), כלומר מנוע שמניע את שני הגלגלים הקדמיים בלבד, בעוד רכב שטח נהנה מהנעה כפולה (4X4 או AWD), כלומר כל ארבעה הגלגלים מונעים על ידי המנוע. חלוקת כוח המנוע על כל ארבעת הגלגלים מאפשרת לרכב להתקדם בשטחים רכים כמו חול ובוץ, בהם אחיזת הצמיג נמוכה. במילים פשוטות יותר- רכב שטח בעל הנעה כפולה מסוגל לעבור משטחים מסובכים ותנאי שטח שרכב SUV בעל הנעה קדמית בלבד אינו יכול לעבור.
אז על מה בעצם צריך להסתכל כאשר ניגשים לקנות רכב שטח בפעם הראשונה? אספנו עבורכם מספר מונחים מעולם השטח שיסייעו לכם בקבלת ההחלטה:
מרווח גחון
מרווח גחון הוא המרחק הקטן ביותר בין המכלול הנמוך ביותר ברכב ("הבטן" של הרכב) לבין הקרקע, במצב שבו הרכב עומד בכביש מישורי. ככל שיש לרכב מרווח גחון גדול יותר, כך הוא יוכל לעבור ללא הפרעות מעל מכשולים בשטח כמו אבנים ושיחים. מרווח הגחון המינימלי לרכבי שטח עומד על 21-20 ס"מ ברכבים בעלי רמת עבירות קלה עד בינונית, כאשר ברכבי שטח מקצועיים יותר שמותאמים לתנאי שטח קשים, מרווח הגחון גדול יותר ומגיע עד 27.5 ס"מ (ולעתים אף יותר).
זווית גישה
זווית הגישה היא הזווית שמחושבת בין הקרקע, הגלגלים הקדמיים והנקודה הבולטת ביותר בחזית הרכב (הפגוש). ככל שהזווית רחבה יותר, כך הרכב יותר "לטפס" בדרכים תלולות יותר. ברחבי שטח בסיסיים, זווית הגישה עומדת על כ-30 מעלות, כלומר הרכב מסוגל לטפס בזווית של 30 מעלות ללא בעיות.
זווית נטישה
בדומה לזווית הגישה, זווית נטישה מחושבת מהגלגלים האחוריים לנקודה הבולטת ביותר בחלק האחורי של הרכב. ככל שזווית הנטישה רחבה יותר, כך הרכב יוכל "לנטוש" מכשולים כאשר הוא מתיישר לאחר ירידה. במרבית המקרים, זווית הנטישה תהיה נמוכה במעט מזווית הגישה.
זווית בטן
זווית הבטן היא שילוב בין זווית גישה לזווית נטישה, כלומר השטח הנמדד בין הגלגלים הקדמיים, מרכז הגחון והגלגלים האחוריים. כאשר הזווית רחבה יותר, הרכב יוכל לעבור מעל מכשולים גדולים ומורכבים יותר. נהגי שטח רבים מעדיפים לרכוש רכבי שטח קצרים, בהם זווית הבטן היא רחבה. שימו לב - גם כאשר זוויות הבטן/נטישה/גישה רחבות וגדולות, עדיין יש סיכוי סביר שהרכב ייתקל במכשול שעלול לסכן את המערכות הרגישות שבגחון, ולכן מומלץ להוסיף מגן גחון, שמצד אחד מצמצם את מרווח הגחון ואת הזוויות, אך מצד שני מגן על המערכות החשובות שבבטן הרכב.
נעילת דיפרנציאל
נעילת דיפרנציאל היא אפשרות שמפזרת את הכוח בין הגלגלים, ומשתמשים בה במקרה שבו אחד או שניים מהגלגלים נמצאים באוויר, ויש צורך להעביר כוח לגלגלים שנמצאים על הקרקע בכדי להחזיר להם את האחיזה. יש שלוש נעילות דיפרנציאל אפשריות: מרכזית, קדמית ואחורית.
הילוך כוח
ברכבי שטח מתקדמים, בעלי יכולת עבירות גבוהה, קיימת ידית הילוכים נפרדת (או לחצן) שמעבירה את הרכב להילוך נמוך עם יחסי העברה קצרים, על מנת למקד את הכוח ולהגביר את יכולת העבירות. הילוך כוח מסייע לרכב במקרים של טיפוס בעליות תלולות וקשות. מסלולי שטח בעלי רמת עבירות בינונית עד גבוהה מצריכים רכב שטח בעל הילוך כוח.
צמיגי שטח
בעוד שרכבים סטנדרטים מאובזרים בארבעה צמיגי כביש שמתאימים לנסיעה על משטח אספלט ישר, הרי שבמקרה של נסיעה בשטח יש צורך בצמיגים מחוספסים ועמידים יותר, שמסוגלים לייצר אחיזה טובה גם במשטחים חלקים, בוציים או רכים. בשוק קיימים ארבעה סוגים של צמיגים: צמיגים סטנדרטיים המיועדים לכביש; צמיגי HT שמיועדים בעיקר לכביש אך בעלי עמידות סבירה בשטח (70% כביש, 30% שטח); צמיגי AT "חצי חצי" (50% כביש, 50% שטח); וצמיגי MT "שטח מלא" שמיועדים בעיקר לנסיעה בשטח (30% כביש, 70% שטח). הנוסחה פשוטה – ככל שהצמיג מתאים יותר לנסיעה בשטח, כך הוא עמיד יותר במקרה של עבירות ועמידות לפנצ'רים. חשוב לשים לב- צמיגי שטח פחות עמידים, נוחים ובטיחותיים בנסיעה בכביש, לעומת צמיגים סטנדרטיים.
אביזרי חילוץ
אי אפשר לרדת לשטח מבלי לקחת אביזרי חילוץ. כמעט בכל נסיעה בשטח אחד הרכבים נתקע (לכן מומלץ לא לנסוע ברכב אחד אלא בשיירה או לפחות עם שני רכבי שטח), ולכן חשוב מאוד שלצד ערכת הקפה בתא המטען יהיו גם אביזרי חילוץ. רצועת חילוץ, וו גרירה, טבעות הידוק (שאקלים), מגבה (ג'ק), קומפרסור למילוי אוויר בצמיגים, פנס, מטען נייד, כננת - כל אלו יהיו החברים הטובים שלכם במקרה ותתקעו בבוץ או במשטח בלתי עביר. מומלץ לקחת גם קרשים או משטחים חזקים וישרים ולהניח מתחת לגלגלים במידה והרכב מתקשה להתקדם במכשול.
יכולות שטח אדירות לצד פינוק ונוחות בכביש
כשחושבים על רכבי שטח, עולה בראש תמונה של רכב מפלצתי מכוסה בוץ. אם בעבר רכבי השטח היו מיועדים אך ורק לנהיגה בשטח, הרי שהיום הרכבים הללו נגישים יותר גם לנהגים שנוהגים בכבישים עירוניים ובין-עירוניים במרבית הזמן, ויורדים לשטח מפעם לפעם. הצורך ברכבי שטח שאפשר לנסוע איתם בנוחות ובטיחות גם בכבישי אספלט יצר מושג אחד - רכבי שטח/פנאי.
כיום, כמעט כל רכבי השטח מגיעים עם עיצוב מודרני ורמת אבזור גבוהה ומפנקת, בדומה לרכבי SUV/קרוסאובר חדישים. גם רכב הג'יפ המקורי, דגם Wrangler של המותג Jeep, מותאם היום לעולם המודרני. ג'יפ רנגלר נבנה לראשונה בשנת 1941 ומאז נוצרו עשרה דגמים נוספים תחת המותג. רנגלר דור 11 נשאר נאמן למורשתו מבחינת יכולות השטח, אך זכה לשיפורים רבים.
העיצוב החיצוני של הרנגלר מודרני ואלגנטי יותר, עם פנסים עגולים ויוקרתיים, שמשה מתקפלת וגג נפתח לנסיעה באוויר הפתוח. החלל הפנימי של הרכב מעוצב באלגנטיות וכולל את הטכנולוגיה העכשווית, כולל מסך מולטימדיה, שליטה מההגה ולמעלה מ-65 מאפייני בטיחות, כולל בקרת שיוט, זיהוי תנועה מאחור וניטור שטחים מתים.
החדשנות והטכנולוגיה המתקדמת מאפיינים את כל רכבי השטח של המותג JEEP, מדגם גרנד צ'ירוקי האלגנטי, דרך ג'יפ גלדיאטור המפלצתי שמגיע עם ארגז פיק-אפ ענק, ועד דגם הקומפאס החדש, שכולל גם רכב פלאג-אין היברידי, המשלב בין מנוע חשמלי חסכוני לנסיעה בעיר לבין מנוע טורבו עוצמתי לנסיעה בשטח.
טיפ לסיום: לפני שאתם ניגשים לקנות רכב שטח חדש, מומלץ לצאת למספר טיולי שטח מודרכים או לעבור הדרכות נהיגה על ידי נהג שטח מנוסה. נסיעה בשטח שונה לחלוטין מנהיגה בכביש, ויש צורך בניסיון, הכרת השטח והכרת היכולות של הרכב. כדאי גם לקבוע נסיעת מבחן לרכב לפני הרכישה.