המסלול: מסלול לעצלנים? ממש כך: את מרבית הטיפוס נעשה ברכבל הארוך ביותר במזרח התיכון. אפילו לנווט לא יהיה קשה מדי, מפני שהמסלול ממנרה למטה משולט ברובו. לאחר שהתמקמנו בחניון הרכבל, ניגשים לקופה עם האופניים וקונים כרטיס בכיוון אחד.
אחרי 10 דקות של טיפוס אנחנו נמצאים במנרה והזיעה הקרה שעל גופנו, כמו גם הדופק הגבוה, לא מעידים על המאמץ ש(לא) השקענו בעלייה אלא דווקא על מורך לבבנו מהיותנו תלויים על כבל דק (2 אינטש) בין שמים וארץ.
יוצאים מתחנת הרכבל העליון ופונים מיד שמאלה (דרומה) לכיוון מגרש החניה. קסדות, כפפות, בדיקת בלמים אחרונה (נצטרך אותם היום) ולדרך! אחרי כ-200 מטר ישנה פנייה שמאלה לכיוון מצפור ומיד ימינה לדרך אש המתפתלת, תוך עליות וירידות, לאורך קו הרכס ממזרח לכביש הצפון. אחרי כ-2.5 ק"מ הדרך מתחברת לכביש הצפון, עליו נרכב דרומה כ-500 מטר עד שהדרך שוב מתפצלת שמאלה מהכביש (אם פספסתם את הפנייה – לא נורא. אפשר להמשיך על הכביש עוד 2.5 ק"מ).
לאחר 2 ק"מ של רכיבה על שאריות התוואי ישן של כביש הצפון, מתחברים שוב לכביש הצפון ורוכבים עליו עוד 500 מטרים, עד לפנייה למוצב "שושן". כאן פונים שמאלה (מזרחה, ישנו שילוט ל"שפן הסלע") על דרך שחורה שמתעקלת צפונה ומביאה אותנו במהרה לשפת המצוק. כאן פוגשים את סימון השבילים של שביל ישראל וממשיכים עליו צפונה.
מכאן מצפה לנו ירידה מהירה על דרך לבנה וכבושה היטב שנחצבה בקיר המצוק. הנוף מהמם אבל שווה לחכות עם הקפה עוד קצת. אחרי קרוב ל-5 ק"מ של ירידה רצופה ותלולה, כשהטמפרטורה של המעצורים מתקרבת לרתיחה, הגיע הזמן לקפה: במזלג השבילים הקרוב פונים דווקא שמאלה – בטיפוס לכיוון "שפן הסלע", שהוא אתר הסנפלינג של צוק מנרה. למרגלות הצוק נערוך את הפסקת הקפה המסורתית, ומי שרוצה להעלות קצת את הדופק יכול גם לתרגל סנפלינג.
אחרי הקפה חוזרים למזלג השבילים וממשיכים שמאלה (צפונה) בירידה על תוואי שביל ישראל. במזלג הבא ממשיכים שמאלה, דרך חורשה, ואחרי טיפוס קצר אנו נמצאים לרגלי אחד מעמודי התמך של הרכבל. ממשיכים עוד ק"מ בירידה בשביל ישראל עד לחורשה שבפאתיה המערביים של קריית שמונה. מוסרים ד"ש להמוני בית ישראל הטרודים בניפוח המנגל ופונים בפניית פרסה ימינה לדרך עפר הנמשכת דרומה. אחרי כק"מ אחד נכנסים שוב לחורשה וחולפים מתחת לכבלי הרכבל. במזלג שבילים בלב החורשה פונים שמאלה וכאשר מגיעים (כמעט) לקצה החורשה, פונים שוב פניית פרסה שמאלה וממשיכים צפונה עד לאתר הרכבל התחתון.
למי שזה לא הספיק, אפשר לעלות ברכבל שוב, אבל לרדת הפעם בתחנה האמצעית, קצת מעל קיר הטיפוס של "שפן הסלע", ולרדת משם את מחציתו השנייה של המסלול בתוואי שונה במקצת מזה שרכבנו קודם לכן.
הקלוריות שאחרי: במתחם צוק מנרה יש מסעדה בשרית (04-6904820), שמציעה בעיקר תצפית מצוינת לעבר עמק החולה והגולן. אך כדאי להמשיך לכיוון קיבוץ דן, אל מסעדת הדגים הוותיקה "דג על הדן" (04-6959008).
עוד פרטים:
רמה: בינונית
אורך המסלול: 18 ק"מ
זמן: 1.5-2.5 שעות
עונה מומלצת: כל השנה
מפת ס"ש: חרמון, גולן ואצבע הגליל (1).
הגעה: אתר רכבל צוק מנרה (התחתון) נמצא על כביש 90, ממש לפני הכניסה הדרומית לקריית שמונה. יש שילוט וחניה מסודרת.
המסלול והתמונות באדיבות אתר "הרים"