>>הכתבה פורסה במקור בבלוג FlyingOut
אל על
חברת התעופה אל על, ובשמה המלא ״אל על נתיבי אויר לישראל בע״מ״, נוסדה רשמית ב-1949 למרות שטיסת הבכורה שלה התרחשה כבר בספטמבר 1948. אל על הופרטה ב-2003, אך הייתה ונותרה נושאת הדגל של ישראל.
תחת אל על פועלות שורה של חברות-בנות ביניהן סאן-דור (לטיסות שכר), תמ״מ (מזון לטיסות) ואחרות. החברה מספקת גם שירותי הובלת מטענים, שירותי תחזוקה למטוסים, שירותי קייטרינג ועוד.
קשריה של אל על עם מדינת ישראל, וספציפית עם שירותי הביטחון, היו ונשארו קרובים ומשמעותיים. החברה לקחה חלק במבצעים שונים בחסות המדינה – חשאיים יותר ופחות. כך, לדוגמה, בתחילת שנות ה-50 השתתפה אל על במבצע ׳מרבד קסמים׳ (להעלאת יהודי תימן) ומבצע ׳עזרא ונחמיה׳ (העלאת יהודי עיראק). אל על הייתה שותפה גם בהטסה לארץ של יהודים מאתיופיה, רוסיה ועוד. מטוס של אל על אף השתתף במבצע ׳פינאלה׳ שמטרתו הייתה להביא לארץ את הפושע הנאצי אדולף אייכמן. מטוסי אל על גם הטיסו צוותי הצלה ישראלים למוקדי אסון ברחבי העולם ע״פ בקשת המדינה.
לאורך השנים שברה אל על מספר שיאים עולמיים:
- ב-1957 שברה אל על את השיא העולמי לטיסה המסחרית הארוכה ביותר ללא עצירת-ביניים כשהשלימה טיסה מניו-יורק לת״א במטוס מדגם 175 של בריסטול. טיסה זו ארכה קרוב ל-15 שעות.
- ב-1961 שברה אל על שוב את השיא לעיל עם מטוס מדגם 707 של בואינג שטס במסלול מעט ארוך יותר ובזמן קצר הרבה יותר (כ-9.5 שעות בלבד).
- ב-1984 ביצעה אל על את הטיסה הבינ״ל הראשונה של מטוס מדגם 767 של בואינג (ממונטריאול לת״א).
- ב-1991 קבעה אל על שיא עולמי היסטורי ויוצא-דופן כשהטיסה 1,088 נוסעים מאדיס-אבבה לת״א. טיסה זו בוצעה במטוס מדגם 747 של בואינג. למעשה, לטיסה עלו רק 1,086 נוסעים ואנשי צוות אם כי במהלך הטיסה היחסית-קצרה הזו נולדו שני תינוקות וכך נחת המטוס בישראל כשעל סיפונו 1,088 בני-אדם.
- ב-2001 הייתה אל על חברת התעופה הראשונה שהורשתה לטוס במרחב האווירי של ארה״ב לאחר אסון פיגועי הטרור של ה-11 לספטמבר. מרבית חברות התעופה האחרות הורשו לטוס רק כיומיים מאוחר יותר. זאת הייתה הוכחה לכבוד שיש לרשויות התעופה לסידורי הביטחון הקפדניים של אל על.
אל על מחזיקה בצי של 45 מטוסים, כולם מתוצרת בואינג, מתוכם 15 מטוסים מסדרת הדרימליינר. כל המטוסים מדגמי 767 ו-747 הוצאו משירות מבצעי (האחרון בטיסה חגיגית לרומא בנובמבר 2019). הגיל הממוצע של מטוס אל על הוא 9.2 שנים בלבד.
סאן-דור, כאמור, היא חברה-בת של החברה. היא נוסדה ב-1977 אך ב-2011 נשלל ממנה רישיון ההפעלה המבצעי שלה (מסיבות כשרות, יסכימו הרוב). כיום היא מהווה מותג של אל על, כפי שהייתה בזמנו UP, אך טיסותיה מופעלות במטוסי אל על ותחת הקוד של אל על (LY). כלומר, היא לא חברת תעופה עצמאית.
ארקיע וישראייר
חברת התעופה ארקיע, ובשמה המלא ״ארקיע קווי תעופה ישראליים בע״מ״, נוסדה ב-1949 (אותה שנה בה הוקמה רשמית אל על). ארקיע היא חברה פרטית ש-70% ממניותיה נמצאות בידי האחים נקש ו-30% ממניותיה נמצאות בידי עובדי החברה.
חברת התעופה ישראייר, ובשמה המלא ״ישראייר תעופה בע״מ״, נוסדה ב-1996 כחידוש של חברת ׳כנפי עמק׳ שנוסדה כשבע שנים קודם לכן ובבעלותה היה מטוס אחד בלבד. בתחילת דרכה הפכה ישראייר למתחרה הישירה של ארקיע בטיסות לאילת. ב-1998 החלה לטוס ליעדים קרובים באגן הים התיכון ורק ב-2003, לאחר שחכרה מטוס בואינג 767, החלה להפעיל טיסות ליעדים בטווח בינוני וארוך (לרבות טיסות לניו-יורק בשלב מסויים).
מבחינת צי המטוסים שתי החברות די דומות. לכל אחת יש שבעה מטוסים צרי-גוף בלבד (מדגמים שונים). בסוף 2018 הפכה ארקיע לחברת התעופה הראשונה בעולם שמפעילה את מטוס ה-A321neoLR (מטוס צר-גוף עם טווח טיסה ארוך למדי) וכרגע החברה מחזיקה בשלושה מטוסים מדגם זה.
בשנים האחרונות התקיים מו״מ למיזוג בין אל על וישראייר, כשבעצם המטרה הייתה למזג את הפעילות של סאן-דור לזו של ישראייר, אך הרשות להגבלים עסקיים פסלה בתחילת 2018 את העסקה שהתגבשה.
חברות תעופה ישראליות נוספות
׳איה תעופה׳, שנוסדה ב-2005, מפעילה 6 מטוסים. הפעילו את הקו שדה דב-עין יהב 27 שנים עד ששדה דב נסגר. בנוסף, לחברה יש טיסות לעמאן ולאירופה עם מטוסים של 10 אנשים ו בית ספר לטיסה שמסמיך טייסים לחברות הבכירות.
׳להק תעופה׳, שנוסדה ב-2005, מתמחה בפינוי רפואי במסוקים אך היא מספקת גם שירותים נוספים. החברה מציעה כיסוי ארצי מלא לפינוי דחוף במסוקים באמצעות שלושה צוותים (הכוללים גם פרמדיקים של מד״א) שנמצאים בכוננות מלאה בכל שעות היממה באזורים שונים של הארץ ליד בתי-חולים. החברה מפעילה גם שני מסוקים, שבסיסם בשדה התעופה של חיפה, עבור אסדות הקידוח בלב הים. כל טייסי החברה הם יוצאי חיל האוויר.
׳עיט שירותי תעופה׳, שנוסדה ב-1985, מספקת מגוון של שירותים לרבות בית-ספר לטיסה, צניחות חופשיות, תחזוקת מטוסים, שירותי קרקע במספר מנחתים ושדות, טיסות חוויה ועוד.
׳ק.א.ל קארגו׳, שנוסדה ב-1976, מתמחה בשילוח מטענים ליעדים בינ״ל. הצי שלה כולל שני מטוסי מטען (עד פברואר השנה היו ברשותה שלושה) מדגם 747-400 של בואינג והיא מפעילה קווים לאירופה וצפון-אמריקה. היא בעיקר מובילה תוצרת חקלאית ולאורך השנים הייתה בבעלות של איגודים חקלאיים כאלו ואחרים.