במטוס של חברת וירג'ין אטלנטיק שטס השבוע לנתב"ג היו 10 נוסעים. בטיסת סוויס היו 13 נוסעים. מתמונות וסרטונים של נוסעים שטסים עולים מראות עגומים. שורות ריקות, כסאות מיותמים, וטיסות שבהן שיש יותר אנשי צוות מנוסעים במטוסים השוממים. הסיבה: מדינת ישראל אוסרת על טיסות למי שלא הספיק לקנות כרטיס עד 25 בספטמבר. אפליה? חוסר הגיון? כל הטענות הללו כבר נשמעו בפני היועמ"ש ומקבלי ההחלטות, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו שבעצמו סיפק את נימוק הסולידריות לעוצר הטיסות. ולמרות קולות ההיגיון, ולמרות שברור שמדובר בהחלטה שנלקחה בפזיזות - עדיין ההחלטה לא משתנה. התוצאה הבלתי נמנעת תהיה: בריחה של חברות תעופה מישראל.
"תעופה הוא קטליזטור להתאוששות כלכלית"
המספרים הנמוכים ממשיכים גם בטיסות ארוכות טווח. לפי נתוני רשות שדות התעופה, על טיסת יונייטד השבוע היו 18 נוסעים, בטיסת דלתא היו 50 נוסעים, וטיסת בריטיש המריאה רק עבור 40 נוסעים. בבטן המטוס אמנם משונע גם מטען ברוב הטיסות הללו, אבל לא בהיקף שיוכל לכסות את עלות הטיסות - כ-150 אלף דולר לפחות טיסה לארה"ב, וכ-60 אלף דולר טיסה לאירופה.
נוסעי ריאנאייר כבר קיבלו הודעה שהחברה נאלצת לבטל טיסה בקו תל אביב סלוניקי. החברה נימקה כי אין לה ברירה, וכי הביטול נוסע מהשינויים התכופים במדיניות הממשלה ומהמדיניות התקפה כעת. ואכן, הזיג-זג בהנחיות הן לא משהו שענף התעופה יוכל לשאת לאורך זמן.
מנכ"ל יאטא (ארגון התעופה העולמי) בישראל, קובי זוסמן, מסביר כי אין אח ורע במדינות אחרות למדיניות שאוסרת על אזרחים לטוס. "כל התעשייה סובלת ממה שקורה, ויש מדינות שתוך הפקדה על נהלי בריאות ושמירה על מרחק מאפשרות לקיים תעופה סבירה עד כמה שניתן. אבל אין מדיניות דומה לזו שיש בישראל, ועבור חברות התעופה זו סיטואציה שאינה ברת-קיימה. ככל שמדיניות הממשלה תהיה תזזיתית ולא תפעל בקו אחד מול מה שקורה בעולם הן עלולות להפסיק לטוס לישראל".
לדבריו, "אם מדינת ישראל רוצה לאושש את הכלכלה בתקופה הזו היא חייבת להפנים שתעופה הוא קטליזטור להתאוששות כלכלית. אם אין מדיניות תעופתית לא תהיה התאוששות כלכלית".
ואכן, נדמה שבקרב מקבלי ההחלטות שוכחים שטיסה היא לא רק מוצר מנקר עיניים של מי שיש לו כסף והוא יכול לנסוע לחו"ל - כדברי ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס, שבנימוק של השיוויניות שהיא סיפקה ואשר עורר סערה, היא חשפה את האמת שמאחורי הקביעה האוסרת על ישראלים לצאת מהארץ. טיסה היא אמצעי תחבורה חיוני לעסקים, לקרובי משפחה והיא הדרך היחידה של האזרחים לצאת מהמדינה - זכות בסיסית שמעוגנת בחוק יסוד האדם וחירותו.