בשנות ה-50 טיסה היתה מאורע. אנשים התלבשו יפה, הגיעו לנמל התעופה בהתרגשות והטיסה עצמה היתה חוויה בלתי נשכחת. מאז עברו לא מים וטיסות לואו קוסט בנהר והטיסות הפכו לנגישות יותר ומרגשות פחות. יחד עם זאת, נמלי התעופה הצליחו לשמור על מעמדם, ותמיד נתפסו כנקיים לעילא ומסודרים - מעין בועה של מערכת משומנת שמתנהל היטב. החופשה התחילה ברגע שהגעת לנתב"ג.
ואז הקורונה נגמרה וחשפה את הצד האחר של נמלי התעופה, הצד של הכאוס: המזוודות זרוקות בטרמינלים ולא מגיעות ליעדן, התורים ארוכים ולא יעילים ואפילו הדיוטי פרי לא התאושש לגמרי. ההגעה לנמל התעופה הפכה לסיוט והחופשה כיום מתחילה רק כשהמטוס נוחת ביעד, כי רק אז אתה יכול להיות בטוח שזה באמת קרה. "ההערכה המקובלת בעולם התעופה המסחרית היתה שהתאוששות הביקושים תארך זמן רב יחסית. לכן שדות התעופה (וחברות התעופה) פיטרו עובדים רבים והשביתו חלק גדול מצי המטוסים שלהן ומהמתקנים בשדות התעופה כדי לחסוך בעלויות ולצלוח את המשבר", אומר ד״ר עוזי פרוינד פיינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה ומרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת.
יהודה זפרני מומחה תיירות מועדון צרכנות הוט אומר: "שדות התעופה לפני מספר שנים תמיד נחשבו 'הגשר לחלום', 'המעבר להגשמת חלומות' עבור עסקים, ליחידים, זוגות ומשפחות. השדה עד 2019 היה המקום שהוא חלק מחופשה, שאנשים רצו להגיע אליו ולעבור את המסלול שכולל את הדיוטי פרי, המסעדות והכיף עד הטיסה. אין ספק שהחוויה של שדות התעופה השתנתה, מה שגרם לקשיים רבים בקרב הטסים. השינוי של החוויה הוא בעיקר תוצאה של חוסר בכוח אדם".
"כל המוניטין הטוב שהיה לנמלי התעופה נעלם כלא היה"
מי שבעיקר מרגישים את השינוי המהותי בשדות התעופה הם הנוסעים המתמידים שבמהלך השנים האחרונות, עוד לפני שהיתה קורונה וגם במהלכה, טסו לא מעט מסביב לעולם וראו את השינוי קורה להם מול העיניים. "כנוסע מתמיד שטס כבר עשרות שנים מסביב לעולם, אני יכול להעיד ששדות התעופה בעולם עוברים שינויים בתנועת מטוטלת", מציין ר', בעל בלוג "המתמידים", נוסע מתמיד שטס מסביב לעולם ומשתף מחוויותיו. "מידי כמה שנים נפתח טרמינל חגיגי חדש, או שמשדרגים טרקלין עסקים וחוצים רפים חדשים של יוקרה ואיכות. אלא שבחלוף זמן כשאבק הכוכבים מתפוגג לא פעם שדות התעופה חוזרים לממדיהם הרגילים והטבעיים כסוג של תחנות אוטובוס משודרגות, וכל המוניטין הטוב שהיה להם נעלם כלא היה.
"שדות התעופה לפני מספר שנים תמיד נחשבו 'הגשר לחלום', 'המעבר להגשמת חלומות' עבור עסקים, ליחידים, זוגות ומשפחות. השדה עד 2019 היה המקום שהוא חלק מחופשה"
"התקופה הנוכחית, עם החזרה לטיסות מואצות, שביתות טייסים ועובדי קרקע ותקופת שיא בכמות הטיסות שמתבטלות היא עוד דוגמה חזקה לצדדים הפחות יפים של שדות התעופה. במקומות רבים בעולם סובלים נוסעים מבעיות משמעותיות בעת המעבר בשדות התעופה וקרנם של השדות יורדת בצורה משמעותית. במקום להתאושש משנתיים קשות מאוד של מגבלות על תנועה אווירית, ולצאת אל חופשה או ביקור עסקי שכל כך מחכים להם בכיף וברוגע, הטרמינלים הופכים לאט לאט משדה תעופה לשדה קרב".
גם יותם אביטן, מנהל אתר 'חדשות תעופה' משתף בתחושות דומות: "כחובב תעופה, מאז ומתמיד שדות תעופה היו משהו מרגש עבורי. תמיד התרגשתי להגיע לשדות תעופה שאהבתי, לעבור בין השערים השונים ולראות את המטוסים של חברות התעופה השונות. זה היה מדהים בעיניי לראות מטוס ישראלי סמוך למטוס איראני שנמצא ליד מטוס של חברה קוריאנית ומטוס קטארי".
לטענתו אחת הבעיות המשמעותיות שהובילו לכך שנמלי התעופה נחלשו מאוד טמונה בכך שלא כולם השקיעו בטכנולוגיה לאור השנים ולכן חלקם נשארו מאחור. "חלק מהכלים הטכנולוגיים ששדות תעופה יכלו לאמץ כוללים עמדות של צ׳ק אין עצמאי עם אפשרות לשליחת מזוודות, עמדות צ׳ק אין במרכזי ערים, תורי ביטחון מקוצרים לנוסעים רשומים . ושדות התעופה שלא השקיעו בטכנולוגיה היום מוצאים את עצמם מתמודדים עם ההשלכות. היום אני בעיקר מייחל להגיע לשער העלייה למטוס בזמן".
האם נמלי התעופה יצליחו להחזיר לעצמם את היוקרה?
כל מי שדיברנו איתו מאמין שכשהסערה תחלוף המצב יחזור לקדמותו, שנחזור לטוס בצורה מסודרת ונמלי התעופה יחזרו להיות המערכת המשומנת שהתרגלנו אליה. "ניתן להעריך כי עוצמת השיבושים תקטן כשעונת הקיץ תיגמר והביקושים ירדו אף הם לרמה שתואמת את היקף כוח האדם הקיים בשדות התעופה", אומר ד״ר עוזי פרוינד פיינשטיין. "במקביל, תהליך הגיוס וההכשרה שמתקיים כעת צפוי לאפשר לשדות התעופה כדוגמת נתב"ג להתמודד עם עליית הביקושים מחדש בפסח וקיץ 2023".
"לדעתי המשבר הנוכחי בענף יחלוף עם בוא החורף הקרוב", טוען הנוסע המתמיד ר'. "הדברים יחזרו לאט לאט למסלולם התקין ונזכה בקרוב לעדנה מחודשת בשדות התעופה השונים. אבל כל זאת, רק עד תנועת המטוטלת הבאה".
יהודה זפרני מסכם ואומר: "חשוב לציין שלא כל שדות התעופה בעולם סובלים מהתופעה הזו, יש מדינות בעולם שהתכוננו לקראת חזרת הטיסות לאור הסרת ההגבלות, ואף החלו לגייס כ"א ולשלם לו יותר, וזה מה שצריך לעשות גם בישראל. אין לי ספק שאנחנו נחזור לשגרה בה שדות התעופה יהיו חוויה כמו לפני פרוץ הקורונה ב-2023, בתנאי שניהול השדה יהיה נכון במהלך השנה הקרובה".