לחלקנו חופשת הפסח כבר החלה ואיתה הגיעה גם הנדידה ההמונית לחופשות בחו"ל. על פי נתוני AirHelp, חברה המתמחה בתחום זכויות הפיצויים לנוסעים, כחצי מיליון ישראלים בסך הכל צפויים לצאת לחופשה בחו"ל במהלך חופשת הפסח (11-27.4.19) ליעדים שונים ברחבי העולם. השנה חול המועד פסח מתפרס על פני שבוע שלם עם שני סופי שבוע אשר מייצרים הזדמנות מצוינת לישראלים להעדיף חופשות בחו"ל.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
כשליש מכמות הנוסעים לחו"ל, כלומר כ-160 אלף איש, צפויים לסבול מעיכוב קצר או ארוך בטיסה, דחיות ואף ביטולים של טיסות בימי החג. הנתונים הללו מתבססים על נתוני השנה שעברה תוך שקלול מרכיבים שונים ביניהם תאריך אטרקטיבי יותר השנה (אמצע - סוף אפריל) ועוד.
אז מה הסיכוי שלכם להיות חלק מהבלאגן?
במהלך ימי חופשת החג צפויות לצאת מישראל 3,100 טיסות. מתוכן 61 אחוזים (כ-1,890 טיסות) צפויות לצאת בזמן ולמעלה מ- 30 אחוזים מהטיסות (כ-1,000 טיסות) צפויות לצאת באיחור של עד 3 שעות. 25 מהן צפויות לצאת באיחור של למעלה מ- 3 שעות וכמו כן, ב- AirHelp צופים שכ-35 טיסות יתבטלו.
כלומר, למעלה מ- 154,000 נוסעים יסבלו מעיכוב "קצר" של עד שלוש שעות, ויותר מ-3,400 נוסעים צפויים לעיכובים של למעלה מ-3 שעות. 5,000 נוסעים יצטרכו לנשום עמוק אחרי שישארו בשדה התעופה כשטיסתם תבוטל.
ומה לעשות אם אתם חלק מהסטטיסטיקה?
במקרה כזה יכול להיות שמגיע לכם פיצוי. על פי חוק האיחוד האירופי (EC 261) הנוסעים מוגנים וזכאים לפיצוי אם הטיסה שלהם מתעכבת או מבוטלת או אם נשללת מהם עלייה למטוס והדחייה אינה נגרמת עקב 'נסיבות חריגות' לדוגמת שביתת צוות שדה התעופה, סיכון ביטחוני, תנאי מזג אוויר קיצוניים, תסיסה פוליטית או אזרחית וכו'.
כמו כן, אתם יכולים לקבל 600 יורו פיצוי אם קרה לכם אחד מהמקרים הבאים:
1. הטיסה שלכם התעכבה ביותר משלוש שעות.
2. הטיסה בוטלה אך לא ניתנה התראה מספיק זמן מראש (בד"כ מדובר ב14 ימים, אך כמובן שיש החרגות בחוק).
3. חברת התעופה מונעת מנוסע לעלות למטוס, על אף שאין לכך סיבה מוצדקת - הגיע בזמן ועם כל המסמכים הדרושים וכו'. מצב כזה קורה בד"כ במקרים של רישום יתר (אובר- בוקינג).
חשוב לדעת כי חוק EC261 מגן על הנוסעים בטיסות העוזבות את האיחוד האירופי עם כל חברת תעופה, ואת הטיסות המגיעות אל האיחוד האירופי עם חברות התעופה של האיחוד האירופי.
"זה לא סוד שככל שעוברות השנים כמות הנוסעים גדלה משמעותית ואין ספק שתעשיית התעופה צריכה להסתגל לעומס ולהיערך בהתאם", אומרת לאורה קאוצ'ינסקי, דוברת AirHelp בישראל. "מאכזב לראות כל כך הרבה נוסעים שטיסתם מתעכבת במקרה הטוב ולא מגיעים ליעדם במקרה הפחות טוב, ונראה שהגיע הזמן לפעול נגד המגמה המדאיגה של שיבושי הטיסה הללו. כל עוד חברות התעופה מזניחות את נושא זה ולא חותרות למציאת פתרונות הולמים, על הנוסעים ללמוד את זכויותיהם, ולוודא שהם מקבלים את המגיע להם בכל סיטואציה, בין אם מדובר בעיכוב, דחיה או ביטול טיסה".