כולנו מורגלים לחפש את המחיר הכי נמוך עבור הכרטיס שלנו. אבל האמת היא שלא תמיד הדבר מומלץ ונכון. למה לפעמים דווקא כרטיס פחות זול יותר משתלם עבורנו? קיימות 3 סיבות לכך:
1. כרטיס מוזל מגיע עם נחיתות מסוימת
הכרטיסים הזולים ביותר הם בדרך כלל אלו שנהנים מהכי פחות "הגנות" על-ידי חברות התעופה השונות. מבחינת חברות התעופה, בכל טיסה הנוסעים בנויים לפי "היררכיה" מסוימת, שנגזרת ממספר שיקולים שונים, ביניהם מעמד הנוסע בחברה, מחלקת ההושבה שלו, האם הוא טס לבד או עם מספר אנשים וכו'. אלמנט נוסף שמשפיע מאוד על "המיקום ההיררכי" של הנוסע הוא השאלה כמה הוא שילם על הכרטיס, דבר שמתבטא במחלקת הכרטוס שבה הוא הזמין את טיסתו. כך, נוסע שהזמין במחלקת כרטוס נמוכה יותר, כלומר שילם את המחיר הנמוך יותר, הוא בתחתית "ההיררכיה" של הטיסה הספציפית.
הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים
הדבר בא לידי ביטוי בכך שהנוסעים הראשונים בתור להורדה מהטיסה עקב רישום יתר (overbooking), לשנמוך (downgrading) ולשינויים נוספים, הם אותם הנוסעים שהזמינו כרטיס זול יותר. כלומר, נוסעים שרוכשים כרטיס יקר, למעשה מוגנים מפני שינויים בצורה יותר משמעותית, ויש לכך חשיבות רבה, ככל שהנוסע זקוק יותר לטיסה חלקה ונוחה ככל הניתן, ללא שנמוכים והפתעות. במילים אחרות, ההפרש במחיר הכרטיסים הוא מעין תעודת ביטוח מסוימת (לפחות חלקית) שמקבל הנוסע ששילם יותר.
2. המבחן הוא לא מחיר הכרטיס, אלא יחס התמורה למחיר
הנימוק השני לעמדה שכרטיס זול במיוחד זה נחמד, אבל זה לא המבחן הנכון עבורכם, הוא נימוק שדומה לסלוגן המפורסם: "זה לא הגיל זה התרגיל". לא כל כרטיס מוזל הוא בהכרח כרטיס איכותי יותר, גם אם הוא מקנה לכם את האפשרות להגיע מנקודה A לנקודה B במחיר הנמוך ביותר. למעשה, המבחן הנכון למחיר הכרטיסים, לטעמי, הוא מבחן שיוצר איזון בין מחיר הכרטיס לבין איכותו, והוא מבחן ה"יחס תמורה למחיר". אתכם כנוסעים לא מעניין המחיר עצמו, אלא איזה מחיר הכי זול קונה לכם את התמורה הכי טובה.
והדוגמאות למצב זה הן רבות. אם אתם קונים כרטיס זול מאוד, ומתבקשים לטוס דרך שדה תעופה נידח, לא נגיש ולא נוח, עם תורים צפופים, עלייה למטוס מאוטובוס, תוך כדי מבול עם 5 מעלות, וכל זה כדי לקבל טיסה לא נוחה בעליל, אולי בחרתם כרטיס זול, אבל קיבלתם עבורו תמורה נמוכה מאוד. אולי, תחת תוספת לא גבוהה של כמה עשרות דולרים, תוכלו לרכוש כרטיס שאיכותו לא קצת יותר גבוהה כמו הפער במחיר, אלא הרבה יותר גבוהה. אולי הכרטיס הזה יהיה בחברה מובילה, ויכלול שירות נוח, אוכל בטיסה, ושדה תעופה נעים ויעיל, באופן שהחוויה הכוללת שלכם תהיה משמעותית טובה יותר. לכן, גם מסיבה זו, לא תמיד נכון לשאוף לכרטיס הזול ביותר שקיים, אלא כדאי לכוון לכרטיס המשתלם ביותר שקיים.
3. הזמן שלנו מוגבל
כרטיס זול מגיע בדרך כלל עם קרדיט (credit) נמוך במיוחד. הטרייד-אוף ברור: קונים בזול את הכרטיס, אבל לא צוברים במסגרתו הרבה מיילים או נקודות נוסע מתמיד. הדבר נגזר מהמתכונת שבה מחושב הקרדיט שמקבלים הנוסעים על טיסותיהם. ברוב המועדונים כיום כמות המיילים והנקודות נקבעת מתוך מחיר הכרטיס ששולם, כך שכרטיס יקר יזכה לקרדיט גבוה, וכרטיס זול יזכה לקרדיט נמוך. במילים אחרות, משלמים פחות כסף, אבל מפסידים ערך כספי שמגולם בקרדיט שלא נכנס לחשבון הנוסעים (אגב, בחלק מהחברות, מונפקים לעתים, במסגרת מבצעים, כרטיסים אקסטרה מוזלים, במחלקות כרטוס ייעודיות, שבהגדרה אינן צוברות מיילים ונקודות, ואינן תורמות לסטטוס הנוסע במועדון. אלו כרטיסים שמבחינת המיילים והנקודות במועדון התעופה, כאילו בכלל לא טסתם).
ולמה זה בעייתי שכרטיס מוזל יותר צובר פחות? משום שהזמן שלנו מוגבל. אנו מוגבלים לכמות טיסות מסוימת בתקופה נתונה, שנובעת מאילוצי הזמן שלנו. אם על כל טיסה שאנו טסים, אנו בוחרים את האפשרות הזולה ביותר, אז כמות הקרדיט שאנחנו נאסוף לאורך תקופת הצבירה הרלוונטית תהיה קטנה מאוד. כך לא נתקדם במועדון אפילו אם אנחנו נוסעים מתמידים מאוד. כלומר, כמות הזמן שלנו מגבילה את מספר הטיסות שאנחנו יכולים פיזית לבצע, והיא מחייבת ניצול מיטבי שלהן. לשם המחשה, אפשר לטוס 10 פעמים בשנה בכרטיס הזול ביותר האפשרי ליעד מסוים, ולשלם 150 דולר על הכרטיס ולצבור כמות מיילים ונקודות שמספיקה בקושי למעמד הנמוך במועדון. אפשר, לעומת זאת, לרכוש בכל אחת מהטיסות כרטיס יקר יותר, במחיר 200 דולר לצורך העניין ולקבל סטטוס הרבה יותר גבוה במועדון. וכידוע, לנוסעים מתמידים הסטטוס במועדון חשוב יותר. הוא מקנה הטבות משמעותיות שגדלות ככל שהמעמד של הנוסע גדל. ואי אפשר להזניח את חשיבותן. מה גם, שהכרטיס היקר יותר יקנה עוד מיילים ונקודות ברי-מימוש לרכישה של כרטיסים עתידיים, כך שחלק מההפרש במחירים מוחזר לנוסע במנגנון ה-cashback.
הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.