בשבוע שעבר הצהיר מנכ״ל אל על , אביגיל שורק, שהחברה מקיימת שיחות במטרה להצטרף לברית תעופה. באותה שיחה הוא נשאל על השאיפות של אל על להפוך את נתב״ג ל-HUB לטיסות המשך, כפי שהשתקפה בדו״חות הכספיים שפרסמה.

מתשובתו אפשר היה להבין שמדובר בתכנית די ראשונית שטרם נותחה לעומק. עם זאת, הוא ציין שהנושא נמצא כבר בשיח מול נתב״ג וכן שיתף מספר תרחישים בהם נתב״ג יוכל לשמש כשדה לטיסות המשך. הדוגמא הראשונה הייתה טיסות בין יוהנסבורג (דרום אפריקה) לארה״ב, עם עצירה בנתב״ג. דוגמא נוספת הייתה טיסות המשך מלרנקה ליעדי אל על דרך תל אביב.

>> הכתבה פורסמה במקור ב-aviationews

בתחום התעופה, אסטרטגיית HUB מתמקדת בלהביא מספר גדול של נוסעים לנמל הבית של חברת התעופה ולהטיס אותם משם ליעדי המשך. אסטרטגייה זו דורשת מחברת התעופה להציע קונקשנים נוחים להרבה נקודות בעולם ובמחירים משתלמים יחסית. זאת לעומת אסטרטגיית נקודה-לנקודה ששואפת להביא נוסעים מנקודה מסויימת בעולם לנמל הבית של החברה. דוגמאות בולטות לחברות שנוקטות באסטרטגיית HUB הן אמירייטס (161 יעדים בעולם) וטורקיש (250 יעדים בעולם).

שדה התעופה בדובאי (צילום: Sorbis, shutterstock)
63 אחוזים מהנוסעים בנתב"ג בכלל המשיכו ליעד אחר | צילום: Sorbis, shutterstock

לא במקרה שדה התעופה באיסטנבול עומד בראש רשימת שדות התעופה העמוסים בעולם עם 52 מיליון נוסעים שעברו בשדה בשנת 2019. על פי נתונים שקיימים ברשת, 63 אחוזים מהנוסעים דרך שדה התעופה בדובאי בשנת 2018 (מתוך כ-80 מיליון נוסעים) היו בקונקשן ליעד אחר. לשם ההשוואה, בנתב״ג עברו בשנת 2021 רק 157 נוסעים בטיסות קונקשן, לעומת 2,000 בשנת 2020. מדובר במספרים שוליים למדי.

האם נראה בקרוב שטף נוסעים שעושים קונקשן בנתב״ג?

אין ספק שהפוטנציאל הכלכלי בהחלט קיים, למרות השחקנים הדומיננטיים למדי בקרב השכנות של ישראל מטורקיה (טורקיש איירליינס) ואיחוד האמירויות (אמירייטס). ישראל בהחלט נמצאת במיקום אסטרטגי שיכול להוות גשר בין אירופה למזרח. כל שכן היא תוכל להציע תכנית Stopover שתציע למבקרים שהייה של מספר לילות בדרכם מזרחה, וכך תוכל לחשוף קהל נוסף לישראל. ולמרות הפוטנציאל הכלכלי הקיים בהחלט, יש עוד המון סוגיות בדרך למצב שבו נתב״ג הופך ל-HUB טיסות מזרח תיכוני מוביל.

בנתב״ג עברו בשנת 2021 רק 157 נוסעים בטיסות קונקשן, לעומת 2,000 בשנת 2020. מדובר במספרים שוליים למדי

כך, למרות שבתקופת הקורונה נחסמה האפשרות לכך, בנתב״ג כבר קיים אזור ייעודי לטיסות קונקשן. כיום התהליך לביצוע קונקשן בנתב״ג מסורבל למדי ומפורסמים לגביו מעט מאוד פרטים רשמיים. אין אפילו פרטים על האם ומתי אזור הקונקשנים מאויש. לאור זאת, נדרש בפועל מהפך לא קטן, השקעה כלכלית ושינוי תפיסה באל על על מנת שתוכל להוציא תכנית כזו לפועל. בין הסוגיות העומדות על הפרק:

  1. הרחבת אזור טיסות המעבר שכיום לא יכול לתמוך בכמות גדולה של נוסעים.
  2. התנגדות היסטורית של גורמי ביטחון שיידרשו ככל הנראה הסדרי אבטחה ייחודיים ותקציבים נוספים.
  3. שינוי מערך הטיפול בכבודה בנתב״ג כך שיוכל לתמוך בהעברת כמות מזוודות גדולה לטיסות המשך בזמן קצר.
  4. שינוי באסטרטגיית אל על כך שתוכל להציע ערך מוסף לנוסעים דרך נתב״ג באמצעות קונקשנים קצרים ומחירים אטרקטיביים.
  5. חיזוק משמעותי של מערך שירות הלקוחות והדיגיטל של אל על שתוכל לתמוך בכמות הלקוחות שתתווסף.

כך ייראו טיסות הקונקשן דרך ישראל

טיסות מיוהנסבורג לניו יורק דרך תל אביב

ראשית, בדקנו האם יש התכנות להטסת נוסעים מיוהנסבורג לניו יורק עם קונקשן בנתב״ג על ידי אל על.

מבדיקתנו עולה כי כיום ישנה אפשרות אחת לטיסה בין המדינה שאורכת פחות מ-20 שעות. מדובר בטיסות ישירות בין יוהנסבורג לניו יורק של חברת יונייטד. טיסת UA187 נוחתת בניו יורק EWR ואורכת בממוצע 15:40 שעות. המחיר הזול ביותר שמצאנו לטיסות אלו הוא 704 דולרים, אך על פי מנוע חיפוש הטיסות של גוגל, מחיר ממוצע ינוע בין 880-1,050 דולרים.

לעומת זאת, טיסת אל על מיוהנסבורג לתל אביב יוצאת כיום פעם אחת בשבוע בשעה 23:00 ונוחתת בשעה 08:35 בבוקר למחרת (סה״כ 8:35 שעות). כך שהנוסעים יוכלו להספיק לטיסת אל על LY7 לניו יורק שיוצאת בשעה 10:30 בבוקר ואורכת כ-12 שעות. סה״כ יעברו הנוסעים דרך תל אביב מסע לא קצר של 20:35 שעות בדרכם לניו יורק.

הדרימליינר החדש של אל על (צילום: באדיבות אל על)
כדי להפוך את נתב"ג ל-HUB קונקשן, אל על תהיה חייבת לעלות כמות טיסות ולהוריד מחירים | צילום: באדיבות אל על

כל זאת במטוסי הדרימליינר החדישים אך צפופים למדי של חברת אל על. על מנת להיות תחרותית בקו, תאלץ החברה להציע מחיר שנמוך מהמתחרה יונייטד, תרחיש שלא נראה אפשרי בהינתן העובדה שטיסות מישראל לניו יורק נמכרות באזור ה-700 דולרים כרגע, ועוד צפויות לעלות. כמו כן, תאלץ החברה להרחיב משמעותית את היקף הטיסות ליוהנסבורג שכן טיסה שבועית אחת לא תאפשר לנוסעית שום גמישות בבחירת הטיסות ואלה יעדיפו כנראה לטוס עם המתחרה יונייטד.

טיסות המשך מלרנקה ליעדי אל על

אופציה מעט יותר מעניינת היא קונקשנים מלרנקה ליעדי המשך ברשת הטיסות של אל על. שדה התעופה של השכנה הקפריסאית בסיסי למדי ומופעלות ממנו טיסות בעיקר בתוך אירופה ולאיחוד האמירויות. מכאן שקיים לכאורה פוטנציאל להטיס קהל מקפריסין ליעדים הרחוקים יותר של אל על במזרח, דרום אפריקה וארה״ב.

בגלל הקרבה לאירופה, הקפריסאים יכולים לבחור ממגוון די גדול של טיסות המשך דרך מדינות אחרות באירופה. לדוגמא, בדקנו טיסות מקפריסין לניו יורק שאורכות (כולל זמן העצירה) עד 15 שעות. טיסה באמצעות שילוב של בריטיש איירוייז (בטיסות הקצרות ללונדון) ואמריקן איירליינס (בטיסות הארוכות לניו יורק) תעלה 589 דולרים ותמשך כ-14 שעות בהלוך ובחזור. 

בטיסות מזרחה מתגלה תמונה מעט שונה ושם מגוון האפשרויות מצטמצמם דרמטית. מצאנו מספר אפשרויות מעטות להגיע לבנגקוק בפחות מ-14 שעות. האחת באמצעות קטאר איירווייז (908 דולרים) והשנייה באמצעות חברת אמירייטס (1,000 דולרים). שתי הטיסות אורכות כ-13 שעות עם עצירה בדוחא או דובאי בהתאמה.

אם אל על תרצה להתחרות על קו זה היא תוכל להציע טיסה מלרנקה לתל אביב שתארוך כשעה, ולאחר כשעה להעלות את אותם נוסעים לטיסת ההמשך לבנגקוק שאורכת כ-11 שעות. סה״כ המסע מזרחה יארוך כ-13 שעות, כמו עם החברות מהמפרציות. בעבור המחיר הנכון, אל על תוכל גם להופיע באפשרויות הראשונות במנועי החיפוש כטיסה הקצרה והזולה ביותר ולהפוך לאופציה מועדפת. שם כבר נכנסת סוגיית הביקוש של טיסות מלרנקה למזרח שעליה קשה לנו להיעד. 

לוח טיסות (צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock)
האם המהפך יגיע מלרנקה? | צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock

אין ספק שעם אסטרטגיה מדויקת, השקעה וחשיבה יצירתית (תכניות Stopover) ניתן להוביל מהלך כזה. ועדיין לצערנו בעת הנוכחית זה נראה יותר כמו פנטזיה רחוקה שעלתה בדו״חות הכספיים כדי לנפח אותם מאשר תכנית קונקרטית. הוצאה לפועל של תכנית כזו תדרוש מעבר להשקעת תקציבים גדולה גם שינוי מהותי באסטרטגיה של אל על כדי למשוך נוסעים. ועדיין בהחלט נשמח לראות את נתב״ג מממש את הפוטנציאל של ישראל להוות גשר בין מזרח למערב, את אל על הופכת לחברת תעופה מובילה בעולם ואת ישראל כיעד קונקשן נחשק. ועדיין, בעת הנוכחית, כנראה שיש היגיון רק ב-HUB לטיסות מטען.

 

חדשות תעופה ישראל' מביא את כל המידע על עולם התעופה בעברית. מהצצות נדירות לחברות התעופה הטובות בעולם, סקירות על יעדים מיוחדים ועד לטיפים שחייבים להכיר כדי לטוס חכם. הכל זמין באופן חופשי בכל הפלטפורמות הדיגיטל: אינסטגרם ופייסבוק. מוזמנים גם לקהילת תעופה IL להתייעצויות ושיתוף חוויות.