בזמן שהטיסות לחו"ל הופכות להיות פחות אטרקטיביות ומדינות רבות הופכות לאדומות, ישראלים רבים בוחרים לבלות את חופשת הקיץ שלהם במלונות בארץ. אחת הערים המתוירות ביותר היא אילת כמובן, שנכון להבוקר מסווגת כעיר אדומה עם ציון של 8.2.
למרות העובדה שהתו הירוק נכנס לתוקפו, נופשים רבים מתלוננים על מחסור באכיפה בפועל. "זה פשוט נורא. אנשים עושים מה שבא להם", מספרת ליאת שחזרה משהות של מספר ימים באחד המלונות היוקרתיים באילת. "אנחנו התארחנו בקומה 11 של המלון, וביליתי המון זמן ליד המעליות, רק מפני שלא רצינו לעלות עם אורחים אחרים שלא הקפידו לעטות מסכה. כשניסיתי לבקש ממישהו בנימוס הוא פשוט קילל אותי. ממש קשה לי להבין את זה, מה אנשים מצפים שיקרה? שלא נוכל לנפוש בכלל? בקצב הזה אני לא אתפלא אם בתי המלון יסגרו שוב, והאשמה תהיה רק על הציבור".
גם דוד מירושלים חזר מיואש מנופש בתל אביב: "אנשים מסתובבים בתוך חדר אוכל צפוף, עם מסכה על הסנטר. אז שכבר ילכו בלי וזהו – זו ממש בדיחה. ואני בכלל לא מדבר על ילדים. עוד לא נתקלתי בילד אחד שההורים שלו מקפידים שישתמש במסכה. האמת? לבי עם עובדי המלון. כמה אפשר להיות שוטרים? אנשים מתנהגים כמו ילדים, מחזיקים מסכה ביד ובשנייה שעובר עובד לידם הם עושים את עצמם מסדרים אותה. המעליות זו המכה הכי גדולה. צפוף, וכמעט אף אחד לא עם מסכה".
מנגד, יש גם כאלה שחושבים שההנחיות מוגזמות: "למה אני צריכה לבלות שעה בתור עם הילדים כדי שיעברו בדיקת קורונה רק כדי לנפוש במלון? מה זאת ההיסטריה הזאת? אני מבינה שמכניסים רק מחוסנים אבל שחררו את הילדים הקטנים. אין לזה גבול ואי אפשר להיזהר כל החיים", אומרת פנינה ששוהה כעת בחופשה בדרום עם המשפחה.
מי שמנסה לדאוג לאכיפת ההנחיות האלה הם כאמור מנהלי בתי המלון, שמצד אחד מנסים להימנע מעוד סגר שישבית את המלון - עם כל ההשלכות הנפשיות והכלכליות הכרוכות בכך, ומצד שני – פועלים כדי להשפיע על הציבור הישראלי ולגרום לו להפגין קצת יותר אכפתיות.
חיים כהן-אכד, מנכ"ל רויאל ביץ' אילת, מספר על הקפדת היתר במלון שהחלה עוד בשלביה הראשונים של המגיפה: "היינו הראשונים שדאגו להצבת חוצצים בין העובדים לאורחים ובין המזון לאורחים בחדר האוכל. בתחילת הדרך אפילו השתמשנו בכלים חד פעמיים. אבל אני חושב שהאתגר האמיתי הוא לגרום לציבור לנהוג לפי ההנחיות, משום שבסופו של דבר הוא זה שמשפיע על מצב התחלואה ועל היכולת של המשק לפעול כסדרו. צריך להביא בחשבון שיש לא מעט דברים שמשפיעים על אמון הציבור. בין היתר, דוגמה אישית ושקיפות מצד מנהיגי הציבור היא כלי חשוב במטרה. לצערי עד היום חלקם לא הצטיינו בכך".
על האפשרות שבתי המלון יסגרו, אומר כהן-אכד כי מדובר בהשלכות מרחיקות לכת. "ישנן השלכות עצומות לסגירת בתי המלון ופתיחתם מחדש משום שזו אופרציה מורכבת ביותר. צריך לדאוג להוציא עובדים לחל"ת, לשמר עובדים, לנהל את מערך המזון, לתחזק את המערכות הקיימות – זה פרויקט שלם. גם כשחוזרים לפתוח צריך לגייס עובדים חדשים במקום אלה שכבר מצאו תעסוקה אחרת – זה בהחלט לא פשוט ואנחנו עושים הכול כדי להימנע מכך".
כיצד פועלים כיום במלון כדי לצמצם את התחלואה?
"כיוון שהקורונה זה אירוע מתגלגל ומשתנה, אנחנו לא מפסיקים לבחון את עצמנו ועושים כל שניתן על מנת לשמור על בריאותם של הצוות ואורחי המלון. כל אורח שמגיע למלון מחויב להציג תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית וכמובן שכל עובד אצלנו מחויב בחיסון או בהצגת בדיקת קורונה PCR שלילית. מעבר לכך, הצבנו שילוט לגבי חובת השימוש במסכות בכניסת המלון, על המסכים, וכמובן - לצד המעליות ובכניסה לחדרי האוכל. מובן שהצוות מקפיד על עטיית מסכות בכל עת. ועדיין – לצערי, אי אפשר לשלוט באופן מוחלט בהתנהלות הכללית של אורחי המלון, ולשם כך אנחנו נעזרים גם בפקחים שמגיעים למקום כדי לוודא אכיפת נהלים".