לאחר שנתיים קשות שחווה ענף התיירות, היום (ב') התקיים כנס התיירות השנתי של גוגל ישראל, שבו הוצגו המגמות המובילות בכל הקשור לחיפושים וטרנדים של התיירים הישראלים ברבעון השני של שנת 2022. בתוך כך, על פי הנתונים של גוגל, היעד המבוקש ביותר היא העיר הטורקית איסטנבול, שעומדת בראש החיפושים לחופשה בחו"ל.
הנתונים הללו מתכתבים היטב עם מספרי הטסים אל איסטנבול, שמובילה את החודשים האחרונים את רשימת היעדים שאליהם טסו הכי הרבה תיירים מישראל. זאת גם בתקופה שבה פורסמה אזהרת המסע החמורה לעיר על ידי גורמי הביטחון. אחרי איסטנבול אפשר למצוא את לונדון, פריז, אמסטרדם ולרנקה כיעדים המחופשים ביותר לפי Destinations Insights with Google, כלי המנטר טרנדים בעולם התיירות ומשווה ביניהם.
בין שאר המגמות, בגוגל זיהו גם עלייה חדה של 140 אחוזים בחיפושים לפיצוי לאיחורי טיסות, כמו גם עלייה של 400 אחוזים במעקב אחרי טיסות וכן עלייה של 960 אחוזים בחיפושים להפלגות. בהתאם למצב בשטח, הזינוקים החדים ביותר בחיפושים של התיירים הישראלים בגוגל שייכים לשירותי ה-VIP שעלו ב-1300 אחוזים, והקפיצה האסטרונומית בחיפושים להנפקת דרכונים זמניים, שעלו ב-2700 אחוזים ברבעון השני של השנה הנוכחית.
ביטול הטיסה ברגע האחרון הוא החשש הגדול ביותר (67 אחוזים) של הנוסע הישראלי ולאחר מכן אובדן מזוודות (58 אחוזים), עיכובים בשדה (57 אחוזים) ועליית מחירים (51 אחוזים). הקורונה מטרידה הרבה פחות – רק שליש מהישראלים. כשנשאלו מה היה מעודד אותם להזמין טיסה לחו"ל, 41 אחוזים השיבו שהחזר כספי מובטח, לעומת 28 אחוזים שבחרו בביטול חינם, ורק 12 אחוזים שנקבו בהבטחה להעלות את המזוודה שלהם לבטן המטוס.
10 מיליון תיירים בשנה
בכנס השתתפו גם נציגי משרד התיירות ובראשם המנכ"ל דני פלד, שאמר כי משרדו משתף פעולה גם גוגל ליצירת אסטרטגיה עתידית לפיתוח התיירות בישראל: "משרד התיירות הציב יעד של 10 מיליון תיירים שיגיעו לבקר בישראל עד 2030. זו עבודה לא פשוטה כי כרגע המדינה לא ערוכה לכך, ולמשרד התיירות אין מרכז ניטור ואין מידע שמגיע אליו מאתרי התיירות בישראל. לכן השותפות עם גוגל היא אסטרטגית, והיכולות הטכנולוגיות יכולות לעזור ליישם את התוכנית העתידית".
אביה מגן, מנכ"לית רשת מלונות פתאל, אמרה בכנס כי "מאז ומתמיד הרשת הובילה בנוכחות הדיגיטלית והטכנולוגית שלה בתחום התיירות בישראל. למעשה גם כרגע אנו נמצאים בעיצומם של תהליכי אוטומציה שבראש ובראשונה ישדרגו את חווית האורח ויפשטו תהליכים. לדוגמא, שדרוג מערכת 'פתאל וולקאם', המאפשרת ניהול חופשה מהנייד בפשטות ונוחות, הטמעת מערכת 'הוט סוס' בכל מלונות הרשת, לניהול פניות של אורחים מול צוות העובדים, הטמעת מערכת המיועדת למחלקת התשואה, ומגוון פתרונות נוספים לייעול המערכת, שישפיעו ישירות על שדרוג חוויית האורח".
מנכ"לית התאחדות המלונות, יעל דניאלי, שהשתתפה גם היא בכנס, אמרה שדווקא ההתמודדות עם מגפת הקורונה הביאה ליצירת חדשנות ואדפטציה של הענף לעולם הדיגיטלי: " זיהינו שלושה צרכים של המלונות בישראל: שיפור החוויה של האורח, העלייה בהזמנות המקוונות והייעול הנחוץ בעולם התפעול. חיברנו בין צרכי המלונות לבין הפתרונות של סטארט-אפים וחברות דיגיטל, שנותנים פתרונות טכנולוגיים דרך אפליקציות, רובוטיזציה ועוד".
15 שעות טיסה לאוסטרליה
מנכ"לית אל על, דינה בן טל-גנסיה שהשתתפה בכנס, הודיעה כי בקרוב תפתח החברה קו חדש וישיר לדבלין בירת אירלנד, שיצטרף ליעדי החברה שפורסמו בעבר וביניהם טוקיו בירת יפן ומלבורן באוסטרליה. במידה וההסכמים מול סעודיה יבשילו, תוכל אל על לטוס מעליה ולהגיע ליבשת הדרומית בתוך כ-15 שעות טיסה בלבד: "הסכמי אברהם-ישראל הם גשר בין מזרח למערב. היעדים הללו מצטרפים לרצון שלנו לרענן ולחדש את רשת הנתיבים".
עוד הוסיפה בן טל-גנסיה כי "אל על בעיצומה של מהפכה דיגיטלית, הכוללת צעדים כמו ייעול תהליכים והפיכתם מידניים לדיגיטליים, ולחוויות לקוח דיגיטלית שמאפשרת חוויה שלמה מהרגע בו הוא חולם על טיסה, ועד לרגע בו הוא שב ממנה ומזמין את הטיסה הבאה. הנתונים מלמדים שיש גידול חד בהזמנות בדיגיטל. לעומת שנת 2019, פי שתיים הזמנות באתר ובאפליקציה וזו המגמה העולמית".