נתחיל בשורה התחתונה: כשבוחנים את יחס התמורה, מסתבר שזה לא מאוד יקר לטוס במחלקת עסקים בהשוואה למחלקת תיירים, ושווה מאוד שתשקלו להשתדרג בטיסתכם הבאה.
הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים
הבעיה היא שרבים מהנוסעים בענף התעופה אפילו יחשבו לבדוק את מחירי הכרטיסים במחלקות המתקדמות. בעידן שבו כרטיסי הטיסה הופכים לזולים יותר ויותר, וצצות עוד ועוד חברות לואו-קוסט, היעד העיקרי של מרבית הנוסעים הוא כרטיס מוזל בצורה המקסימלית, כאשר בחינת האפשרות לטוס ביוקר אפילו אינה עומדת על הפרק. עם זאת, אני מוצא הרבה נוסעים שדווקא לא פוסלים על הסף את הטיסה במחלקות העסקים כעניין עקרוני, אלא בגלל שהם סבורים שמחירי הכרטיסים במחלקות אלה יותר יקרים מכפי שהם באמת.
ככלל, מחירי כרטיסי הטיסה במחלקת עסקים גבוהים בערך פי 3 עד פי 4 ממחיר של כרטיסי טיסה במחלקת תיירים. למשל, כרטיסים מוזלים במחלקת תיירים בטיסה טרנס-אטלנטית, שיעלו כ-800 דולר, כנראה יהיו זמינים במחיר של כ-2,800 דולר במחלקת עסקים. כרטיסים מוזלים בטיסות קצרות, שיעלו כ-300 דולר, יעלו בעסקים כ-1,100 דולר וכך הלאה.
פער המחירים הזה נשמע גבוה יחסית. כאמור, נוסעים רבים שואפים ככל הניתן להקטין את הוצאות הטיסות שלהם למינימום וליהנות ממהפכת הלואו-קוסט, ובוודאי שלא לשלם פי 3 או 4 על כמה שעות, נוחות יותר או פחות, של ישיבה במטוס. אך האמת היא שהתסכלות על פער המחירים הזה כשיקול קצת חוטאת לתמונה הרחבה יותר, וכדי להבין למה כך המצב צריך ללכת אחורה בזמן.
מחירי כרטיסי הטיסה הלכו וקטנו לאורך העשור-שניים האחרונים. הדבר החל במחלקות התיירים והגיע כמובן גם למחלקות היוקרה. אלא שמה שעוד קרה במקביל הוא שרמת המוצר במחלקות היוקרה דווקא השתפרה. עוד ועוד חברות תעופה מטמיעות במטוסיהן מוצרים איכותיים לעילא ולעילא, עם מושבי שכיבה-מלאה (lie flat), מערכות בידור מתקדמות, ארוחות טובות וכו'. כך קיבלנו מצב בו מצד אחד המחירים ירדו, אך מצד שני המוצר דווקא השתפר. או במילים אחרות: קיבלנו שיפור דרמטי ביחס התמורה למחיר, בכל הנוגע לטיסה במחלקות היוקרה.
במחלקת תיירים, אגב, אני לא חושב שחל שיפור כלשהו ביחס התמורה למחיר (ואולי אפילו היתה הרעה מסויימת). אמנם מחירי הכרטיסים ירדו בצורה משמעותית, אך גם נפגעו השירות לנוסע ואיכות המוצר. עוד ועוד חברות מוזילות את הכרטיסים אבל גם מורידות תנאים, כך שאנחנו מקבלים יחס תמורה די דומה למחיר, כמו בעבר, במחלקות התיירים בחברות השונות.
אפשר למצוא מחירים טובים
מלבד יחס התמורה, יש נקודה נוספת ואף מעניינת יותר שכדאי לשים לב אליה בהקשר הזה:
טיסת הלוך-חזור, למשל, עם Air France בחודש אוקטובר הקרוב מתל-אביב לניו-יורק תעלה לכם כ-2,000 דולר בלבד במחלקת עסקים (אגב, מחלקת תיירים באותה טיסה תעלה לכם כ-500 דולר). טיסה מקבילה באחת החברות האחרות, כמו Lufthansa, אל על, או United במחלקת תיירים תעלה כ-1,000 דולר. אבל, וזה אבל חשוב, הפער בחוויה בין מחלקת העסקים של Air France במחיר 2,000 דולר, לבין מחלקת התיירים של Lufthansa או אל על במחיר 1,000 דולר הוא דרמטי בצורה יוצאת דופן. כלומר, ההפרש בין התמורה למחיר של טיסה בעסקים ב-Air France לעומת טיסה בתיירים באחת החברות האחרות הוא נפלא, ומצדיק מאוד טיסה בעסקים במצב כזה.
Air France זו רק דוגמה אחת וכמובן שש דוגמאות נוספות, אבל צריך להזכיר כמובן שקטע הטיסה הקצר של Air France בקטע שבין תל-אביב לפריז ומפריז לתל-אביב יהיה במחלקת עסקים נחותה מסוג Euro Business. ועדיין, בקטע הטיסה הארוך והחשוב יותר, נטוס במחלקת עסקים אמיתית וטובה בסך הכל.
השיפור באיכות החוויה של טיסה במחלקת עסקים בחברה מוזלת כמו Air France על-פני תיירים, אפילו בחברה ממוצעת וגם טובה כמו Lufthansa או Cathay Pacific הוא דרמטי, וזאת במיוחד בהתחשב בפער המחירים הקטן יחסית ביניהן. כך, שעבור אלה שמעדיפים להזמין כרטיס תיירים באחת החברות הללו, ולא בחברות הזולות ביותר, כדאי לשקול ברצינות לשדרג את החוויה שלהם ולטוס בעסקים. משלמים יותר, אבל מקבלים דרמטית יותר.
הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.