רגע לפני שנגמרת השנה האזרחית ומתחילים להתכונן לשנה החדשה שבפתח, נראה שאפשר להכריז באופן רישמי על כך שהטרנד הכי גדול בתיירות בשנה החולפת היה הקרוזים. אחרי שנתיים וחצי של קורונה, בהן ספינות הענק עגנו, בכל העולם הביקושים קפצו והיו בשיא, וגם כאן, נראה שהצטרפנו למגמה העולמית.
אם במקרה לא הייתם בעיניינים, מאז שחזרו הקרוזים לפעול, אי שם בחודש מרץ, הפליגו מנמל חיפה לא פחות מארבע חברות, שלוש מהן בינלאומיות. מדובר במספרים שלא היו כאן מעולם. בשנה הבאה אגב, נראה שהתופעה רק תלך ותגדל.
"בשנים האחרונות השמועה על הקרוזים עוברת מפה לאוזן וחוויות של אנשים שנוסעים בפעם הראשונה עוברות הלאה למשפחה וחברים", אומר אודי שנבל, מנכ״ל סנורמה, נציגת רויאל קריביאן בישראל, שהפכה את נמל חיפה לאחד מנמלי הבית שלה השנה. "ברויאל קריביאן למשל הפליגו החל מחודש אוגוסט ועד נובמבר כ-35 אלף נוסעים מישראל".
יש לך הסבר לפיצוץ הזה פתאום?
"האהבה לקרוזים התחילה עוד לפני הקורונה. זה קרה בלי שיווק או פרסום אגרסיבי, אנשים פשוט גילו שהם אוהבים את המוצר. אנשים הבינו שזה קונספט נוח לכל הגילאים והנוחות הזאת פשוט מכרה את עצמה. הביקוש היה בעיקר למשפחות עם ילדים שהבינו שזו חופשה שמתאימה ונוחה לכולם.
"80 אחוז מהנוסעים שעלו להפלגה מחיפה השנה היו אנשים שלא הפליגו מעולם ואחרי שחזרו לארץ כבר הזמינו את השיט הבא, חלק מאירופה, וצירפו עוד משפחה וחברים".
נראה שהקלישאה של חופשה לזקנים עברה מהעולם
"הקלישאה של הזקנים זה משהו שהיה ממש ממזמן. היום הגיל הממוצע בקרוזים הוא 40. מרגע שהבינו שזה מתאים לכולם הסטיגמה התנפצה".
מעבר לשמועה שעברה מפה לאוזן, נראה שגם הקורונה עזרה לתת פוש לחברות הענק להגיע לישראל. זה קרה בין היתר בגלל שישראל היתה מהמדינות הראשונות בה התושבים התחסנו וחברות השיט מיהרו לזהות את הפוטנציאל בשוק שנפתח עבורן. "הקורונה, עם כל המורכבות האדירה נתנה כאן הזדמנות עם הרבה מאוד מזל כי הבינו שהשוק הישראלי הוא חבית חומר נפץ, שיש כאן ביקוש מטורף", אומר שנבל.
ובחברה לא נבהלו מהאופי הישראלי? היו במהלך העונה כמה מקרים פחות יפים בלשון המעטה
"להיפך. באוקטובר היה כנס של נציגים מהעולם ואחד המנהלים הבכירים אמר לי שהישראלים מתנהגים יפה. בסוף, מתוך 35 אלף נוסעים היו רק מקרה אחד או שניים חריגים ובסופו של דבר הכל התנהל מעל לציפיות. הצוות של האנייה שמח לקבל את הפידבקים על השירות ועל החוויה.
"יחד עם זאת, אציין שהאירועים החריגים שהתרחשו קרו כי לחברה יש אפס סובלנות להתנהגות חריגה, ואין כאן הנחות לאף אחד".
עם הפנים קדימה: אלה השינויים שצפויים בשנה הבאה
על פי שנבל, מה שקרה בקיץ האחרון, ונמשך גם כעת, הוא רק יריית הפתיחה ותוך שנתיים שלוש הטרנד צפוי אף להעלות הילוך. לטענתו, בשנים הקרובות נמל חיפה יהפוך להאב (תחנת בסיס) החמישית או השישית בגודלה של רויאל קריביאן.
"העונה הבאה תתחיל כבר במאי ולא באוגוסט בגלל הביקוש, והיא תימשך עד השבוע השני של נובמבר. הצפי הוא שיהיו בה מעל 50 אלף נוסעים ישראלים, כשכבר עכשיו יש לא מעט הזמנות ויש הפלגות שעומדות על 50 אחוז תפוסה".
ואיזה חידושים נראה בשנה הבאה מבחינת רויאל קריביאן?
"גם בשנה הבאה תגיע לכאן ה-Rhapsody of the Seas, אך החברה הבינה יותר לעומק מה הקהל הישראלי רוצה ונותנים לו את זה. כך, חלק מההפלגות יותאמו לחגים, יהיה אוכל כשר והבידור יותאם לקהל הישראלי.
"וכשמסתכלים עוד יותר קדימה אנחנו מקווים שנמל חיפה יצליח להתאים את עצמו לכמויות שהולכות וגדלות ושב-2024 כבר תגיע אנייה יותר גדולה של רויאל קריביאן לארץ".
מעבר לשיט מחיפה, שנבל מציין שהביקוש של הישראלים לקרוזים מורגש גם מעבר לים. "אחרי נמל חיפה הנמל בברצלונה הוא המבוקש ביותר. גם לפני הקורונה הוא היה מבוקש ועכשיו זה רק גדל". בתוך כך, ברויאל קריביאן, שמחזיקה בשיא של הספינה הכי גדולה בעולם כעת - Wonder of the Seas, אמורים בקרוב לשבור את השיא מחדש ולהשיק את Icon of the Seas.