הנה מתנה לתחילת השנה האזרחית החדשה: 25 יעדי טיסות מוזלות (לואו־קוסט) מישראל וחזרה - בהם ברלין, בודפשט, פראג, מינכן, לונדון, פריז, רומא, קטוביץ', וילנה וקלוז'. עד האביב יופעלו כ–88 טיסות לואו־קוסט מדי שבוע על ידי חברות זרות.
כל כך הרבה שנים דובר על רפורמת השמים הפתוחים שגררה מאבקים קשים, אבל כעת זו כבר המציאות. הודעות של חברות לואו־קוסט על פתיחת עוד קו בין יעד באירופה לישראל נהפכו לעניין שבשגרה. רק בימים האחרונים התבשרנו על היערכות של חברת איזיג'ט לטיסות קיץ מוזלות בקו ישראל־פריז, לאחר שהודיעה שבוע קודם על כוונתה להוסיף שלוש טיסות שבועיות לישראל מנמל התעופה גטוויק בלונדון.
גם הטיסות הסדירות לא נשארות מחוץ לחגיגה: חברת לופטהנזה הוסיפה שלוש טיסות מישראל למינכן, ואליטליה הודיעה על תוספת של שלוש טיסות שבועיות לרומא. גם אל על הבינה שהיא חייבת להיכנס למפת הטיסות המוזלות והשיקה בנובמבר את המותג UP, שיתחיל להפעיל ב–30 במארס 2014 כ–50 טיסות בשבוע לחמישה יעדים באירופה.
אז מה כל זה אומר לגבי הכיס של התייר הישראלי, לגבי הרגלי הנסיעה שלו ולגבי שוק התיירות המקומי? הנה שבעה דברים שיקרו השנה בעקבות הסכם השמים הפתוחים.
1. "שנת הלואו-קוסט"
"אנחנו צופים גידול בתנועת הנכנסים והיוצאים בנתב"ג ליותר מ–14 מיליון נוסעים, שכמיליון וחצי מהם יהיו של טיסות לואו־קוסט. ב–2013, לעומת זאת, היו כ–500–700 אלף נוסעים בטיסות מוזלות", הוא מוסיף.
2. כרטיסי הטיסה יהיו זולים יותר
העלייה המשוערת במספר הנוסעים קשורה כמובן למחיר: "אם הדולר יוסיף להיות נמוך וחברות הלואו־קוסט ימשיכו לפעול כאן, אפשר להעריך שהמחירים בשנה הקרובה יהיו נמוכים בכ–10% בממוצע", אומר זפרני, אך מיד מסייג: "כל זה בתנאי שהלקוח יידע להזמין מראש, כי כדי לקבל את המחירים של הלוך ושוב ב–200–400 דולר לאירופה, הצרכן יצטרך לשנות את מנהגיו ולהזמין שלושה־שישה חודשים לפני מועד הטיסה".
יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, מצנן את ההתלהבות לגבי המחירים: "הפנטזיה המקובלת כאילו כל מי שיזמין מראש יוכל לטוס במחיר מגוחך שייכת לעולם הדמיון. בפועל, המחירים הנמוכים מהווים מקסימום 20% מהמושבים במטוס. השאר יטוסו במחירים הממוצעים הקיימים בשוק. כלומר, יש 80% רעש על 20% מהתנועה. אז מישהו טס ב–100 דולר לכיוון, אבל השאר ישלמו יותר - כי כשהמטוס מתחיל להתמלא, המחיר עולה. הרוב המוחלט ימשיכו לשלם את המחירים הממוצעים של 300–500 דולר לאירופה".
לעומתם, שי פרדו, מנכ"ל חברת KTA אינטרנשיונל, המייצג בישראל חברות תעופה שכר טורקיות, לא חושב שצפויה מהפכה השנה: "אני מטיל ספק בכך. אם ישראל באמת רוצה תחרות והורדת מחירים, עליה לאפשר לחברות השכר הקיימות להגדיל את מספר הטיסות - ואז באמת יירדו המחירים. מצד אחד, המדינה רוצה להוריד את מחיר כרטיסי הטיסה, ומצד שני, היא אינה נותנת זמני פעילות מתאימים לחברות השכר לנחות ולהמריא מנתב"ג. הבעיה קריטית במיוחד בעונת שיא תנועת הנוסעים בקיץ מנתב"ג".
3. שינויים בהרגלי ובמועדי הנסיעות
פתאל מעריך כי אותם 20% שיצליחו להשיג את המחיר הנמוך יותר יהיו מי שלא היו טסים ליעד אלמלא אותו מחיר נמוך והם יהיו אלו שיגדילו את תנועת הנוסעים. "המחירים האלה יוציאו אנשים מהבית בתקופות שבעבר בכלל לא היו חושבים לנסוע בהן", הוא אומר. "יהיה כאן שינוי מהותי בהרגלי הצריכה והנסיעה של הישראלים, שיתחילו לנסוע יותר לסופי שבוע קצרים במהלך כל השנה וייקחו חופש במיוחד מהעבודה, לאו דווקא בתקופות השיא כמו חגים והקיץ".
לדבריו, "האופי של חברות הלואו־קוסט זה כניסה אגרסיבית ליעד מסוים בשנה הראשונה, שמובילה ליציאת השחקנים הקיימים מהשוק ואז המחירים מתחילים לעלות. אבל לפחות בשנה הקרובה צפויה שנה אגרסיבית מבחינת מחירים שתהיה טובה לצרכנים הישראלים, ושתגרום לנו לראות יותר מ–5 מיליון יוצאים ישראלים בשנה".
4. יותר תיירים בודדים יגיעו לישראל
לא רק הישראלים צפויים ליהנות ממחירים נוחים יותר לחופשה, אלא גם תיירים שירצו לנצל את הטיסות המוזלות ולהגיע לנפוש בישראל. במשרד התיירות לא מוכנים להעריך מה יהיה הגידול במספר התיירים שיגיעו לישראל, אך על דבר אחד כולם בענף מסכימים: זו תהיה תיירות אחרת.
"המטוסים שמגיעים במסגרת הסכם שמים הפתוחים יביאו הרבה תיירים, וזו לא תנועה של תיירים שהיינו רגילים אליה, של הדודות מאמריקה והקבוצות המאורגנות הרגילות, אלא תנועת תיירות עממית יותר, של אנשים צעירים שמחפשים את החופשה הזולה יותר, ומזמינים לבד את הטיסות וממלאים בתי מלון קטנים, גם של 3–4 כוכבים", אומר אפרים קרמר, מנכ"ל חברת אשת טורס.
תנועת התיירות שאליה מתייחס קרמר, ואתה עובדות בעיקר חברות הלואו־קוסט, היא זו של הנוסעים העצמאיים (FIT), שנמצאת כיום פחות במרכז מהלכי השיווק של משרד התיירות. "אם מנטרלים גורמים גיאופוליטיים שמעיבים על המצב במזרח התיכון, אז יש אפשרות שב–2014 נראה גידול בתנועת התיירות, אבל זה תלוי במאמצי השיווק - ולכן צריך להתאים את השיווק לבודדים ולא רק לקבוצות ולהגדיל את תקציבי השיווק שקוצצו בשליש. אחרת מה הטעם בטיסות האלה?", אומר שמואל צוראל, מנכ"ל התאחדות המלונות.
"כשיהיה היצע גדול יותר של טיסות נצא בקמפיינים והסכמי שיווק", מבטיח אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, "נשווק חבילות 'סיטי ברייק' (חופשות עירוניות קצרות) לתל אביב עם טיסות זולות ולינה בבתי מלון במחיר אטרקטיבי".
אלא שהמחיר האטרקטיבי שעליו מדבר הלוי נוגע בעיקר למרכיב הטיסה. עלות הלינה בישראל עדיין גבוהה מאוד ביחס לאירופה ובוודאי ביחס למדינות השכנות כמו טורקיה וירדן - ואת זה לא יפתור אף הסכם שמים פתוחים. גם המלצות ועדת בר ניר להוזלת הנופש בישראל, שאושרו על ידי הממשלה כבר בסוף 2012 אך עדיין לא יושמו, לא עזרו. "להערכתי, הגידול בתנועת התיירים הנכנסת יהיה קטן בגלל עלות שירותי האירוח", אומר פתאל.
"ראוי להתחיל ליישם את החלטת הממשלה להוזלת הנופש", אומר צוראל, "אבל כרגע כל הסימנים מעידים על ההפך - הארנונה עולה ב–3.6%, וגם תעריפי המים והחשמל והתייקרות המזון. אף אחד לא מטפל בנושא ביטול חובת האבטחה ובנוסף אנחנו סובלים משחיקת הדולר". קרמר מעריך כי העלייה בתיירות הנכנסת אף תוביל לעליית מחירי החדרים במלונות, גם עבור הישראלים.
5. שינויים במבנה הבעלות
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, סבור שעוד צפויה לנו ירידת מחירים דרסטית. את הקביעה הזאת הוא מבסס על מה שהוא מכנה 'מודל ששת השלבים ביישום שמים פתוחים', כפי שבא לידי ביטוי במדינות אחרות שמפיעלות טיסות לואו־קוסט לישראל וממנה, כמו אוקראינה, רוסיה, מרוקו, יוון והונגריה. בכל המדינות האלה הנהיג הרגולטור רפורמות כאלו או אחרות ובכולן הופיעו כמה שלבים.
"ראשית, חברות תעופה הגדילו באופן משמעותי את מספר הטיסות שלהן וכן חברות חדשות החלו לפעול. לאחר מכן נכנסו חברות לואו־קוסט רבות נוספות. במקביל, צומצם מספר המושבים הממוצע לטיסה באמצעות שימוש במטוסים קטנים יותר. כתוצאה מכך, נוצר גידול ניכר בביקושים, והתנועה של הישראלים למדינות אלה גדלה. בשלב האחרון חברות במדינות אלה הורידו משמעותית את המחיר הממוצע לטיסה, וכתוצאה מכך השתנה מבנה השוק והבעלות של חברות אלה".
סירקיס מוסיף כי "השוק הישראלי מתנהל בדיוק 'לפי הספר' של המודל העולמי. החדשות הרעות מבחינת קברניטי התעופה בישראל הן שהשלבים האחרונים במודל הזה עוד לפנינו - ירידה חדה במחיר הממוצע לטיסה ושינוי במבנה השוק והבעלות של החברות המקומיות.
"לכן הפתרון של ישראייר לשוק המשתנה הוא לא מכירה אגרסיבית וזולה של כרטיסי טיסה, אלא הורדה דרמטית של עלויות לכל אורך הייצור של החברה, לצד התייעלות, הקטנת ההנהלה והגברת הסינרגיה הנדרשת בין תעופה לתיירות לצורך הגדלת התשואה".
גם גדי טפר, מנכ"ל ארקיע, סבור שנכונו לשוק התעופה שינויים מבניים: "זה זמן מדברים על הצורך במיזוג בתחום התעופה והתיירות, אך נראה שעם כניסת השמים הפתוחים לתוקף תגדל גם הגמישות של בעלי החברות והרגולטורים הישראלים בנושא זה".
6. השחקנים יהפכו ל- One Stop Shop
"השחקנים הגדולים בשוק, כולל סוכני הנסיעות", אומר טפר, "מתחילים להבין שכדי לשרוד עליהם להפוך ליצרנים ולבעלים של בתי מלון, חברות תיירות וחברות תעופה, כדוגמת תאגיד התיירות הגרמני TUV, המהווה One Stop Shop למוצרי תיירות ותעופה".
7. שינוי בשוק טיסות השכר
פתאל מציין כי אחת ההשפעות של השמים הפתוחים תהיה על ענף טיסות השכר: "התחום ישתנה ללא ספק. זה היה סגמנט הדילים בתעשייה ויהיה מעניין לראות אם במקום לשכור מטוסים כפי שעשו תמיד, הצ'ארטריסטים יקנו כעת מושבים בטיסות הלואו־קוסט".
שיא במספר הנוסעים כבר ב-2013
ב–2013 נרשם שיא במספר הנוסעים בנתב"ג, עם כ–13.4 מיליון נוסעים בתעופה הבינלאומית - 8% יותר מב–2012. על פי תחזית רשות שדות התעופה (רש"ת), ב–2014 ייכנס נתב"ג לקטגוריה של נמלי תעופה גדולים, שבהם עוברים יותר מ–15 מיליון נוסעים בשנה.
אל על הובילה את חברות התעופה הבינלאומיות בנתב"ג, עם כ–30% מהנוסעים, ואחריה טורקיש איירליינס וארקיע עם כ–4% כל אחת. היעדים הפופולריים ביותר היו ארה"ב (1.48 מיליון נוסעים), טורקיה (1.16 מיליון נוסעים) וגרמניה וצרפת (כ–0.98 מיליון נוסעים לכל אחת).
במסגרת הרחבת נתב"ג כמענה לגידול במספר הנוסעים, מוקמת זרוע רביעית לקליטת מטוסים, בפרויקט שצפוי להסתיים בתוך כשלוש שנים.
מדריך לנוסע בטיסות הלואו קוסט
1. קראו את האותיות הקטנות המחיר בטיסות לואו־קוסט הוא בסיסי ואינו כולל את עלות העלאת המזוודה למטוס, בחירת המושב או קבלת מזון. על כל אלו תצטרכו להוסיף כסף.
2. שימו לב לשעות הטיסה טיסות לואו־קוסט אמנם זולות יותר מטיסות סדירות, אך לפעמים יוצאות או חוזרות בשעות שמחייבות אתכם להגיע ליעד בלילה או להמריא ממנו בחזרה בבוקר, ולא ליהנות מימי חופשה מלאים.
3. אין דמי ביטול המחיר המוזל מפתה, אך המלכודת היא שאם תתחרטו ותרצו לבטל לא תוכלו לקבל את כספכם בחזרה.
4. בדקו באיזה שדה תעופה אתם נוחתים טיסות לואו־קוסט לא תמיד נוחתות בנמלי התעופה הראשיים של היעד.
5. הזמינו מראש ככל שמועד הטיסה מתקרב, כך המחיר יעלה, ולכן את המחיר הזול הידוע של טיסות הלואו־קוסט תשיגו רק אם תזמינו שלושה־שישה חודשים מראש.
6. הימנעו מטיסות בחגים ובקיץ בתקופות ביקוש גבוה שבהן כולם בחופשה ומטיילים בעולם עולים גם מחירי טיסות הלואו־קוסט - ולכן העדיפו לטוס בתקופות ביקושי השפל.
7. התגמשו בתאריך היציאה והחזרה תזוזה של יום־יומיים אחורה או קדימה יכולה להוזיל את המחיר, אז אם אתם לא מחויבים לתאריכים ספציפיים כדאי לכם להתגמש.
* הכתבה פורסמה במקור באתר The marker
* 43% מהישראלים: הסיבה שהתיירים לא מגיעים - המצב הביטחוני
* משרד התיירות בוחן: תקציבים לאתרים תמורת פיקוח על מחירי הכניסה