אריאל ואורנה הכינו את עצמם מראש לעומס אבל לא האמינו שייתקלו בתור שהשתרך לו קילומטרים ארוכים מחוץ לטרמינל 1. הם הגיעו לנתב"ג ארבע שעות לפני הטיסה שלהם לאתונה, ובכל זאת נאלצו לרוץ לשער העלייה למטוס.
"יש לנו מנהג בכל נסיעה לקנות בדיוטי פרי כמה פאקטים של סיגריות לילדים שלנו, בקבוקי ויסקי מתנה למשפחה ולחברים וגם ממתקים ומתנות לנכדים. זה חוסך לנו יום שלם לבזבז בטיול בחיפושים אחרי מתנות. אבל הפעם לא נכנסנו לערוך קניות בדיוטי", מספר אריאל, "לא היה לי שום סיכוי. עמדתי בתור כמעט ארבע שעות ובזמן המועט שנותר לנו רצנו לשער העלייה של המטוס כדי שלא נפספס את הטיסה. תבין, אין לי טענות לעובדי רשות שדות התעופה שעובדים לילות כימים בתנאים קשים של מחסור בכוח אדם, אבל מישהו צריך להביא לפה חיילים משוחררים לתת להם עבודה מועדפת ובונוסים ולהקל על הנוסעים ועל העובדים שמעמיסים את המזוודות".
גם להילה ורון, חובבי דיוטי פרי מושבעים, לא היה המזל להשתחל בזמן ולקנות את הפריטים שהם אוהבים: וודקה, ויסקי וסיגריות. הם הגיעו שלוש וחצי שעות לפני הטיסה לבורגס, וכשהיו להם 45 דקות זמן לפני ההמראה, הם גילו תורי ענק בדיוטי פרי, קופאיות שכורעות תחת העומס וסיכוי אפסי לקנות את הפריטים האהובים עליהם ולהספיק לטיסה.
"פשוט ויתרנו. התורים הרגו אותנו", אומרת הילה, "כשהגענו לדיוטי פרי היו תורים ארוכים ומטורפים כאילו מישהו מחלק כסף במתנה. הבנו שאם ניכנס לתור לא נגיע לטיסה. אז במאזן שבין הטיסה לדיוטי, הטיסה הכריעה ולא עשינו קניות וזה מבאס מאוד".
גם גלעד וארבע מחבריו ויתרו על הדיוטי פרי בלית ברירה ."שכעברנו את ביקורת הדרכונים נשארו לנו משהו כמו 35 דקות להגיע לגייט (שער העלייה למטוס). לקחנו מהר עגלה קטנה, מילאנו אותה בבקבוקי אלכוהול, סיגריות, בשמים וממתקים כשהגענו לקופה היה תור של 50 איש. עזבנו הכול ורצנו לטיסה", משחזר גלעד, "כמונו היו עוד מאות נוסעים שלא רצו לפספס את הטיסה והשאירו עגלות מלאות בפריטים. דיוטי פרי בשבילי זה חלק מהחוויה של לטוס לחו"ל וזה פגע בהנאה שלי ושל החברים שלי. עלינו לטיסה באכזבה גדולה שלא קנינו כלום".
רצים לשער ומוותרים על הקניות
כדי להתמודד עם המצב, ברשות שדות התעופה פועלים מסביב לשעון במטרה לגייס עובדים ומציעים בונוסים והטבות. בזמן הזה הזכיינים של חנויות הדיוטי פרי, שכבר הפסידו בחודשים האחרונים כמה מיליוני שקלים על פי ההערכות, מתוסכלים ממספרי הנוסעים הגבוהים לעומת הרווחים הנמוכים.
"זה אבסורד שיש הצפה מטורפת של טיסות לחו"ל. מאות אלפי ישראלים טסים כל שבוע, מה שלא היה לפני הקורונה. לכאורה היינו צריכים להרוויח עשרות מיליוני שקלים, אבל זה ממש לא המצב", סיפר עובד ותיק באחת החנויות, "מצד שני אני צריך להיות כן, שגם אם היו תורים ארוכים והטיסות היו בטווח הגיוני שהיה מאפשר לנוסעים לעשות קניות אני לא בטוח שהיינו עומדים בזה. יש מחסור בקופאיות ועובדים בחלק מהחנויות. עובדים לא חזרו מחל"ת כי הם רוצים משכורות גבוהות שאנחנו לא יכולים לעמוד בהן. אבל עדיין העובדה שנוסעים רבים מעדיפים לרוץ לשערי העלייה לעשות קניות מהחשש להפסיד את הטיסה פגעה בנו כלכלית. בנינו על רף הכנסות גבוה ולא עמדנו בו".
ההפסדים בהכנסות מגיעים אחרי שנתיים קשות, כאשר העיניים היו נשואות לקיץ הנוכחי כחבל הצלה כלכלי, לאחר שהתיירות העולמית החלה לחזור למסלולה בכמויות אדירות. "בוא נודה על האמת, לא חשבנו בחלומות הכי מטורפים שלנו שיהיו כמויות כאלה של נוסעים שיגיעו כמעט כל יום לנתב"ג במשך שבועות ארוכים וזו רק ההתחלה", אומר מנהל חנות בדיוטי פרי. "בקיץ הולך להיות פה בית משוגעים והרבה שיאים יישברו מבחינת כמות נוסעים אבל לנו זה לא עוזר. אנחנו מפסידים הרבה מאוד כסף. ההכנסות שלנו ייפגעו כי לנוסעים אין זמן להגיע לדיוטי פרי.
"לפני הקורונה היה לנוסעים בין שעה לשעה וחצי זמן ממוצע פנוי כדי לערוך קניות בכל חנויות הדיוטי פרי. היום במקרה הטוב זה נע בין חצי שעה ל-45 דקות וגם זה לא מספיק. אני מבין שזו תופעה כלל עולמית, אבל עם כל הכבוד אני מסתכל על המצב שלנו ואני לא רואה שזה הולך להשתפר בזמן הקרוב. נכון שההכנסות שלנו עלו לעומת התקופה שלפני הקורונה, אבל יכולנו להרוויח הרבה יותר ולכסות על חלק מהפסדי הקורונה כשהיינו סגורים במשך תקופה ארוכה".
ברשות שדות התעופה עובדים מסביב לשעון כדי לצמצם את תופעת התורים. עד כדי כך שאפילו מנכ"ל הרשות, תת אלוף שמואל זכאי תועד בשבוע שעבר בשעה חמש בבוקר עובד כבודק ביטחוני כדי לסייע לעובדיו ולהקל על התורים הארוכים.
"פה כולם נותנים יד ועובדים מסביב לשעון", הסביר גורם בנתב"ג, "העובדים נותנים את הנשמה, הם סחוטים אבל עושים ככול יכולתם לתת את השירות הכי טוב לנוסעים כדי שלא יעמדו בתור זמן ממושך. אם המנכ"ל הצטרף למערך הבודקים הביטחוניים זה אומר הכול. גם אם נניח שמרבית הנוסעים היו מגיעים לחנויות הדיוטי פרי לערוך קניות, אני לא רואה איך היו עומדים בעומסים, כי גם ככה חסרים קופאיות ועובדים. כולם סובלים ממחסור בעובדים. עושים קמפיינים כדי לגייס עובדים וזה תהליך שלוקח זמן."
טיפים לקיצור התור בדרך לטיסה
- הגיעו עד ארבע שעות לפני הזמן כדי לתפוס תור.
- טוסו רק עם מזוודת טרולי ותיק גב איתם ניתן לעלות למטוס.
- לטוס ליעדים קצרים במרחק של שעה, שעתיים מישראל כדי שלא תצטרכו להיסחב עם מזוודות גדולות למטוס אלא עם תיק גב וטרולי. זה יקל על הסבלים ויגרום לטיסה גם לצאת בזמן.
- השתדלו לטוס לא בימי ראשון וחמישי שבהם נתב"ג עמוס מאוד בנוסעים והסיכוי לעשות קניות בדיוטי פרי נמוך יותר.
- בטיסות אל על מאפרים לעשות צ'ק אין יום לפני לחלק מהטיסות.