לרגל השנה החדשה - תשפ"ג, ביקשנו ממומחי תעופה שונים לנבא מה הולך לקרות בקרוב בעולם התעופה שחזר בכל הכוח לפני כחצי שנה. הבשורות הרעות: המחירים ימשיכו להיות גבוהים מאוד וייקח עוד זמן עד שהעומסים בנמלי התעופה ירדו. החדשות הטובות: יעדים חדשים ייפתחו (בדגש על יעדים רחוקים), הדיגיטציה תקל על כל התהליך והאופטימיים מציינים שרואים את ההתייצבות בקצה המנהרה. זה מה שכדאי לכם לדעת לפני שמזמינים את החופשה הבאה:

"השנה תהיה שנת ההתייצבות של עולם התיירות"

עוז גור, מנכ"ל הולידיי פיינדר

"אנחנו צופים שהשנה תהיה שנת ההתייצבות של עולם התיירות. שדות התעופה וחברות התעופה, שהופתעו מהחזרה החזקה לשגרה לאחר הקורונה, צפויים להתגבר על העומסים, להשלים את גיוסי כוח האדם ולחזור לימים כתיקונם. זה כמובן יאפשר הגדלה של כמות הטיסות ויעצור את עליית המחירים. בצד הביקוש אנו מעריכים שנמשיך לראות עליה בכמות ההזמנות בשנת תשפ"ג, במיוחד ליעדים שישראלים מאד אוהבים. יעדים זולים במזרח אירופה כמו בודפשט ובוקרשט ויעדי אירופה הקלאסית כמו פריז, אמסטרדם ורומא. שערי הדולר והיורו הנמוכים צפויים גם הם לשפר את האטרקטיביות של החופשות בחו"ל ללקוח הישראלי".

דיוטי פרי נתב"ג (צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock)
נתב"ג | צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock

>> מתכננים לטוס? היעזרו במדריכי היעדים שלנו

>> מחפשים השראה? אלה 22 היעדים המומלצים לשנת 2022


"אנו ממליצים להקדים ולהזמין את החופשות"

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה

"שנת תשפ״ג מסתמנת כשנת שיא בתיירות העולמית. השנה ראינו התאוששות ותנועה מוגברת לאחר שנתיים של קורונה ואנו צופים שבשנה הקרובה התיירות העולמית תשבור שיאים חדשים. אנחנו מקווים ששדות התעופה בארץ ובעולם יצליחו לחזור ולאייש את המשרות החסרות בכדי לחזור ולתת שירות ולהקל על העומסים ולאפשר הוספת טיסות.

"יחד עם זאת, בשל הביקושים החדים אנו ממליצים להקדים ולהזמין את החופשות בכדי ליהנות ממחירים נוחים ולהימנע מעליות מחירים בלתי צפויות בהמשך. היעדים המסתמנים כמובילים השנה הם בעונת החורף הכריסמס מדובר על בירות אירופה הקלאסיות לונדון, פריז ברצלונה, לצד האמירויות ומרוקו שם יש מזג אויר נוח, מזרח אירופה ובנוסף יעדים אקזוטיים כמו סיישל ומלדיביים".

>> הישראלים התחילו להזמין כבר לקיץ 2023


"היעד החם צפוי להיות טורקיה שתפתח לחברות ישראליות"

הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר

"ההתאוששות המוקדמת מן מהצפוי של עולם התעופה והתיירות' לעומת התחזיות שניתנו בשנה האחרונה, מבשרת לנו כי גם בשנה הבאה הציבור ימשיך לטוס לחו"ל והביקושים יהיו גבוהים.

"היעדים החמים בשנה הבאה צפויים להיות טורקיה שאמורה להיפתח לחברות התעופה הישראליות במהלך נובמבר - יעד קרוב עם בתי מלון מצוינים וקניות זולות. בנוסף, יעדים כמו מונטנגרו, איי יוון השונים, סיציליה דובאי ,מרוקו, ברלין ושארם א-שייח' ימשיכו לככב. אין ספק שאנשים עדיין מתאוששים מהקורונה אך הרצון לחוות חוויות שונות ולראות עולם חזק בטבע האנושי .בנוסף, הקורונה האיצה תהליכים דיגיטליים וצפוי כי תהליכים שונים הקשורים בטיסות וחופשות בעולם כולו, יהפכו השנה להיות יותר דיגיטליים על מנת להקל על הנוסעים וכן להתגבר על המחסור בכוח אדם שהינו בעיה כלל עולמית".

כיכר טקסים (צילום: אריאלה אפללו)
טורקיה לא עוצרת. כיכר טקסים, איסטנבול | צילום: אריאלה אפללו

"בקיץ הבא נראה את הביקושים לקרוזים מישראל הולכים וגדלים"

טלי נוי סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא

"מרוקו, תאילנד, פיליפינים, זנזיבר, מאלדיביים והקריביים יתווספו למגוון החופשות ה'רגילות' לשנה הקרובה. בקיץ הבא נראה את הביקושים לקרוזים מישראל הולכים וגדלים והישראלים יוכלו ליהנות משיט כבר בפסח הקרוב מחיפה. כמו כן, תאילנד תתעצם ויותר ישראלים ישריינו מראש חופשות עד קיץ 23. נוכל לראות גם יעדים כמו יוון, פאפוס וטורקיה ממשיכות לככב בחופשות קיץ משפחתיות".


"נראה שינוי מגמה – מהעדפה של יעדים קרובים – ליעדים רחוקים"

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס

"השנה הקרובה צפויה להמשיך את ביקושי השיא לחופשות, ויהיו פחות תקופות של off-season, כלומר ביקושים גבוהים לאורך כל השנה. שנתיים של קורונה גרמו ל'תאונת שרשרת' בתעשיית התיירות שעוד לא התאוששה, ונוצרו צווארי בקבוק שמשפיעים עלינו עד היום: בהתחלה המגבלה הייתה של המדינות על כניסת תיירים, אחרי זה התיירים עצמם חששו להגיע ולהדבק, לאחר מכן כשהביקושים התחילו לא היו מספיק מטוסים ודיילים, מלונות שלא נפתחו מחדש, עומס בשדות התעופה – תורים ארוכים ואובדן מזוודות וכעת העומס מתמקד בהשכרת רכבים, מוניות ובתחבורה אל ומתוך נתב"ג.

"תעשיית התיירות היא כמו ספינת ענק שלוקח לה זמן רב לנווט מסלול מחדש, להתחדש במטוסים, להתאים את כוח האדם לביקושים ועוד. לכן, השנה הקרובה עדיין תהיה עמוסה מאוד בשדות התעופה ובמוקדי התיירות, וההערכה היא שחזרה לשגרה כפי שהכרנו נראה רק בשלהי השנה הבאה. העומס הזה חלחל למטה, ולכן אנחנו רואים כבר הזמנות ראשונות לקיץ ולחגים הבאים. מבחינת יעדים, הסיפור המרכזי יהיה חזרה ליעדי המזרח שנעדרו מהמפה בגלל הקורונה ונהנים כעת מקישוריות טובה יותר בזכות טיסות המשך מאיחוד האמירויות – פיליפינים, וייטנאם, קמבודיה או קווים ישירים כמו הקו החדש של אל-על ליפן שנפתח לאחרונה. באופן כללי נראה שינוי מגמה – מהעדפה של יעדים קרובים בלבד – ליעדים רחוקים יותר במזרח, במקסיקו, ובדרום אמריקה".

טוקיו יפן (צילום: Takashi Images, shutterstock)
טוקיו מתקרבת לישראל | צילום: Takashi Images, shutterstock

"בחודשי החורף ישנה עלייה בהזמנות לחופשה בישראל"

זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר

"לחודשים הקרובים היעדים המבוקשים ביותר הם מדריד, בטומי, אמסטרדם, פראג, דובאי וטביליסי. בחודשי החורף ישנה עלייה בהזמנות לחופשה בישראל כשאילת, ירושלים ותל אביב עומדות בראש הביקושים. אין לי ספק שתקופת הקורונה עוד יותר לימדה את הציבור שניתן להזמין אונליין גם חופשות וטיסות ולכן אנו ממשיכים להשקיע בתהליך המכירה הדיגיטלי כל שנוכל לתת את החופשה הטובה והמתאימה ביותר, במחיר הטוב ביותר.

"לאורך השנה החגים נופלים על ימי חול וישראלים רבים ינצלו את ההזדמנות ויוצאים לחופשה משפחתית ארוכה המחברת את ימי הסופ"ש ואמצע השבוע. כמובן, כל מי שמתכנן קדימה כמה שיותר, כך המחיר צפוי להיות אטרקטיבי יותר, לכן ההמלצה ברורה למי שמחפש לנפוש אך גם לחסוך - הזמינו מראש".


"המחירים שהתרגלנו אליהם עד 2019 ככל הנראה לא יחזרו"

עמית גולדברג, מנהלת אתר השוואת המחירים Travelist

"שנת תשפ"ג תהיה שנת החזרה של היעדים הרחוקים. לאט לאט מוסרות משם כל ההגבלות וניתן לחזות ביקוש גדול ליעדים שעד לא ממזמן היו מבוקשים מאוד. לצד זאת , היעדים הפופולאריים בקיץ יישארו יעדי הבטן גב באגן הים התיכון ובראשם אנטליה, ואיי יוון.

"בטווח הקצר, שווה לבחון חופשה אירופאית קצרה לאור המחירים האטרקטיביים לחורף, אך המחירים שהתרגלנו אליהם עד 2019 ככל הנראה לא יחזרו כל כך מהר. אנחנו צפויים לראות עליות מחירים ואף מחירים התחלתיים גבוהים יותר ממה שהתרגלנו. מי שיקדים להזמין זמן רב מראש ירוויח מחיר אטרקטיבי יותר מאשר שיחכה לקרבה למועד".

דרכון וכרטיס טיסה (צילום: TravnikovStudio, Sutterstock)
מחירי הכרטיסים של 2019 לא יחזרו ומומלץ להזמין הרבה זמן מראש | צילום: TravnikovStudio, Sutterstock

"בשנה הקרובה תתעצם מגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית של האתרים והאטרקציות"

מיכאל שיחור, מנהל אתר "שיחור" לתכנון טיולים בחו"ל

פוסט קורונה: "עולם התיירות אחרי הקורונה לא ישוב להיות כשהיה, בשנה הקרובה תתעצם מגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית של האתרים והאטרקציות החשובים בעולם. הקופות הפיזיות יעלמו ואיתן גם התורים.
מצד אחד, לא ניתן יהיה לרכוש כרטיסים ספונטניים במקום, אך מהצד השני נקבל חוויה תיירותית מתוכננת מאוד, רגועה והרבה פחות צפופה ממה שהכרנו".

עלויות: "מחירי החופשות לא צפויים לרדת, להיפך. הביקוש הגואה אינו צפוי להירגע - גם על רקע ההאטה הכלכלית המסתמנת. המלחמה באוקראינה  גם היא תורמת לעליית מחירים, אם כי זמנית בלבד, בעיקר בשל המחסור בגז שגורם לעליית מחירי האנרגיה. יחד עם זאת להערכתי מדינות אירופה ערוכות היטב לחורף וממדי הבעיה יתמתנו בקרוב".

עונת התיירות החדשה: "משבר האקלים משפיע אף הוא, ואחרי הקיץ הלוהט, השרפות והשיטפונות שחווינו השנה, הבינו רבים שלסיבות הקלאסיות של צפיפות ומחירים גבוהים בקיץ התווספו גם גורמי טבע, ולפיכך החלו  'להגמיש' ולהרחיב את שוליה של עונת תיירות הקיץ לכיוון חודשים נוחים יותר לטיול. לכן עונת התיירות הגדולה צפויה להתחיל כבר באפריל הקרוב, במקום במחצית מאי כפי שהיה עשרות שנים. הרחבת השוליים תשפיע כמובן גם על המחיר, שצפוי לעלות בחודשים אלו כיאה לחודשים מתוירים".

לאן כדאי לטוס בפסח? (צילום: Turisimo de tenerife‎)
עונת החופשות תהיה ארוכה יותר | צילום: Turisimo de tenerife‎


יעדים: "לקשרים הדיפלומטיים של ישראל בעולם יש השפעה כבירה על היעדים החמים לשנה הקרובה. ראשית, אם אכן תיפתר סוגיית הויזה לארה"ב בפברואר הקרוב, אנחנו צפויים להתגברות מגמת התיירות לארה"ב. במקביל, ההתחממות המחודשת של יחסינו עם טורקיה תמשיך ותחזק אותה כיעד לישראלים שיחזרו אליה בשמחה. תרומה חשובה לכך היא העובדה שהמחירים בתורכיה אטרקטיביים מתמיד – הן בשל המשבר הכלכלי ופיחות המטבע המקומי והן צניחה בתיירות האוקראינית והרוסית שהיו שווקי מקור משמעותיים מאוד לתורכיה ונעלמו כמעט לגמרי מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. בנוסף, התרחבות הסכמי אברהם וההתקרבות למדינות המפרץ – דובאי ובחריין ימשיכו לתפוס מקום מרכזי כיעד תיירותי לישראלים, לצד יעדים חדשים שייפתחו אם וכאשר עומן ומדינות נוספות יסירו את המגבלות ויפתחו את הגבולות".

כאוס בנתב"ג: "הכאוס שאפיין את החזרה מהקורונה איננו בעיה ישראלית בלבד, הוא קיים בנמלי תעופה רבים בעולם. יחד עם זאת, בתקופה האחרונה חל שיפור עצום בהתנהלות בשדה התעופה, ואני צופה שהמגמה תמשיך ככל שהמערכות יסגרו את הפערים שנוצרו בקורונה, לצד ביצוע קפיצות דרך טכנולוגיות משמעותיות שתפחית התלות בגיוס כוח אדם".