למרות שקפריסין הודיעה שתפתח את הגבולות לתיירים מישראל כבר בתחילת יוני וגם יוון ואפילו איי סיישל הכריזו שיעשו זאת בהקדם, עדיין לא לגמרי ברור האם זה באמת יקרה ובאיזו צורה נוכל לחזור ולטייל בחו"ל.
בזמן שכולנו ממתינים לתשובות, שיתכן ויגיעו כבר היום (ב') כשנציגי משרד הבריאות יערכו סיור בנתב"ג, ב'טיסות סודיות' החליטו לנצל את הפגרה ולארח לשיחת לייב את עוז לב, דייל של אל על בשנתיים האחרונות. לב סיפר לרפי ברבירו, שהנחה את הראיון, איך התקופה הזו נראית מהעיניים שלו.
נתחיל מהשאלה הכי חשובה, מתי לדעתך יחזרו טיסות?
"לא נראה לי שיש מישהו עם תשובה ברורה לגבי זה אך ברגע שהן יחזרו אנחנו שם. מקווה שזה יקרה כמה שיותר מהר".
בכל התקופה הזו, בה הטיסות הסדירות הושבתו ואל על הוציאה טיסות חילוץ מיוחדות וטיסות מטען בלבד, לב היה מאלה שהמשיכו לעבוד. הוא השתתף בטיסות החילוץ לאוסטרליה ואפילו טס ללוות טיסת מטען לווהאן, סין, המקום בו התפרץ הנגיף.
מה דייל עושה בטיסת מטען? למה צריך אותך?
"כדי להגדיל את תכולת המטען מעמיסים ציוד גם בבטן המטוס וגם בתא הנוסעים. לכן, בקבינה צריך שיהיה פיקח של דייל או שניים שעושים משמרות, תלוי באורך הטיסה, והם אחראיים לדאוג שהכל מתנהל כשורה. כשהגענו לווהאן ירדנו מהמטוס וישנו לילה אחד במלון בצמוד לשדה שהיה ערוך לאנשים כמונו שהגיעו להביא ציוד. ממש עברנו ישירות מהמטוס למלון".
היתה לכם הרגשה שאתם חיוניים?
"לא נראה לי שיש מישהו מהצוות שלא הרגיש חיוני. הרגשנו מאוד מיוחדים ומאוד חיוניים בטיסות האלה".
גם כשטסת להביא ביצים הרגשת חיוני?
"האמת שזו היתה חוויה הזויה. הצליחו למצוא כמה מיליוני ביצים ושלחו מטוסים לליסבון ואוקראינה. זה היה ממש מוזר כששיבצו אותי למשימה, צחקתי מאוד אבל כמובן שהתנדבתי. אם מישהו היה אומר לי בקורס דיילים שאעשה דבר כזה, הייתי שואל אותו מה לקחת. הנחיתה בחזור היתה הכי זהירה וחלקה שהייתי בה. פחדו על הביצים".
בנוסף לטיסות המטען, באל על הוציאו לא מעט טיסות חילוץ מסביב לעולם, מאוסטרליה, דרום אמריקה ואירופה. בטיסות בהן לב השתתף הוא מתאר כיצד הכל נראה שונה היום. החל מההנחיות הקפדניות כלפי הצוות שמחויב להתלבש בציוד מגן מלא ("כמו רופאים") ועד לנוסעים שממש התרגשו לעלות על המטוס.
איך עובד בפועל כל הליך הקליטה של הנוסעים היום?
"ברגע שהנוסעים מגיעים לשדה התעופה הם עושים בדיקת חום. עוד בדיקה אחת עושים בעלייה למטוס. במטוס עצמו מנסים כמה שיותר לרווח אותם. לאחר ההמראה הגשנו מזון שהגיע במגש אישי שאיתו הנוסעים צריכים להסתדר עד שנוחתים. הכל כדי לצמצם מגע בין הנוסעים לדיילים".
ואם מישהו צמא?
"ניתן לקרוא לנו כמובן וכל נוסע קיבל יותר מבקבוק מים, אך הבקשה היתה למנוע קריאות מיותרות".
חוץ מדיילים איזה עוד אנשי צוות נמצאים על הטיסה?
"יש טייסים, דיילים, אנשי העמסה אם זו טיסת מטען וטכנאים שמצטרפים לטיסות בהן אין לאל על תחנה סדירה. בתקופה הזו טסנו ללא מעט מקומות בפעם הראשונה".
זה יותר קשה מטיסה רגילה?
"אני זוכר שבטיסה למלבורן, אחרי 9 שעות הסתכלתי על שעון הטיסה וראיתי שנשארו עוד 8 שעות. זה היה מוזר ודי מתסכל. חוץ מזה, בטיסה הראשונה לפרת' חיכינו חמש שעות על המטוס ומיד המראנו בחזרה לארץ. זה המון זמן להיות בתוך מטוס. במקרה רגיל היינו עושים שם לפחות לילה, אבל קיבלנו אישור מיוחד.
למרות הקושי, התגובות של אנשים היו שוות הכל. בטיסה חזור ממלבורן למשל פגשתי בחורה מבוגרת שחיה שם כמה שנים. איך שהיא עלתה למטוס היא אמרה לי שהיא לא האמינה שמישהו יצליח להחזיר אותה לארץ. בלי ציניות, זה היה ממש מרגש. החזרנו גם המון צעירים שראית בעיניים שלהם את השמחה לעלות על מטוס שיקח אותם לארץ".
כל הנוסעים האלה מחויבים בבידוד, איך דיילים מקבלים אישור להסתובב רגיל אחרי טיסות?
"בהתחלה כל הטיסות שעשינו היו הלוך-חזור ישר מבלי לרדת מהמטוס ובנוסף לציוד המגן שלבשנו זה נתן לנו את האישור לא להיכנס לבידוד. בהמשך, קצת השתכללו וכרגע בכל יעד שנדרשת מנוחה מינימלנית, אנחנו נוסעים ישר למלון ליד השדה ואסור לנו לצאת מהחדרים. אין ספק שזה כבר לא ימי הזוהר של ימי הדיילות".
עד כמה בטוח להיות במטוס בימים אלה?
"אם שומרים על הכללים, מהניסיון שלי אפשר להרגיש בטוחים, אבל אני כמובן לא ממשרד הבריאות. צריך לזכור שאוויר במטוס עובר סירקולציה כל הזמן. זה בטח יותר בריא מנסיעות רכבת. בדרימליינר למשל, כל אוויר שנכנס למטוס עובר סירקולציה שעוברת דרך מקרן יו וי".
ובכל זאת, חברים ומשפחה פחדו להיפגש איתך?
"יש לי חברים שחששו להיפגש איתי. התגובות היו של פחד מהאנשים סביבי. זה בהחלט יצר עניין רב".
בסיום השיחה, יניב לניס, מייסד 'טיסות סודיות', שידר קצת אופטימיות לעתיד: "אנחנו מרגישים את אווירת חו"ל באוויר. בכל התקופה הזו המשכנו לאתר טיסות זולות קדימה ועזרנו לאנשים שנתקעו ללא החזר. היינו עובדים חיוניים, אין ספק", הוא צוחק. "היו צריכים לתת לנו תו סגול".
אנשים כבר קונים כרטיסי טיסה?
"אנחנו רואים התעניינות, אך בטח שיש חשש עדיין. אני מאמין שמספטמבר יהיה יותר קל וניתן יהיה לחזור לארץ מבלי בידוד".
מה אתה חושב שיקרה למחירי הטיסות בעתיד?
"יש רק דרך אחת לגרום לאנשים לחזור לטוס, וזה דרך ירידת מחירים. קשה לדעת מה יקרה בעתיד, היות וגם מחיר הנפט מאוד נמוכים, אך בתור התחלה אין ספק שהמחירים יהיו נמוכים ויקח זמן עד שהם יעלו".
מה אתם אומרים לאנשים שעדיין מחכים להחזר על טיסה שבוטלה?
"כשהקורונה התחילה זה תפס את כולם לא מוכנים. היו חברות שהגיבו יותר טוב וכאלה שפחות. חלק ממש החזירו כסף, חלק הציעו שוברים וחלקן ממש נעלמו. היו חברת אמריקאיות ואירופאיות שאמרו בפירוש שהן לא יחזירו כסף ואין מה לעשות. כשזה קרה, הקהילה כאן ממש התגייסה האחד בשביל השני וסיפרו על כל מיני דרכים לקבלת החזר. כך למשל נחשפתי לכך שחברת התעופה טרנסאוויה פתחה באתר שלה מקום מיוחד להחזר כסף לישראלים בלבד. שווה להציץ בקבוצת הפייסבוק שלנו ולהתעדכן".