כמדי שנה, חודש אוגוסט הוא שיא עונת הביקושים לחופשות בחו"ל. דלפקי הצ'ק אין בנתב"ג עמוסים לעייפה ונראה שהתורים לבידוק הביטחוני נמשכים ונמשכים. אבל מה ההרגלים של אופי התייר הישראלי? סקר שערכה חברת סאפיו סקרים, דרך חברת התיירות אשת טורס, הכלל מדגם מייצג בקרב 500 נשאלים מגלה כמה נתונים מפתיעים.
מנתוני הסקר עולה כי התייר הישראלי אוחז בדבקות בהרגלי החופשה שלו. 62% מהישראלים מעידים כי הם נוהגים לטוס לחו"ל לפחות פעם בשנה. כמחצית מהם טסים פעמיים בשנה או יותר ומהצד השני, 7% מהנשאלים ענו שהם כלל לא טסים לחו"ל, כאשר בקרב אלו שענו תשובה זו נמצאות בעיקר משפחות צעירות.
יחד עם זאת, נראה כי אירועי טרור ואזהרות מסע בכל זאת יגרמו לישראלים לוותר על החופשה, כאשר 86% ציינו כי הם בטוחים שיבטלו טיול עקב אירוע טרור, אזהרת מסע והתראות טרור. קבוצת האנשים שענתה שלא יבטלו כלל את החופשה, למרות ההתראות, כוללת בעיקר את טווח הגילאים 25 עד 34.
מעדיפים אירופה, טסים בזול
אין ספק שהיעד המועדף על ידי הישראלים לחופשה הוא אירופה הקלאסית, שקיבלה 52% מקולות המצביעים בסקר ועקפה בסיבוב את שאר היעדים – ארצות הברית (שקיבלה 14% מהקולות), יוון על שלל אייה (עם 12% מהקולות), המזרח הרחוק, דרום אמריקה ועוד.
כשהנוסעים הישראליים כבר מגיעים ליעד החופשה המועדף עליהם, הם מעדיפים לבלות אותו בביקור באתרים היסטוריים ומוזיאונים (38% מהקולות), בים ובחופים (22%), בטרקים ובטיולים רגליים (21%) בשופינג (14%) ובפעילויות אחרות כמו פארקי מים והימורים בקזינו. עוד עולה מהסקר כי מבין המציינים אתרים היסטוריים ומוזיאונים כבילוי מועדף יש ייצוג יתר לגברים וישנה נטייה להעדפת בילוי זה ככל שעולה הגיל. מהצד השני, צעירים ללא ילדים מעדיפים דווקא את הים והחופים כבילוי מועדף בחו"ל.
בהמשך למהפכת הלואוקוסט שהשפיעה באופן ישיר על מחירי הטיסות לחו"ל, נראה כי המחיר הוא הגורם המשמעותי ביותר בבחירת חברת תעופה. מנתוני הסקר עולה כי 38% מהישראלים העידו כי המחיר הוא הגורם המרכזי בבחירת חברת תעופה ומבין סך כל הפרמטרים שצוינו, מחיר זול צוין על ידי 71% מהמשיבים. 24% מהישראלים הצהירו כי יעדיפו חברת תעופה ישראלית על פני חברה זרה ו-15% מהנשאלים ציינו את לוח הזמנים של הטיסות כפקטור בבחירת חברת התעופה. דווקא גורם האבטחה לא צוין כפקטור מרכזי אצל התייר ורק 2% מהנשאלים הציבו אותו במקום הראשון ו-4% ציינו אותו באופן כללי.
"הסקר מוכיח שלתייר הישראלי יש אופי מיוחד שמבדל אותו משאר התיירים בעולם. החופשה השנתית של הישראלים עברה מהפכה של ממש בשנים האחרונות והפכה להיות מוצר צריכה סטנדרטי במשקי הבית בישראל" אומרת גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס. "בשנים האחרונות, אחרי שפרצה לחיינו מהפכת השמיים הפתוחים, הצרכן הישראלי הפך לצרכן חכם שיודע לנצל לטובתו את הסיטואציה הזו של טיסות זולות, והובילה אותו לחקור יעדים חדשים בעולם שלא היו נגישים עבורו בעבר. אבל למרות הכל, התייר הישראלי נשאר בטווח הארוך נאמן ליעדים האהובים עליו כמו אירופה הקלאסית".
הסקר כלל מדגם מייצג בקרב 500 נשאלים מהאוכלוסייה היהודית בגילאים 25 פלוס ונערך על ידי חברת סאפיו סקרים, באדיבות חברת התיירות אשת טורס.