לא מעט חברות תעופה בינלאומיות הודיעו בשבוע האחרון שהן מחדשות את הטיסות שלהן לנתב"ג בתקופה הקרובה. כך, וויז אייר תחזור לטוס ללונדון ב-1 במאי, בריטיש תפעיל את הקו בהמשך החודש, וגם TAP הפורטוגלית, אייר אינדיה ההודית, דלתא האמריקאית, אליטליה האיטלקית ועוד יחזרו בחודש הקרוב, לפחות על הנייר.
יחד עם ההצהרות החגיגיות, חשוב לציין שכל הפעלות הקווים עדיין כפופות לאישורים רגולטוריים בישראל, וכעת בעיקר עולה השאלה - למה החברות הללו כל כך ממהרות לחזור או לפחות להכריז על חזרה, היות והמדינות השונות עדיין לא מכניסות אזרחים זרים (כולל ישראל)?
לדברי אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, החזרה של חברות התעופה לארץ נובעת מסיבות רבות ומגוונות, אבל לא מציפייה למלא את המטוסים ולחזר לשגרה. "הסיבה המרכזית של חזרת הפעילות של חברות התעופה היא שהשארת המטוסים על הקרקע עולה להן הון – גם כנגזרת של עלויות האחסון וגם ככל שהמטוסים וצוותי האוויר יהיו מושבתים יותר זמן, יהיה יקר יותר להשיבם לפעילות.
שנית, החברות מסתכלות קדימה ורוצות להיות ביתרון תודעתי ותפעולי ברגע שההגבלות יוסרו והשגרה תחזור. לא פחות חשוב מכך, מחירי הדלק נמוכים מאוד וחברות התעופה רוצות להראות תזרים מזומנים, גם אם לא מאוד רווחי. בפועל, התפוסה בטיסות בתקופה קרובה תעמוד על 50 אחוזים במקרה הטוב, כשהמפתח המרכזי הוא הסרת חובת הבידוד וזירוז מערך הבדיקות. לכל אלה אפשר להוסיף את העובדה שישנם נוסעים הטסים לא למטרות נופש כמו ביקורי משפחות מעבר לים ואנשים עם אזרחויות שונות".
אז מי בדיוק יהיו על המטוסים שינחתו בארץ בהנחה שהטיסות אכן יצאו לדרך?
"הנוסעים יהיו בעיקר ישראלים שלא חזרו לארץ עד עכשיו ובעלי אזרחות כפולה ישראלית וזרה, שיטוסו בעיקר למטרות ביקור משפחות או מכרים ומעט אנשים עסקים. יתכן גם שתחזור תנועה של ישראלים צעירים להודו ולדרום אמריקה בגל הראשון".
בנוסף לזאת, קרמר מציין שישנן מדינות כמו צ'כיה שכבר החלו להוריד את חובת הבידוד לזרים המגיעים למדינה, עם הצגת תיעוד רפואי שמוכיח שהנוסע שלילי לקורונה. מדינות אחרות בעולם מקבלות תוצאות עד 48 שעות בנוגע לנשאות הנגיף, בזמן שבישראל לוקח 7-10 ימים לקבל תשובה. "כל עוד חובת הבידוד לא תבוטל או לפחות תחול באופן דיפרנציאלי לפי מדינות או בכפוף לבידוק רפואי, ומהירות הגעת תוצאות הבדיקות לא תשתנה לטובה, לא נוכל לחזור לשגרת תעופה אמיתית בקרוב".