חוף הים בגואה (צילום: holgs, Istock)
לאן תטוסו לחופשה בשנה הקרובה? | צילום: holgs, Istock
2013 עומדת להסתיים וזה הזמן לסמן על מפת התיירות הישראלית יעדים חדשים. השנה, בעקבות שמיים פתוחים, תוכלו גם להנות מקווי לואו קוסט אשר תופסים תאוצה ומציעים חופשות באירופה במחירים מוזלים. אז לפני שאתם אורזים מזוודות וטסים לפריז או לתאילנד ריכזנו בשבילכם את היעדים החמים ל-2014, עם הנופים המרהיבים והאטרקציות המיוחדות.

מזנזיבר ועד הונג קונג

"אנחנו צופים שב-2014 היעד האקזוטי זנזיבר, שבטנזניה, רק יתחזק ויהפוך ליעד החם ביותר", אומרת גלית זכאי, מנהלת השיווק של "אשת טורס". "אם עד עכשיו היה מדובר ביעד חם רק בחגים ובתקופות שיא החל מיוני יחלו טיסות ישירות לזנזיבר". לדבריה, חופשה בזנזיבר, הנחשבת ליעד אקזוטי, עם אקלים טרופי וקוקוסים בכל פינה, מאוד מושכת את הקהל הישראלי. חופשה בת שבוע בזנזיבר תעלה לכם בין 1,300-1,500 דולר לאדם. בגזרה המעט יותר יוקרתית, טלי יטיב בעלים ומנכ"ל של ספיריט הפקות עולם מספרת לנו כי איי סיישל ימשיכו להיות היעד המוביל לאלפיון העליון, עם ארבע טיסות ישירות שיצאו ליעד השנה. "חופשה כזו תעלה החל מ-3000 דולר לאדם בטיסה ישירה, כולל מלון לשבוע ימים", היא אומרת.

אבל אם חשבתם שרק ים כחול וחולות לבנים עושים לנו את זה, דעו כי טעות בידכם. "יפן חוזרת להיות יעד פופולרי השנה. אחרי הצונאמי הייתה הפסקה בנהירה לשם ומאז הקיץ אנחנו רואים שהיא חוזרת להיות אטרקטיבית", אומר אלי מאלי, מנהל "איילה גאוגרפית". מלבד יפן, מאלי מציין שיעדים כמו טנזניה וגאורגיה ימשיכו להיות יעדים מרכזיים שתופסים את תשומת לבם של התיירים. "טיול ג'יפים למשך שבוע לגאורגיה יעלה כ-1,750 דולר לאדם", הוא מוסיף.

וכמו תמיד, גם השנה נראה שאירופה תהיה יעד מועדף בקרב הישראלים. דוד מחלב, סמנכ"ל השיווק בארקיע טוען שיעדי אירופה מהווים 70 אחוז משוק התיירות בישראל. "טיולים לאירלנד נעשים יותר פופולריים, כשטיסה תעלה לכם בין 600-700 דולר. גם דרום איטליה הופכת להיות פופולרית. האוכל שם מדהים, המנטליות שונה ולכן זה יעד שיכפיל את עצמו", הוא מוסיף. חבילה בקיץ ל-7 לילות, הכוללת טיסות ומלון ע"ב חצי פנסיון לדרום איטליה תעלה בין 850 ל-980 דולר.

חול ומים על החוף בזנזיבר (צילום: Hamady, Istock)
זנזיבר, יעד אקזוטי שמשלב חול לבן וקוקוסים | צילום: Hamady, Istock

גם גרמניה ממשיכה משנה לשנה לתפוס תאוצה. "גרמניה - ובעיקר ברלין והיער השחור, מספקת פתרונות לכל תייר כמעט, ועם מגוון טיסות הלואו קוסט אליה והמחירים המוזלים היא תתחזק בקרב הצרכן הישראלי", טוענת דנה לביא, סמנכ"לית שיווק הדקה ה-90. "בנוסף, גם כפרי נופש באוסטריה, בהולנד ובדרום איטליה מעניינים מאוד את התיירים מהארץ". טיול בפסח ליער השחור, הכולל טיסה ומלון ל-7 ימים יעלה לכם החל מ-649 אירו לאדם, בוילה ל-5 נפשות. טיול בקיץ לכפר נופש בהולנד, הכולל טיסה ומלון יעלה 649 אירו לאדם בוילה ל-5.

ומלבד היעדים המוכרים, גם המזרח הרחוק ימשיך להיות יעד אטרקטיבי בשביל הישראלים. "השנה, מלבד תאילנד, אנחנו כבר רואים יעדים נוספים שתופסים תאוצה כמו הונג קונג, ולא רק בקרב הקהל העסקי אלא גם בקרב משפחות", אומרת ינת ינאי, ראש אגף שיווק ב"אל על". טיסה להונג קונג ב-2.3 עד ה-16.3 תעלה לכם 1,500 דולר לאדם.

ג'יפים בקירגיסטן, סדנת צילום במרוקו

ואם אתם בכלל בעניין של טיולי נישה אז כדאי שתדעו שקירגיסטן מתחילה להתמקם טוב טוב על מפת התיירות של 2014.  "אנחנו רואים שמרכז אסיה תופס תאוצה, כשהיעד החדש זה טיול ג'יפים בקירגיסטן בשילוב 'דרך המשי' בסין", אומר אלי מאלי. "הטיול מיועד ל"מטיילי איכות" שמעוניינים ליהנות מנופים מרהיבים, וגם להכיר תרבות ומסורת חדשה. המסע יימשך כ-16 יום ויעלה כ-3,200 דולר לאדם".

גם במדרפט מאשרים את הכוכבת החדשה. "הישראלים מחפשים ריגושים ואפשרויות חדשות כל הזמן", אומר מנכ"ל מדרפט, עומר פלום. "מדי שנה אנו עדים לעלייה בביקושים לטיולי ג'יפים ביעדים מיוחדים כמו קירגיסטאן וארמניה וכך גם הצפי לשנת 2014". במדרפט מצביעים על טרנד טיולים חדש שהולך ותופס תאוצה לאחרונה – טיולי ה-GPS. "ישראלים אוהבים לגוון, לצאת להרפתקאות, ומנגד גם אוהבים עצמאות", הוא מוסיף.

קירגיסטן
למחפשי האטרקציות, קירגיסטן המקום לטיולי ג'יפים

אחת הנישות הנוספות שמתפתחות בקרב המטיילים הישראלים היא טיול לחובבי צילום, בדגש על טבע ונוף אנושי, ליעדים אקזוטיים כמו קובה, מרוקו, גיאורגיה ואתיופיה, כך אומרים לנו ב"אקו טיולי שטח".

בתחום התרמילאות, שלי חודרוב, מנהלת השיווק של קבוצת "למטייל" מציינת כי "ישנה עליה בהתעניינות באתיופיה כיעד טיול לתרמילאים בשנת 2014".

שינוי נוסף בעונת התיירות שיבוא לידי ביטוי הוא עצמאותו של הצרכן, "המציאות מתפתחת ואנשים אוהבים להרכיב לעצמם חבילות ולהזמין טיסה ומלון בנפרד היות וכל המידע חשוף וזמין באינטרנט", אומר דוד מחלב, סמנכ"ל השיווק בארקיע. "העניין לא רק נובע מהמחירים הזולים, אלא גם מהעובדה שהיום הנוסע יכול להזמין לילה במלון גם כשהוא נמצא כבר בחו"ל", להערכתו, החבילה עצמה כבר פחות מושכת את התייר שאוהב להחליט ולקבוע בעצמו איך יראה הטיול שלו", הוא מוסיף.

לא מפחדים לקחת את הילדים לאפריקה

"אפריקה תופסת תאוצה כיעד שמתאים לכל המשפחה", טוען מאלי. "היום משפחות טסות לקניה וטנזניה וזוכים לקבל טיול פאן עם פחות קלאסיקה ואתרים היסטוריים, כשטיולי הספארי בטנזניה מתאימים במיוחד לילדים".

ינאי  מוסיפה כי: "דרום אפריקה גם הפכה ליעד מבוקש לטיולי משפחות, בעיקר טיולי הספארי, למרות שעונות הקיץ הפוכות והזמן הטוב ביותר לחופשה הוא מאוקטובר עד חג הפסח", היא מוסיפה.

טלי שטיין (צילום: טלי שטיין, טבע הדברים)
טיולי ספארי בטנזניה, חופשה לכל המשפחה | צילום: טלי שטיין, טבע הדברים

אבל מלבד אפריקה, מסתבר כי המשפחות הישראליות כבר לא ממש מפחדות לקחת את הילדים למזרח הרחוק - מגמה שתלך ותגבר גם ב-2014. "יעדי המזרח הרחוק הפכו ב-3 השנים האחרונות לאחד המקומות המבוקשים בעיני משפחות", אומרת גלית זכאי. "אם בעבר טיולי משפחות הסתכמו בתאילנד היום רואים גם נהירה לויטנאם, סין וסרי לנקה", היא מדגישה. "משפחות אוהבות את הטיולים מהסוג הנ"ל בגלל מגוון הפעילויות בהן. הן נחשפות לתרבות חדשה לגמרי והילדים חווים חוויה מיוחדת הכוללת חיות וטיולי שטח", היא מוסיפה.

דוד מחלב טוען לעומת זאת, כי גם אירופה תמשיך לככב כיעד לחופשות משפחתיות בחו"ל, "הולנד, צרפת ובלגיה תמיד ישארו יעדים חזקים בקרב משפחות שטסות עם הילדים לחו"ל", הוא אומר.

יונאס איילרסון, בעליה של חברת הנסיעות הבינלאומית Rask Travel מוסיף כי הטיולים ה- "בין דוריים" תופסים תאוצה. "השנה נראה עוד משפחות שנוסעות עם ילדיהם וגם עם הסבים והסבתות לחו"ל".

"לישראלים לא משנה באיזו חברה הם יטוסו. הם רק רוצים מחיר זול"

בעקבות הסכם השמיים הפתוחים, שנחתם השנה 15 חברות לואו קוסט פועלות בישראל (פגסוס, איזיג'ט, וויז אייר, אייר ברלין, וולינג ועוד), ובשנת 2014 אנחנו עתידים רק להרוויח ממגוון רחב של טיסות, כשחברות נוספות יתחרו על ליבו של הצרכן הישראלי. גם "אל על" הצטרפה לתחרות בטיסות לואו קוסט והשיקה מותג טיסות מוזלות בשם UP שיתחיל לפעול החל מ31.3. במסגרת טיסות הלואו קוסט של UP תוכלו לטוס לברלין, בודפסט, פראג, לרנקה וקייב. "זו תהיה שנה סוערת עם השמיים הפתוחים והצרכן הישראלי יצטרך לבחור עם מי כדאי לו לטוס", אומרת עינת ינאי, ראש אגף השיווק ב"אל על".

ינאי מצהירה כי השקת המותג UP להערכתה לא תפגע בטיסות הסדירות של "אל על". "ברגע שחברת UP תגיע ליעדי אירופה המוצעים, "אל על" פשוט תפסיק לטוס ליעדים הזולים", היא אומרת. ולמרות שנראה שמחיר הטיסה הוא אחד המרכיבים המשמעותיים בבחירת חופשה בחו"ל, ינאי טוענת כי הוא לא יהווה חלק מסל השיקולים בבחירת היעד, "כרטיס הטיסה לא מהווה את ההוצאה העיקרית של משפחה בחו"ל ולכן מי שתכנן חופשה לצפון אמריקה לא ישנה את דעתו ויטוס לאירופה", היא מוסיפה.

גם גלית זכאי מ"אשת טורס" טוענת כי בעקבות ההסכם תהיה הצפה של טיסות וההיצע יגדל בכל הקשור ליעדי אירופה, "טיסות הלואו קוסט יהיו זולות מאוד וישנו את דפוסי הצריכה של הלקוח", היא אומרת. "הוא יהיה עצמאי יותר ויזמין לעצמו את הטיסות בנפרד, וגם את המלונות והרכב. החבילה תהיה דינמית והוא יבנה אותה בעצמו", היא מכריזה. להערכתה מחירי הטיסות ירדו בעשרה אחוזים.

אפ, אל על
טיסות החל מ-69 דולר. UP

גם בדקה ה-90 צופים כי המחירים יהיו נמוכים מאשר אלו בשנת 2013. "ייתכן ותחילה המחירים יהיו גבוהים ב10-15 אחוז אך בשל עודף ההיצע על הביקוש, במשך הזמן המחירים ירדו אל מתחת מחירי השנה החולפת", מציינת דנה לביא, סמנכ"לית שיווק בדקה ה-90.

"אייר פראנס" מתחרה בטיסות הלואו קוסט בצורה קצת שונה. חברת התעופה השיקה פרוייקט Mini או Classic, במסגרתו היא מציעה לנוסעים שטסים ללא כבודה להוזיל את הכרטיס שלהם ולרכוש כרטיס טיסה מיני. השירות במהלך הטיסה הוא זהה וכולל את כל הארוחות כרגיל. במסגרת המבצע, כרטיס טיסה לניס מתחיל מ-379 דולר, כרטיס טיסה למרסיי מתחיל מ-380 דולר וכרטיס טיסה לפריז יתחיל ב-477 דולר. 

"אין ספק שהישראלים מחפשים מחיר זול", אומר דוד מחלב, "בסופו של דבר שהנוסע מזמין טיסה לפריז הוא יבחר במחיר הנמוך ביותר ולא יתעניין באיזה חברת תעופה הוא טס", הוא מדגיש.

חוזרים ל"הכל כלול" באנטליה

רבים מהישראלים חזרו השנה לפקוד את המלונות בטורקיה, אך עדיין לא ידוע מה 2014 צופנת למדינה שעד לפני רגע הייתה מוחרמת על ידנו. "טורקיה אמנם כבר לא מוחרמת וחברת התעופה טורקיש איירליינס היא אחת החברות המצליחות בישראל אבל משפחות מעדיפות לא לטוס לשם". אומרת גלית זכאי, "בכל אופן היא עדיין נחשבת כיעד פעיל בעיקר בקרב האוכלוסייה הערבית", היא מצהירה.

עינת ינאי מ"אל על" דווקא טוענת שטורקיה עדיין על המפה ונכללת בשוק התיירות בישראל, "טורקיה היא יעד עונתי וטיסות הצ'רטר כן פועלות בתפוסה מלאה בקיץ". למרות זאת, היא מצהירה, "אל על" מפעילה רק קו ללרנקה, "טורקיה היא לא תחליף לטיול משפחתי, זה טיול שונה בהגדרתו", היא מוסיפה.

טל אפטה, מנכ"ל "גרופון תיירות" דווקא אופטימי לגבי מה שקורה בגזרה. "אנו צופים לגידולים מרשימים בביקושים לאנטליה", הוא אומר. "מבחינת הישראלים אין תחליף למלונות הכל כלול וכבר באוגוסט האחרון זיהינו שבתי המלון ביוון היו בתפוסה מלאה של 100 אחוז". לדבריו, המחירים דווקא יעלו בעקבות עליית מחירי החדרים בבתי המלון באזור.

מלון רויאל הולידיי אנטליה
האם תוותרו על "הכל כלול"בטורקיה?

ב"אקו טיולי שטח", מביאים פן אחר ששם את טורקיה על המפה. "יש הרבה מטיבי לכת ישראלים שאוהבי לטייל בהרים ומבקרים בטורקיה", מציינים בחברה. לטענתם, טורקיה היא אחת הארצות עם הנוף הכי מגוון - מהרי הקצ'קר במזרח טורקיה, דרך הרי האלאדלר במרכז ועד הרי הטאורוס באזור אנאטליה.

>> שמיים זולים: מהן הטיסות הכי זולות לחו"ל?