היום (ג') הקבינט צפוי לדון בהקלת ההגבלות החל מהשבוע הבא, כשאחד הדברים המרכזיים עליו יאלצו להחליט יהיה פתיחת נתב"ג במתוכנת שהיתה לפני הסגר. כזכור, מאז החל הסגר ב-25.9 חל איסור לקנות כרטיסי טיסה חדשים ורק מי שהזמין טיסה או חופשה לפני תחילת הסגר קיבל אישור להגיע לשדה ולהמריא. ההחלטה הזו גררה לא מעט ביקורת לאחר שלא תמיד נאכפה כמו שצריך ולאחר שנחשף שהתקבלה כאות סולידריות ולא בגלל הצדקה אפידמיולוגית.
השאלה הגדולה כרגע, היא האם גם אחרי שיתקבל האישור לטוס בחופשיות, יהיה מי שיעשה זאת כשהחורף כבר ממש מעבר לפינה והחגים כבר הרבה מאחורינו? "בדרך כלל, בימים שאינם ימי קורונה, התנהגות הביקושים לטיסות ולחופשות מצטמצמת בצורה חדה מיד לאחר סיום חופשות חגי תשרי, עם עליות נקודתיות בתקופת חג החנוכה וסביב ראש השנה האזרחית והכריסטמס", אומר ד"ר עוזי פרוינד פיינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה מהמכללה האקדמית כנרת. "למעשה, השפל בביקושים לטיסות מתקיים מסוף חגי תשרי ועד אפריל מאי. הסיבות לכך כוללות בין היתר מיעוט ימי חופשה ומזג אוויר גרוע בחצי הכדור הצפוני".
ד"ר פיינשטיין מציין שפתיחת השמיים המחודשת תתרחש בעיתוי גרוע, היות ונוצר שילוב של התנאים הרגילים של השוק (העונתיות המסורתית), ביחד עם רמת אבטלה גבוהה מאוד ומעט הכנסה פנויה אצל מגזרים רבים של האוכלוסיה. בנוסף, הצורך לבצע בדיקת קורונה שעלותה גבוהה והחשש לנסוע למדינות אירופה, שגם בהן התחלואה נמצאת בעליה, הופכים את הנסיעה לחו"ל לאטרקטיבית עוד פחות.
בניגוד אליו, אילן שלו מנהל השיווק והמכירות בקבוצת החברות קווי חופשה מציין שכמות הכניסות לאתר וההתעניינות בחופשות עלתה בצורה משמעותית מאז הודיעו על האפשרות של פתיחת נתב"ג. "אני מאמין שגם עכשיו אנשים ירצו לטוס בהמוניהם אחרי הסגר, כדי לנקות את הראש. כל עוד מוסדות הלימוד סגורים או הלמידה מתקיימת בזום אין כל מניעה עדיין להמשיך ולטוס לחופשות משפחתיות ליוון והאיים שעדיין נעימים באוקטובר. כמות הנוסעים כמובן מאוד תלויה באיך ייפתחו את נתב"ג, האם ישראל תהפוך למדינה ירוקה והאם יצליחו לחתום על הסכמים חדשים כמו אלה שיש עם יוון ובולגריה".
נכון להיום, לישראל יש הסכם עם שלוש מדינות ירוקות: יוון, בולגריה וסרביה. לכל אחת משלוש מדינות אלה ניתן לטוס ללא בידוד בהלוך או בחזור, כשביוון דורשים להציג בדיקת קורונה שלילית. בחברות התעופה והנסיעות השונות מקווים שלאחר הפתיחה המחודשת שתגיע ביחד עם ירידה בכמות התחלואה, במשרד החוץ והתחבורה יחתמו על הסכמים עם מדינות נוספות ובכך יאפשרו את הגדלת ההיצע לחופשות. תקווה נוספת היא שזמן הבידוד למי שחוזר ממדינות אדומות יתקצר.
עד שיפתחו הסכמים עם מדינות נוספות, גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר מציין שנכון לעכשיו רוב ההזמנות מתרכזות ביעדים הירוקים. "אחד היעדים הירוקים אליהם ישנה עליה גבוהה מאוד בביקוש לחופשה הוא סרביה שמהווה שילוב של עיר שיש בה שפע של אטרקציות, בילויים ושופינג, לצד אפשרות לשכור רכב ולצאת לטייל בטבע. יתרון נוסף בטיסה לסרביה הוא שאין חובת ביצוע בדיקות קורונה לפני ההגעה אליה. בנוסף, ישנם ביקושים גבוהים מאוד גם לאתונה וורנה ונראה שעם ישראל משתוקק לצאת לחופשה אחרי תקופת הסגר. המגמה שאנו רואים היא שאנשים מזמינים את הטיסות לתקופה ארוכה יחסית בין 10-14 ימים. אמנם המספרים רחוקים מאלו שראינו בתקופה המקבילה אשתקד, אך אנו עדיין רואים ביקושים גבוהים יחסית בהזמנות באתר החברה".
גם יעקב אמסלם, מנכ"ל ובעלים של קבוצת אמסלם טורס מציין ש"ברגע שיהיה מועד סופי לסיום הסגר נוכל כמובן לשוב ולמכור כרטיסים בחופשיות ללא הגבלה. נכון לעכשיו אנו מוכרים כרטיסים רק למי שיש אישורים מיוחדים, או נמצאו זכאים לטוס על פי התקנות, או שמועד טיסתם מתוזמן לאחרי הסגר. אנחנו מאמינים שברגע שתחזור הפעילות והשמיים יפתחו, רבים ירצו לטוס, הן בתחום התיירות העסקית שכן עבורם זהו צורך קיומי והן לעולם הנסיעות הפרטיות והנופש לה האנושות כה צמאה. החזרה לשגרה אומנם תהיה מדורגת, אך אנו בטוחים שהיא תחזור במלוא העוצמה".
מלבד פתיחת השמים וחתימה על הסכמים עם מדינות חדשות, זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר מציין שכדי שחברות הנסיעות והתיירות יוכלו להתאושש, חשוב להציל גם את תיירות הפנים. לטענתו, עוד לא מאוחר להציל את חודש אוקטובר בהיבט התיירותי, אם יאפשרו לתיירות הפנים לחזור לעבודה. "קיימות הרבה אופציות לתיירות פנים, כפי שראינו בחודשים האחרונים הפועלים על פי התו הסגול, ואין מניעה לאפשר זאת. בקיץ האחרון ראינו שתיירות פנים איננה מסתכמת רק באילת, קיימת כאן תיירות נהדרת ומגוונת- צימרים, מלונות בוטיק, מלונות יוקרה, אכסניות נוער, מלונות מטיילים, טיולים וסיורים בארץ הכוללים אטרקציות ועוד לא מעט סוגי חופשה מקומית. חייבים לשקם את תיירות הפנים, ויפה שעה אחת קודם".
בנוסף לזה, רוזן מחזק את הטענה שפתיחת השמים איננה מסתכמת בהכרזה שניתן לעלות על המטוס בצורה חופשית, אלה חייבים להיעשות מהלכים קונקרטיים בכדי לממש את זה שיתאפשר לעלות על מטוס לכמות לא מבוטלת של אנשים שצמאים לכך ולכמה שיותר יעדים.
"צריך להסדיר את התהליך ולהפנים שהאופן בו טסנו עד עכשיו, השתנה", אומר רוזן. "כדי להחזיר את התעופה האווירית להמונים צריך לצקת ביטחון גם לתושבי המדינה וגם עבור תיירות נכנסת. צריכה להיות מערכת לבדיקות עבור הטסים עם בדיקות זמינות ותשובות מהירות, וצריכה להיות בדיקה ומעקב עבור כל החוזרים מחו"ל כדי להגן על תושבי הארץ מפני התפרצות. בנוסף, חשוב לפתח מערכת מידע עדכנית שמיידעת את הלקוח בפשטות ובקלות את הדרישות והתנאים להגעה לכל יעד. בימים האחרונים למרות הלך הרוח עדיין כמעט ואין הזמנת טיסות, מדובר על הזמנות בודדות".
נראה שגם הציבור וגם חברות הנסיעות כבר לא יכולים לחכות לרגע שבו יינתן האור הירוק לצאת ולנפוש בארץ ובעולם. חלק מאמינים שלא מעט מהישראלים יטוסו ברגע שיהיה אפשר לעשות זאת, אחרים חושבים שהמספרים יהיו דלילים, אך כולם מסכימים שחשוב לדאוג ליעדים חדשים והתאמה לעולם החדש גם בתחום התעופה והתיירות. "כרגע אנחנו מתקדמים צעד אחר צעד ומקווים שפשוט יתנו לנו לעבוד כמו שצריך", אומר אילן שלו, מנהל השיווק והמכירות בקבוצת החברות קווי חופשה. "אם בעולם הצליחו למצוא נוסחה, גם אצלנו אפשר".