לפני שלושה שבועות מרכז ההזמנות של רשת מלונות מטיילים הציף בפני ההנהלה תופעה מפתיעה - דווקא בתחילת ספטמבר, תקופה שבה הייתה אמורה להיות ירידה משמעותית לאחר חופשת הקיץ, חלה עלייה של למעלה מ-20 אחוזים בהזמנות לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בנוסף, לזה, הימים שחוו את העלייה הכי משמעותית הם דווקא באמצע השבוע.
כשברשת בחנו מי הם המזמינים בתקופה הזו הם גילו שמדובר בעיקר במשפחות. "ביקשתי מהמוקדנים במרכז ההזמנות לברר מול האורח הבא שיזמין במועדים אלה, מה הסיבה שהוא מזמין דווקא למועדים אלה נופש משפחתי" מספרת בת חן ישועה מנכ"לית רשת מלונות מטיילים. "התשובה שקיבלנו היתה שבין כה לא מעט מהלמידה נעשה בזום, ולכן עדיף שהילדים ילמדו בחדר עד 12 ואח"כ המשפחה תצא לטייל".
כך, למרות ששנת הלימודים נפתחה, יש לא מעט ערים בהן בתי הספר נשארו סגורים וחלק מהשיעורים עדיין עוברים מרחוק ומעט משפחות החליטו לנצל דווקא את התקופה הזו כדי לצאת לחופשה. המחירים נמוכים משמעותית, הפארקים ומסלולי הטיול כבר לא עמוסים, יש הורים שעדיין לא חזרו לעבוד במשרד ונראה שכולם מרוויחים מהטרנד החדש.
רשת מלונות מטיילים כמובן אינה לבד והתופעה הגיעה לרשתות נוספות. ירון ליפמן, מנהל פיתוח ארגוני ברשת מלונות אטלס, מאשר את המגמה: "אנו רואים עליה בהזמנות לאמצ"ש בספטמבר אולם בכמויות ובקצב נמוך. המגמה משתנה והקהל מרשה לעצמו להזמין מראש, שבועיים-שלושה קדימה ולא מהרגע להרגע, תוך שהוא מנצל את המחירים האטרקטיביים שמציעים המלונות האורבניים (בפרט באמצע שבוע) לצד מדיניות הביטולים הגמישה". ליפמן טוען גם כי המגמה הנוכחית תסייע לשמור על המשך פעילות תקין ברשת גם בתקופה הנוכחית "במידה וימשיכו גם הזמנות של הרגע האחרון כפי שהיו בשבועות האחרונים נוכל למצוא את עצמנו במצב סביר בספטמבר".
מנתוני רשת מלונות אסטרל, לה 6 מלונות בבאילת, עולה שינוי בתמהיל האורחים הנופשים באמצע השבוע במחצית הראשונה של ספטמבר. בני זרח, הבעלים ומנכ"ל הרשת מסביר: "אם בשנים קודמות בתקופה זו של חזרה ללימודים ראינו בעיקר גידול בהזמנות של קבוצות הומוגניות, כגון חברות המזמינות נופש חברה מרוכז לעובדים לקראת החגים, השנה אנו רואים קיטון בהיקף נופשי החברות ובמקום זאת גידול בהזמנות של בודדים, כלומר זוגות ומשפחות שמזמינים באופן פרטני דרך הסוכנים או מרכז ההזמנות של הרשת". לדבריו, שינוי המגמה נובע מהתקופה. "מצד אחד מגבילים התכנסויות של קהלים גדולים, ומהצד השני מגדילים את הניידות של המשפחות באמצעות הלמידה מרחוק".
לאור המגמה, המלונות נערכו במיוחד לדרישות החדשות. "חיזקנו את תשתית האינטרנט בחדרים כדי לוודא שיוכלו לעמוד בעומס" מספרת ישועה, מנכ"לית מטיילים. "האורחים מזמינים עכשיו יותר לשני לילות במקום ללילה אחד כמו בתקופה המקבילה בשנים קודמות ולכן החלטנו לצ'פר את האורחים במבצעים מיוחדים ואנו מציעים אטרקציות חינם".
גם נעמה שיווקי מנהלת שיווק הוסטל ספוט תל אביב מסבירה כי לאור העלייה בכמות המשפחות הותאמו אזורי למידה מיוחדים במלון. "שמנו לב כי תלמידים רבים לא בדיוק אוהבים ללמוד ליד שולחן וכיסא ולכן התאמנו את חדר הצי'ל רום לאזור למידה", היא אומרת. "במתחם הצבעוני הגדלנו את מספר הפופים וריהוט הנוחות הנמוך, התאמנו להם שולחנות נמוכים להניח עליהם את הלפטופים וכד'. החדר באווירה צבעונית עם מוזיקה רגועה המתאימים ללמידה קצת אחרת". גם יעל ליברמן חייט, מנהלת השיווק הוסטל של ספוט ירושלים מציינת ש"התאמנו את אזור הגג והתלמידים יכולים לבחור אם להניח את הלפטופ בכסא בר, כסא מסעדה או לשכב על כסא שיזוף".