"זה הזמן לצאת לחופשת חורף מפנקת בישראל" - זה המסר המרכזי העולה מקמפיין החורף הנוכחי המשותף למשרד התיירות והתאחדות המלונות. מטרת הקמפיין, המפורסם בימים אלה במדיות שונות, לפתות ישראלים לצאת "במיוחד עכשיו לחופשת חורף מפנקת בישראל במחירים מפתיעים ומיוחדים".
בתי-המלון המשתתפים במבצע נחלקים ל-3 קטגוריות מחיר (בהתאם לרמת המלון): עד 200 שקל ללילה לאדם בחדר זוגי; עד 300 שקל; ועד 400 שקל ללילה לאדם בחדר זוגי.
מבדיקת "גלובס" עולה כי המחירים "המפתיעים והמיוחדים", לשון הקמפיין, אכן משקפים מחירים מופחתים, אם משווים אותם למחירים אחרי הקמפיין, המסתיים ב-16 בפברואר.
כך למשל, חדר שעולה במלון קרלטון בתל-אביב במסגרת הקמפיין 400 שקל לאדם בחדר זוגי, מזנק בתום הקמפיין ל-600 שקל לאדם. במלון רויאל ביץ' באילת המחיר מזנק מ-390 שקל ללילה לאדם ל-610 שקל אחרי הקמפיין.
מאידך, מחירי הקמפיין רלבנטיים, ברוב המכריע של הדוגמאות שבדקנו, לאמצע שבוע בלבד ולא לסופי שבוע המבוקשים יותר, ובחדרים סטנדרטים במלונות על בסיס לינה וארוחת בוקר, והפערים, מטבע הדברים, במחירי אמצ"ש וסופ"ש (ראו טבלה) - משמעותיים.
מלונאים מסבירים כי התיירות הנכנסת, שנפגעה בעקבות מבצע "עמוד ענן", מאכלסת חדרים בעיקר באמצע שבוע, לעומת הישראלים המאכלסים את המלונות בעיקר בסופי שבוע, ולכן, המבצע מכוון לאמצע שבוע.
אחד המלונאים מסביר עוד כי "במחירי רצפה אי-אפשר לצפות לקבל חדר דה-לקס על בסיס חצי פנסיון בסוף שבוע. גם ככה הרווחיות שלנו נשחקה מאוד בחודשים האחרונים".
שי אסיה, סמנכ"ל השיווק של רשת מלונות קראון פלזה, מוסיף כי מחירי הרשת במסגרת הקמפיין - 300 ו-400 שקל ללילה לאדם בחדר זוגי - נמוכים משמעותית מאלה שתכננו לגבות החורף. "בימי חורף כתיקונם, בלי השפעות של 'עמוד ענן', אנחנו גובים 650-750 שקל ללילה לאדם במלון הולידיי אין באשקלון, ובמסגרת הקמפיין המחיר צנח ל-300 שקל עד אמצע פברואר. אין ברירה. התפוסות של חלק ממלונות הרשת נמוכות מאוד בגלל 'עמוד ענן', ואנחנו מעדיפים למכור חדרים במחירים נמוכים כדי להחזיק את הצוות ולהפעיל את המלון ולא להשאיר אותו ריק, זאת הרגשה לא טובה".
גם במלון קרלטון תל-אביב המחיר השנה נמוך משמעותית מבשנה שעברה: 400 שקל ללילה לאדם בחדר זוגי על בסיס ארוחת בוקר, לעומת 600 שקל ב-2012.
בקיץ: באילת המחיר יקפוץ
השוואה בין המחירים בקמפיין לבין מחירי יולי-אוגוסט 2013 מגלה בחלק מהמלונות פערים משמעותיים: כך למשל, לילה באמצע השבוע במלון קראון פלזה באילת עולה היום 275 שקל, ומזנק ביולי ל-475 שקל. במלון קרלטון בתל-אביב המחיר מזנק פי שניים, מ-400 ל-800 שקל. בלאונרדו טבריה ולאונרדו רויאל ריזורט אילת של פתאל, הפער בין החורף לקיץ מסתכם ב-220 שקל.
בישרוטל גנים ים המלח, הפער מסתכם ב-100 שקל - 260 שקל לעומת 360 שקל באמצע שבוע לאדם. מצד שני, לילה באמצע שבוע לאדם במלון כפר גלעדי בצפון הארץ עולה בקיץ רק 45 שקל יותר מהיום.
הזמנה דרך סוכן משתלמת יותר
עוד מתברר כי אם מזמינים חדר במלון המשתתף בקמפיין דרך סוכני נסיעות, המחירים זולים במעט מאלה המוצעים במרכזי המכירות של בתי-המלון. אולם, ברוב המקרים מדובר בפער זניח ובמקרים בודדים בפערים משמעותי.
כך למשל, מצאנו כי לילה לאדם בחדר זוגי במלון לאונרדו סיטי טאוור ברמת-גן, הנמכר ישירות על-ידי המלון, עולה 360 שקל - לעומת 349 שקל דרך אתר וואלה טורס.
מאידך, לילה במלון הרודס פאלאס אילת על בסיס חצי פנסיון עולה 395 שקל - לעומת 581 שקל בוואלה טורס.
לדברי אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה טורס, "הפערים בין שני ערוצי השיווק זניחים. מצד שני, בשל התחרות העזה בין סוכנויות הנסיעות על ליבו וכיסו של הישראלי בעונת החורף השחונה, סוכני נסיעות מפחיתים מהעמלה שלהם ומציעים דילים במחירים תחרותיים הנמוכים מעט מאלה שבתי-המלון מציעים".
עמוד ענן פגע בתיירות הנכנסת
מלונאים טוענים כי השנה, בעקבות הפגיעה הכואבת של מבצע "עמוד ענן" בתיירות הנכנסת, המחירים אטרקטיביים בהרבה עבור הנופש הישראלי בהשוואה לחורף 2012.
"המחירים שאנחנו מציעים היום במסגרת הקמפיין זולים יותר בכ-10%-20% בהשוואה לחורפים קודמים", טוען רוני אלוני, סמנכ"ל שיווק ומכירות של רשת פתאל.
לדבריו, מבצע "עמוד ענן" גרם לירידות של עד 35% בביקושים למלונות הרשת באילת, לירידה של עד 20% בתל אביב ולירידה של 10%-15% בירושלים ובצפון הארץ.
"המצב הזה גורם לנו להיות אגרסיביים יותר בשיווק, וליזום במקביל לקמפיין האמור מבצעים נוספים, דוגמת מבצע חבילת נופש - מלון וטיסה - 'אחד פלוס אחד'", אומר אלוני.
אגב, חלק מהמלונאים המייצגים מלונות ברמה השקולה ל-5 כוכבים אליהם פנינו סירבו להתראיין לכתבה זו, בטענה כי עצם השתתפותם בקמפיין המציע מחירים נמוכים מאלה שהם נוהגים לגבות בחורף עלולה לפגוע בתדמית המלון.
לדברי מנכ"ל התאחדות המלונות, שמואל צוראל, בתי-המלון המשתתפים בקמפיין השנה אכן משקפים הטבה משמעותית. "לא מדובר במחירי חורף רגילים אלא במחירים מיוחדים, כי אין מנוס, חייבים לעודד נופש בעונות שפל, והיום אנו מצויים בעונת שפל של חורף פלוס השלכות 'עמוד ענן'".
דבי מנצור, מנהלת האגף לעידוד תיירות פנים במשרד התיירות, טוענת מאידך כי המחירים המוצעים במסגרת קמפיין חורף 2013 אינם שונים בהרבה מאלה שהוצעו במסגרת קמפיינים של חורפים עברו.
"השוני מתבטא השנה בעיקר בהיקף ההשקעה בקמפיין (3.4 מיליון שקל) ובעוצמת הפרסום. השנה, בגלל 'עמוד ענן', היה חשוב יותר לנגן יותר על הרגש ועל המצפון של הישראלי, ולכן הקמפיין פורסם ביותר מדיות: אלקטרונית, כתובה, אינטרנט, סלולר ובתי-קולנוע", אומרת מנצור.
המחירים בצפון זולים יותר החורף
ואם תחליטו לעלות צפונה ולנפוש בצימר בעקבות הזרימה המוגברת בנחלי הצפון שאחרי הסופה, תגלו כי המחירים דומים פחות או יותר למחירים שמציעים בחודשי החורף בתי-המלון - זאת למרות שיו"ר פורום התיירנים בגליל, מאיר (כושי) לוי, טוען כי המחירים השנה זולים בכ-20%-30% במרבית המקומות לעומת חורף 2012.
כך למשל, לילה לאדם בחדר זוגי על בסיס ארוחת בוקר באמצע השבוע בכפר הנופש הכפרי מרום גולן ברמת הגולן עולה 355 שקל (ו-435 שקל בסוף שבוע); ואילו בכפר הנופש נופי גונן בקיבוץ גונן, מחיר ללילה לאדם בבקתה על בסיס ארוחת בוקר עומד על 310 שקל באמצע השבוע (ו-473 שקל בסופ"ש).