בשנת 2023, עד שהחלה המלחמה, כרבע מיליון ישראלים יצאו לקרוז - אחד הטרנדים הכי גדולים של הישראלים בשנים האחרונות. רובם להפלגה מנמל חיפה, ממנו יצאו 4 חברות, והשאר מנמלים בינלאומיים. לאחר שהחלה המלחמה, המספרים עצרו בבת אחת, כל חברות השיט הקפיאו את פעילותן מהארץ, ולאחרונה רק מנו ספנות חזרה להפליג מהנמל המקומי.

> כך באמת נראית הפלגה במנו ספנות

יחד עם זאת, יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, מציין ש"לאחרונה אנחנו רואים התאוששות של השוק בצורך לחופשות באופן כללי, והביקושים לחופשות שיט באופן ספציפי גדלו בכ-30 אחוזים. הגידול המשמעותי קורה במיוחד באירופה. יכול להיות שזה מכיוון שהישראלים מרגישים בטוחים יותר בחופשה על האונייה, שבה נושא האבטחה הוא בחשיבות עליונה".

וקסמן מוסיף: "בנוסף לזאת, הסיבה המרכזית שבגללה הישראלים התאהבו בקונספט, ושבגללה הם גם חוזרים אליו עכשיו, זו העובדה שמדובר בחופשה של פנסיון מלא, עם בידור על האונייה ומגוון פעילויות לכל הגילאים".

ויוה  (צילום: אילן ארנון)
על האונייה אין הפגנות | צילום: אילן ארנון

אייל אטיאס, מנכ''ל MSC Cruises ישראל, מוסיף: "תחושת הביטחון הפכה בחודשים האחרונים לאחד הפרמטרים המכריעים בהזמנת חופשה בקרב הישראלים. סוכנים רבים שאנחנו עובדים איתם מדווחים לנו על עלייה בהזמנת הפלגות, במיוחד בקרב משפחות, על רקע המצב הפוליטי והביטחוני בישראל ובעולם. הפלגה נתפסת כבטוחה יותר הודות לסידורי אבטחה קפדניים וביטחון שזרים לא יכולים להגיע לסיפון. הישראלים שיצאו להפלגות שלנו בחודשים האחרונים מספרים על תחושת ביטחון גבוהה מאוד ואווירה רגועה ושלווה. בחודשים האחרונים אנחנו רואים מגמה שבה סוכני נסיעות מדווחים לנו על עלייה בביקושים להפלגות בטיולים מאורגנים. ישראלים רבים מתעניינים בסידורי האבטחה על האוניות מה שמעודד אותם להזמין את החופשה ביתר בטחון. היעדים המבוקשים ביותר להפלגות קיץ הם בעיקר אגן הים התיכון, אזור הפיורדים והאיים הקאריביים".


על פי אופיר טורס, יעדי השייט הפופולאריים עכשיו הם בעיקר הים התיכוןמהסיבה הפשוטה שצריך לקחת טיסה קצרה לאתונה ומשם מפליגים לאיי יוון או ליעדים באירופה כמו איטליה, קרואטיה, צרפת ספרד. "קרוז זה פופלארי לכל שכבות הגיל, זוגות עם ילדים, והקהל המבוגר יותר שכבר מכיר את הקרוזים", אומר וקסמן. "הקרוזים האלה יוצאים עם כל חברות השיט המובילות כמו רויאל קריביאן, נורוויג'ן, ו-MSC. אותן החברות שיצאו לפני המלחמה גם מהארץ". מחיר לדוגמה: קרוז של MSC, באוניית ה-Oprea,שיוצאת מפיראוס ביולי לשבוע - החל מ-793 דולרים לאדם בחדר זוגי פנימי.

> ליגה אחרת: עלינו על הספינה הכי גדולה בעולם

אחד היעדים המבוקשים של השנה הוא הקריביים בגלל הפטור מוויזה לארצות הברית. אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה, נציגת המכירות הבלעדית של רויאל קריביאן בישראל: "משפחות רבות רוצות לנסוע ולעשות טיול המשלב טיולים בארצות הברית וגם שיט. האוניות היוצאות לקריביים הן אוניות גדולות עם המון פעילויות לכל המשפחה. ניתן למצוא קרוזים של 3-4 לילות וכמובן גם לשבוע ויותר למי שרוצה שמרכז החופשה יהיה השיט". מחיר לדוגמה: קרוז של רויאל קריביאן ב-Icon of the Seas, האונייה החדשה שהושקה השנה, בספטמבר לשבוע - החל מ-1,878 דולרים לאדם בחדר זוגי פנימי.

אייקון אוף דה סיז (צילום: אילן ארנון)
זה לא סוד שהישראלים אוהבים הכל כלול והקרוז הוא בדיוק כזה | צילום: אילן ארנון

יעד נוסף שמאוד מבוקש לקרוזים הוא איסלנד והפיורדים הנורווגיים. שייט בתעלות ימיות צרות וארוכות שנחרשו על ידי קרחונים עתיקים. "למי שרוצה לטייל ביעדים אלו קרוז הוא הפתרון המושלם, מכיוון שעוברים ממקום למקום באונייה, המרחקים הם מאוד גדולים ושייט גם מאפשר לראות את היופי הפראי של המקומות האלה מהאונייה וגם מאפשר לעבור בין היעדים בקלות. שיט זה מבוקש בקרב זוגות, והקהל המבוגר יותר". מחיר לדוגמה: קרוז של נורוויג'ן באוניית ה-Prima לאיסלנד והפיורדים, באוגוסט ל-10 ימים - החל מ-1,654 דולרים לאדם בחדר זוגי פנימי.