אחת ההנאות בטיסות זה להביט מבעד לחלון ולהתפעל מהיופי של העננים, ההרים או הנוף האורבני ממעוף הציפור. ביקשנו מטייסי אל על - קברניט ניר סיון, קברניט איציק גרבר, קברניט קובי פיין, קברניט יובל כהן וקצין ראשון אלון קורן, כמי שזוכים לחוות את הנוף המדהים הזה מדי יום, לחלוק איתנו רגעים בהם נתקלו בתופעות טבע מדהימות תוך כדי טיסה.
מופע ברקים מרהיב
"אש אלמו הקדוש" היא תופעת טבע מרתקת ומסתורית, המתרחשת בתנאי מזג אוויר סוערים. היא מתבטאת בהופעת זוהר כחלחל או סגול, הדומה לאש, בקצות עצמים מחודדים כמו תרנים של ספינות, צריחי כנסיות או עמודי חשמל. התופעה נקראת על שמו של ארסמוס מאנטיוכיה, המוכר גם כסנט אלמו, קדוש נוצרי שחי במאה השנייה לספירה. הוא נחשב לפטרון יורדי הים. ימאים, שנתקלו בתופעה בעת סערות, ראו בה סימן לשמירה אלוהית וייחסו אותה לארסמוס הקדוש. הם האמינו שהוא מגן עליהם ומאיר את דרכם בעת סכנה. למרות השם המרשים וההילה המיסטית המקיפה אותה, אש אלמו הקדוש היא תופעה טבעית לחלוטין, וההסבר המדעי שלה מוכר היטב. זהו למעשה זוהר חשמלי ואין בו מספיק אנרגיה כדי לגרום לנזק, אז אל חשש.
> המשרד הכי יפה בעולם: כך נראה הנוף מתא הטייס
הזהר הצפוני – ציורי אבסטרקט של הטבע
המבקרים בקרבת הקוטב הצפוני זוכים לעיתים למחזה מרהיב ובלתי נשכח: הזוהר הצפוני. מתא הטייס, הזוהר נצפה כנחשי אור צבעוניים הרוקדים בשמיים החשוכים. התופעה המופלאה הזו נוצרת כתוצאה מהתנגשות חלקיקים טעונים מהשמש באטמוספירה העליונה של כדור הארץ. האנרגיה המשתחררת בתהליך זה גורמת לאטומים באטמוספירה לפלוט אור בצבעים שונים, בעיקר ירוק, אך גם אדום, צהוב, כחול וסגול. עבור טייסים רבים, צפיה בזוהר הצפוני מהאוויר היא חוויה מרגשת במיוחד, המעניקה להם פרספקטיבה ייחודית על אחת מתופעות הטבע המרשימות ביותר. התנאים האופטימליים לצפייה הם בלילות חורפיים חשוכים ושקטים. המיקומים הרלוונטיים לצפייה הם בעיקר באיסלנד, נורווגיה, קנדה ואלסקה.
מי מהיר יותר – המטוס או סיבוב כדור הארץ סביב צירו?
כדור הארץ מסתובב סביב צירו במהירות שונה, בהתאם לקו הרוחב. בקו המשווה, המהירות היא הגבוהה ביותר ומגיעה לכ-1,670 קמ"ש. מהירותו של מטוס משתנה בהתאם לסוג המטוס, תנאי מזג האוויר, גובה הטיסה ועוד. מטוס נוסעים טיפוסי יכול לטוס במהירות של כ-800-900 קמ"ש. אז מי יותר מהיר? אם נשווה את מהירות המטוס למקסימום מהירות סיבוב של כדור הארץ (בקו המשווה), נראה שהסיבוב של כדור הארץ מהיר יותר. ככל שמתרחקים מקו המשווה, מהירות הסיבוב של כדור הארץ יורדת. במיקומים מסוימים, מהירות המטוס עשויה להיות גבוהה יותר ממהירות סיבוב כדור הארץ. האטמוספירה של כדור הארץ מסתובבת יחד עם כדור הארץ, לכן, כאשר מטוס טס, הוא למעשה "נוסע" על גבי שכבה של אוויר שנעה יחד עם כדור הארץ. כיוון הטיסה של המטוס ביחס לכיוון סיבוב כדור הארץ משפיע על המהירות הכוללת ביחס לחלל. לכן, השאלה מי יותר מהיר, המטוס או סיבוב כדור הארץ, היא לא שאלה פשוטה עם תשובה חד משמעית. התשובה תלויה במספר גורמים, כולל מיקום על כדור הארץ, מהירות המטוס וכיוון הטיסה. אבל בכל מקרה גם אם לא ניתן "לעקוף את השקיעה" זו כנראה עדיין תמונת התצפית הגבוהה ביותר על השקיעה.
מחשבות על עננים
עננים הם היצירות האמנותיות של הטבע, מגיעים במגוון רחב של צורות, גדלים וגבהים. כל סוג ענן מספר סיפור משלו על התנאים האטמוספריים השוררים ברגע נתון. סוגי העננים נפוצים הם קומולוס - ענני ערמה לבנים וצמריריים, שנראים כמו כותנה. הם בדרך כלל אינם מביאים משקעים, אך יכולים להתפתח לענני סערה גדולים יותר; סטרטוס - עננים אפורים ושטוחים, מכסים לעתים את כל השמים. הם מביאים גשם קל או מטפטפים; צירוס - עננים דקים ונוצתיים, המורכבים מגבישי קרח. הם אינם מביאים משקעים וקומולונימבוס - ענני סערה גדולים וכהים, המביאים גשם זלעפות, ברד, רוחות חזקות ולעיתים גם ברקים ורעמים.
בתמונה שמתחת ניתן לראות קומולנימבוס שבתוכו פעילות אנכית: זרמי אויר, גשם וברד. תופעת "הסדן" - השטחת החלק העליון נובעת מפגישת זרמי האוויר העולים, בשכבה יציבה - טרופואוזה. הסדן מתפשט לרוחב בעזרת רוחות רום חזקות. ענן זה מהווה סכנה לטיסה וטייסים עוקבים אחריו במכ"מ ועוקפים אותו בתיאום הבקרה, אם נמצא במסלול הטיסה המתוכנן.
"הילת הטייס"
הילת הטייס היא תופעה אופטית מרהיבה המתרחשת כאשר אור השמש פוגע בטיפות מים זעירות באטמוספרה, ויוצר מעין קשת בענן סביב צל המטוס. התופעה הזו נראית בדרך כלל בטיסה מעל עננים, והיא תוצאה של שבירה והחזרה של קרני האור בטיפות המים. הילת הטייס היא לא רק תופעה יפה, אלא גם תזכורת לתהליכים הפיזיקליים המורכבים המתרחשים באטמוספרה.