הסיפור שאינו נגמר: אתמול (ג') התקיים דיון נוסף בנוגע לבניית שדה התעופה המשלים בארץ. נכון לעכשיו, ההחלטה היא לקדם את תוכניות הבנייה לשתי האופציות המרכזיות העומדות על השולחן: נמל תעופה ברמת דוד בצפון ונבטים בדרום.

> נמל תעופה חדש בארץ: אלה כל האופציות שעמדו בעבר על השולחן

הדיונים על הקמת נמל התעופה המשלים מגיעים לאחר החלטה שהתקבלה עוד בשנת 2014 וההבנה שבשנת 2050 נמל התעופה בן גוריון לא יוכל לקלוט את כמות הנוסעים שתגיע עד ל-80 מיליון בשנה. לאורך השנים עלו לא מעט הצעות, כולל הרחבת נמל התעופה בחיפה, הקמת נמל תעופה על אי מול חופי המרכז ואף הוקם נמל התעופה רמון ליד אילת, שנכון להיום משמש יותר כפיל לבן. רמת דוד ונבטים אלה שתי האופציות הסופיות, כאשר ההחלטה על זהות המיקום הסופי עדיין לא התקבלה ומעוררת לא מעט מחלוקות.

לפני שבוע כבר התקיימו דיונים מקדימים במהלכם חלק מראשי רשויות מהצפון ומהדרום הביעו תמיכה בעד הדרום. הסיבות: יש מי שבצפון לא מעוניינים בשדה שעלול לפגוע בטבע ובאיכות החיים של התושבים באזור. מנגד, בדרום דווקא מעוניינים בשדה שייפתח באזורם, על מנת שייצור מקומות עבודה חדשים ויקרב את הדרום למרכז.

המטוס (צילום: שי לוי)
בסיס רמת דוד. ראשי הרשויות רוצים את נבטים, המומחים נוטים לרמת דוד | צילום: שי לוי

יחד עם זאת, גורמי המקצוע וראשי ערים כמו עפולה, טבריה ובית שאן לא מוותרים על הבחירה ברמת דוד, בגלל שבאזור יש ריכוז תושבים יותר גדול, שהנמל יבנה על בסיס חיל האוויר שכבר קיים, שבדרום כבר הקימו נמל תעופה שלא הוכיח את עצמו (רמון) ובגלל שרמת דוד הינו מיקום יותר מרכזי.

בעבר, שרת התחבורה מירי רגב הצהירה על תמיכתה בהקמת שדה תעופה בנבטים, במהלך כנס ראשי רשויות שזימן ראש עיריית דימונה: "ההמלצה שלי לרה"מ היא שדה צבאי ושדה אזרחי משולב בנבטים, כפי שמקובל בעולם. החלטה סופית לכאן או לכאן חייבת להתקבל בנובמבר" (2023). התמיכה של רגב הגיעה אחרי שבעבר תמכה דווקא בהקמה של השדה ברמת דוד בצפון, כפי שממליצים המומחים.

ההחלטה הסופית בדבר המיקום הנבחר נגררת כבר לא מעט זמן, וכעת כאמור, ההחלטה היא להתקדם בתכנון שתי האופציות במקביל, עד שתיבחר לבסוף האופצייה המנצחת. על פי התכנון, השאיפה היא שעד 2045 נמל התעופה החדש כבר יהיה פעיל.


במכתב שנשלח לפני מספר ימים לראש הממשלה קראו ראשי רשויות בדרום לקיים את ההבטחה שניתנה להם בבחירות השונות ולהקים את השדה החדש בנבטים.

@elis7470

♬ צליל מקורי - אלי סגרון

"אנו, קואליציה של 27 רשויות מקומיות מהצפון והדרום, ערים וכפרים, מכל הקשת הפוליטית ומכל המגזרים – יהודים וערבים, ימין ושמאל – המייצגים למעלה ממיליון וחצי תושבים, פונים אליך בבקשה דחופה להוביל את המהלך הלאומי והציוני דווקא בעת הזו: קידום שדה התעופה בנבטים כחלק משיקום הדרום והמדינה בעקבות המתקפה הנפשעת של ה-7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל'".

עוד נכתב: "למרות החלטת הממשלה בהובלתך לקדם תכנון של שני שדות תעופה, בפועל רק תכנון הנמל ברמת דוד מקודם על-ידי מנהל התכנון. וזאת, בניגוד להתנגדותו של המשרד להגנת הסביבה לקידום השדה ברמת דוד ובניגוד לעמדות מקצועיות ותכנוניות כבדות משקל רבות נוספות, כגון הסיכון שבסמיכות שדה תעופה אזרחי לצד צבאי, בפרט לאחר השבעה באוקטובר. האצת תכנון הנמל ברמת דוד - תשתית לאומית בסדר גודל עצום ובעלת חשיבות אסטרטגית לאומית - וזאת מבלי שנעשתה כל בדיקה בנושאי הבריאות, החקלאות, מצב הקרקע, הכלכלה והעלויות לרבות פיצויים, מהווה מחדל של ממש".

במכתב תגובה, שנשלח מראשי ערים בעפולה, בית שאן, טבריה, נוף הגליל, קרית ביאליק, קרית מוצקין ועוד, נכתב: בימים אלה מתקיים דיון במועצה הארצית בנושא שדה התעופה המשלים לנתב"ג. לשמחתנו הרבה, כלל גורמי המקצוע מצביעים שוב ושוב על רמת דוד כחלופה המועדפת, הן מבחינה תעופתית והן מבחינות נוספות, כלכליות וביטחוניות. מדובר במנוע צמיחה חסר תקדים עבור הצפון כולו, אשר צפוי להוסיף עוד כ-11 אלף מקומות עבודה במרחב, לשלש את היקף ההכנסות מהתיירות הנכנסת ולהנגיש את שירותי הטיסות הבינלאומיות ללמעלה מ-4 מיליון תושבי חיפה והצפון בשנת 2035. על כן, בניגוד לדברים שנאמרו בימים האחרונים אנו מבקשים להבהיר: אנו, ראשי הרשויות בצפון, תומכים בהקמת השדה ברמת דוד ומייחלים להקמתו.