לא רק נמל התעופה בן גוריון ריק בחודשים האחרונים, גם אתרי התיירות ברחבי הארץ מתמודדים עם תקופה קשה מאז החלה המלחמה ב-7.10. הישראלים לא מטיילים, התיירים מחו"ל כמובן לא מגיעים ובעלי עסקי התיירות השונים מצאו עצמם, שוב, נאלצים לעשות הכל כדי שרוד.
אסף בוחבוט, מנכ''ל ומייסד חברת VIsit2israel, חברת מדיה דיגיטלית מהמובילות בישראל בתחום התיירות, מציין ש"החל מ-7.10, או יותר נכון בשבוע שלאחר מכן, היה ברור שמדובר באירוע שישנה את פני התיירות בארץ מקצה לקצה. לא מדובר רק על תיירות נכנסת כמובן, אלא על החשש של מטיילים ישראלים לטייל בארצם. חשש שהרבה מאוד זמן לא קרה בישראל - מקומות מאוד בטוחים פתאום עברו לאזורי מלחמות - עד היום".
ואין תחושה של התאוששות מסוימת?
"הרבה עסקי תיירות, לקוחות שלנו שהיו סגורים במשך 3 חודשים סוף סוף פותחים את העסק התיירותי שלהם ומרגישים שיש עלייה מאוד משמעותית בביקושים לטיולים, לינות וטיולים בארץ. מבחינת התיירות הנכנסת, מן הסתם המספרים לא יהיו כמו שהיו לפני הקורונה ורחוקים מכך. אבל יש הרבה אנשים (בעיקר מארה''ב) ששולחים לנו המון הודעות שדווקא עכשיו הם רוצים להגיע ולטייל בישראל. זה מעבר לטיול, אנחנו מזהים המון אנשים שמביעים תמיכה והזדהות בישראל והם רוצים לא רק לתמוך מרחוק אלא ממש להגיע ולבקר כאן. אנשים שמעולם לא היו בישראל ומאוד רוצים להגיע - אפילו בימים מורכבים אלה".
הוא ממשיך: "אנחנו מזהים גם התעוררות משמעותית בתחום תיירות הפנים וזה הרבה יותר מרק 'לטייל'. אנשים מאוד צמאים לטיולים, לתוכן אחר, להתאוורר, במיוחד חיילי וחיילות המילואים היקרים שלנו שעברו (ועוברים). ימים מאוד מאוד קשים בהגנה על המדינה ובשירות עבורה ואנחנו מזהים את הרצון העז שלהם להתאוורר".
אתם כבר מזהים שינוי באופי הטיולים בארץ?
"בהחלט יש שינוי מסוים. אנשים מחפשים מקומות 'בטוחים' יותר וגם קרובים הביתה. וגם הם מחפשים טיולים יותר 'קצרים' בלי התחייבויות גדולות מידי מבחינת הרכב הימים כי הם לא בטוחים מה יהיה מחר, אבל מאוד חשוב להם לצאת לטייל בטבע ולהתאוורר. אנחנו מזהים שהטיול הפך למשהו הרבה יותר חיוני לנפש של האנשים ממה שהוא היה לפני, במיוחד בימים מורכבים אלה".
"תיירות היא לא רק חופש פנאי וכיף"
לא רק המטיילים שינו את דרכם, אסף מציין שגם החברה שלהם, שהקים ביחד עם אביעד בוחבוט ונתיב פיליבה, עברה שינוי והתאימה עצמה למצב. "מבחינתנו, הבנו שאנחנו חייבים להתגייס ואחד העמודים המובילים שלנו באינסטגרם הוקדש כולו לטובת הסברה, עם תכנים שהגיעו ליותר מ-100 מיליון חשיפות ב-3 חודשים בלבד.
"מבחינת תיירותית זיהינו שעסקי תיירות מחפשים דרך שתוכל גם להחזיק אותם בחיים - בתקופה המאתגרת ביותר שיכולה להיות עבורם - וגם לחשוב על 'היום שאחרי'. החלטנו לצאת עם מוצרים 'רלוונטיים' לזמן מלחמה ולסייע לאותם עסקי תיירות וגם לנו, כחברה שעוסקת בתיירות בישראל. כך, יש גם הרבה יוזמות של המון גופים ורשויות מקומיות בישראל שמאפשרות נופש מסובסד: התיירנים מקבלים רכישות לשוברים עתידיים עבור אתרי הלינה, אטרקציות והחוויות שלהם, והלקוח מקבל גמישות של עד שנתיים לבקר בבית העסק, וגם מחיר הרבה יותר טוב. זה WIN WIN. החלטנו גם לבנות מערכת באתר שתנגיש את כל המידע והתוכן הרלוונטי למטייל הישראלי וגם תאפשר הזמנה ישירה של כל סוגי החוויות בישראל".
יש לכם היערכות לחזרה לשגרה?
"אנחנו צופים שנחזור לשגרה בהתאם כמובן למצב הביטחוני בארץ שאי אפשר להתעלם ממנו, ככל שיהיה בישראל שקט אז כך התיירות תגיב בהתאם. ענף התיירות מאוד מאוד מושפע ממה שקורה - וברוב המקרים הוא הראשון להיפגע ויש שיגידו גם האחרון לחזור. אנשים בסוף צריכים ורוצים לטייל כי זה חלק בלתי נפרד מבריאות הנפש שלהם, לאור הדברים הקשים שעברנו ועוברים במדינה.
"אוסיף ואומר שתיירות היא לא רק חופש פנאי וכיף, אלא גם פרנסה של הרבה מאוד משקי בית בישראל ואנחנו מאמינים שדווקא עכשיו 'לטייל בישראל' זה חשוב מאוד כי הרבה מסעדות, בתי קפה, מלונות, צימרים, אטרקציות ועוד מושפעים כלכלית, והתיירות מאוד חיונית למשק ולכלכלה הישראלית".
פסח מעבר לפינה. מה נראה לך יהיה?
"לקראת פסח, כמתבקש, תהיינה עלייה כמובן בביקושים, אך כמובן לא כמו בימים עברו. בכל אופן, המגמה מאוד חיובית ואנשים מבינים שתיירות זה הרבה מעבר לטיולים, חלק מהעוצמה שלנו כמדינה וכאזרחים זה אתרי התיירות, התרבות והמורשת ועלינו לתמוך בהם, במיוחד בימים אלו".