עוצר טיסות באל על: החברה ביטלה שתי טיסות נוסעים וארבע המראות של טיסות מטען שתוכננו להיום. ל"גלובס" נודע כי אף ניתנה הוראה ממנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, להחזיר הביתה את כל מטוסי החברה, כלומר כאלו שנמצאים בסבבי מטען בחו"ל (דוגמת טיסה שהמריאה אמש למילנו, ומשם ללונדון לאיסוף מטען), במטרה לעצור את כל הפעילות לחלוטין.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
כפי הנראה, החברה לא מתכננת לטוס בקרוב בהטסות מטען ובטיסות נקודתיות ליעדים שונים לפי צורך. טיסות נוסעים סדירות היא כבר הודיעה שלא תבצע עד ל-31 ביולי. יצוין כי גם פעילות המטען הולכת וקטנה, כאשר מטוסי הנוסעים של החברות הזרות חוזרים לטוס לתל אביב - העדיפות של החברות היא לשלוח מטען בבטן מטוסי נוסעים, מה שכיום מתאפשר יותר. המשמעות הנוספת היא שמחירי הטסות המטען פחות משתלמים כעת לחברה והיקפן קטן.
אתמול פרסמה אל על דוחות לרבעון הראשון של השנה ששיקפו לה הפסדים של 140 מיליון דולר. מאז חודש מרץ אל על הפסיקה לטוס כמעט לחלוטין לנוכח משבר הקורונה.
החברה פירטה בדוחות כי היא בוחנת את שני מתווי הסיוע מהמדינה: הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5%, או הלוואה של 250 מיליון דולר והנפקת מניות בשווי 150 מיליון דולר אותם מתחייבת המדינה לרכוש, כלומר מתווה של הלאמה, מתווה שאליו שואפים הטייסים שמצויים במחלוקת מול ההנהלה.
שר האוצר ישראל כ"ץ ורה"מ בנימין נתניהו הורו זה מכבר למשרד האוצר לסייע לחברה ולא לאפשר לה לקרוס. האם המהלך של עוצר הטיסות מטרתו להפעיל לחץ על המדינה לסיוע הנדרש לה כדי לשרוד? האם הוא פועל יוצר של אי איוש הטיסות על ידי הטייסים במסגרת מאבק בין הצדדים? אתמול הוציאו הטייסים מסר חריף נגד ההנהלה באמצעות יו"ר הוועד החדש, קברניט ניר ראובני - במסר הזה הטיחו הטייסים בבעלת החברה אשמות ש"היא אינה מסוגלת להגיע להסכמות עם העובדים, מסרבת להצעה הנדיבה של האוצר" ו"אינה מסוגלת להנהיג את החברה בשעה זו".
רוב הטייסים כמו רוב עובדי החברה, 5,800 מתוך 6,300 מצויים בחל"ת. רק 110 טייסים מתוך 650 טייסים פעילים כיום.
אל על מסרה בתגובה לדברים הללו אמש כי היא נחושה לעשות הכול על מנת לעמוד בדרישות הממשלה והגורם המממן לקבל את הסיוע ולהיערך באופן מדורג לחזרה לפעילות. לצורך כך נדרשת אחריות ומנהיגות מצד כל הגורמים המעורבים בתהליך, ההסתדרות, ההנהלה ונציגי העובדים".
"החברה במצב לא טוב", אומר אבי אדרי יו"ר ועדי עובדי התחבורה בהסתדרות, "החברה לא יכולה להמשיך לדמם ואם היא הגיע למסקנה שעדיף לה להפסיק את הטיסות משמע שהיא מפסידה על הטיסות שהיא מבצעת. חובתה של החברה למזער את הנזקים שייגרמו לחברה ובתוך כך גם לעובדיה, לכן מצד אחד קשה לראות הפחתת פעילות אבל מצד שני אם החברה מפסידה עדיף לעצור את הפעילות ולחכות לזמנים טובים יותר".
אדרי ציין כי החברה צפויה לקבל הלוואה ו"ככל שהיא תתקבל יוחזרו חובות לציבור ולספקים. הגורם העיקרי הוא פתיחת השמים ליעדים ירוקים כל עוד זה לא מתבצע המצב של החברות הישראליות ימשיך להיות קשה". החובות שעליהם מדבר אדרי כוללים בין השאר החזרים בהיקף עצום של 350 מיליון דולר לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בתקופת הקורונה.
הכתבה המקורית פורסמה בגלובס