אין ספק ש"טיול מאורגן" נשמע לרובנו כמו תחום תיירותי ששייך רק למטיילים מבוגרים ושזה עניין של כמה שנים עד שהוא ייעלם מהעולם. הרי שכשאנחנו נהיה מבוגרים, אנחנו לא נצא לטיולים מאורגנים, נכון? אל תהיו כל כך בטוחים.
לדברי ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות באקדמית כנרת, טיולים מאורגנים הינם מוצר תיירותי חשוב שנותן מענה של מספר סוגי לקוחות ולא רק למבוגרים. "בעשורים האחרונים עולם הטיולים המאורגנים עברו שינויים רבים שעיקרם מעבר מעולם של תיירות המונים (צרפת ואנגליה ב-10 ימים) לעולם של תיירות נישה (ספארי צלילה). טיולים מאורגנים הינו פלח דינאמי אשר יודע להתאים את עצמו לרוח התקופה ולצרכים המשתנים בעולם התיירות", הוא אומר.
> אלה הטיולים המאורגנים המומלצים
> אלה החידושים בעולם הטיולים המאורגנים
> יחידה במינה: בת הצעירה שהחליטה להצטרף לטיול פנסיונריים מאורגן
על פי ד"ר כתר, טיול מאורגן הוא לא רק נסיעה באוטובוס ומדריך עם רשמקול: "ניתן לראות פריחה בהיצע של טיולי נישה מאורגנים: טיולי טרקים לצעירים, טיולי אופניים וגלישה, טיולי ריצת שטח, טיולי פנויים-פנויות, טיולי שופינג, טיולי צילום, מסעות קולינריים ועוד. חברות הטיולים משכילות להתאים את המוצרים לרוח התקופה, וזה תורם לשימור הביקוש ולמשיכה של מגוון קהלים אשר לא נסעו במסגרת מאורגנת בעבר".
מי שיכולה לאשר את התיאוריה הזו הלכה למעשה, היא מירי סוסלנסקי, שהקימה את יאנג טרוולינג, טיולים מאורגנים לצעירים שרוצים לטייל בקבוצה ולהכיר צעירים אחרים. הטיולים פתוחים לאנשים בין הגילאים 25-45 והם מלאים עד אפס מקום. "יאנג טרוולינג חוגגת השנה 11 שנות פעילות והביקוש לטיולי צעירים אצלנו רק הולך וגובר", אומרת סוסלנסקי. "הצלחנו להפוך את הטיול המאורגן ממוצר שנתפס בעבר למבוגרים בלבד, לחוויה חברתית מגבשת למטיילים צעירים, עם התאמה גבוהה לאופי המטיילים ותחושת חופש אמיתית כשאין להם צורך לדאוג לכלום".
גם אצל חברות הטיולים המסורתיות, אלה שאצלם טיולי מאורגן הוא כזה שאתם מדמיינים, לא ממהרים להספיד את הקונספט ומציינים שהוא כאן כדי להישאר, רק עם התאמות. "הביקוש לא פחת, הוא השתנה עקב צריכת תרבות פנאי שהשתנתה", אומרת הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות ישראייר. "אנו עדים לביקוש שונה לטיולים מאורגנים עקב הקורונה, המלחמה וכדומה. כיום הנוסעים מעדיפים טיולים קצרים וממוקדים ליעד, פחות "מסעות ארוכים. בנוסף, רבים מעוניינים באופי טיולים בעלי קונספט מיוחד כמו קולינריה, היסטוריה,ספורט ועוד.
אל תגידו "טיול מאורגן" תגידו "טיול ספארי" או "טיול צלילה"
נכון להיום, התפיסה לגבי טיולים מאורגנים מזכירה קצת את התפיסה לגבי סוכני הנסיעות. לא מעט פעמים טענו שהם כבר לא רלוונטיים, אך עם השנים הם לא הלכו לשום מקום, אלא פשוט עשו אדפטציה לרוח התקופה, כמו סוכנים עסקיים, סוכני טיולים של חברות וסוכנים אישיים שנותנים מענה לאנשים שלא רוצים לשבור את הראש. בימים אלה, בהם יש לא מעט ביטולי טיסות, הסוכנים גם מוכיחים את היתרון שלהם במציאת פתרונות חלופיים בעת הצורך.
אז איך יראו הטיולים המאורגנים בעוד 20 שנה? נראה שגם כאן, כמו אצל הסוכנים, התשובה תיקבע על פי הדרישה, התקופה וקהל היעד המשתנה. "במבט קדימה, ניתן להעריך שטיולים מאורגנים ימשיכו להיות מבוקשים גם בעתיד", אומר ד"ר כתר. "טיולים מאורגנים מספקים ערך מוסף שלא כל אחד יכול להשיג בקלות בעצמו, במיוחד למי שמחפש חוויה מעמיקה ומסודרת. הביקוש נשען לא רק על הנוחות והחיסכון בזמן, אלא גם על תכנון מקצועי, על חוויות עומק ביעד, ועל החוויה החברתית המשותפת שנוצרת בין משתתפי הטיול עצמם. מהזווית של הקהל המבוגר, ככל שתוחלת החיים עולה נראה טיולים המיועדים לקבוצות גיל מבוגרות יותר, ומותאמים לצרכים של תיירים בשנות ה-80 וה-90 לחייהם. מהזווית של הקהל הכללי, ככל שהניסיון התיירותי של הקהל הישראלי גובר, כך ענף הטיולים המאורגנים ייתן מענה לצרכי נישה יותר ספציפיים, ונראה גידול בהיצע של טיולים מאורגנים הפוגשים את תחומי העניין והצרכים האישיים של הדור הבא של המטיילים".
הרמליון מוסיפה: "ביקוש לטיולים מאורגנים לא יעלם. תמיד יהיה סגמנט של לקוחות שיעדיף ש'יסדרו' לו את המסלול וידריכו אותו ביעד באופן מאורגן מבלי שיצטרך לעשות זאת לבד. בשנים האחרונות אנו רואים מגמה של אנשים צעירים, משפחות שיוצאים לטיולים מאורגנים ליעדים בהם הטיול המאורגן נותן להם אפשרות לחוות חוויות שהם לא תמיד יכולים להשיג לבד כמו טיול מאורגן בלפלנד או ספארי. השינוי מתבטא בבניית טיולים עם קונספט, טיולים אתגריים וכן טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות, משפחות גדולות ועוד".
"אני לא רואה את הטיולים המאורגנים נעלמים מהעולם, אלא ימשיכו להתפתח בהתאם לצרכים המשתנים של המטיילים והדגש יהיה על התאמה", מסכמת סוסלנסקי. "מבחינת הקהל הצעיר, יהיה חיפוש עוד יותר נרחב אחר הפן החברתי ויצירת קשרים חברתיים מחוץ למסך. עומס המידע דווקא יביא איתו ביקוש גבוה במומחים שידעו להציע תכנון נכון, מסלולים ייחודיים, מקומות חבויים, וחוויות אותנטיות ומיוחדות, שאותם לא ניתן למצוא דרך המלצות AI או צ'ק ליסט סטנדרטי".