חיבור מתבקש וטבעי בין ריבוי מוסדות האקדמיה הירושלים למערכת החינוך העירונית הוליד יוזמה ייחודית, שתאפשר לכלל תלמידי ותלמידות התיכון בעיר ללמוד קורסים אקדמיים. במסגרת התכנית "קולג' ירושלמי", שמקדם מנהל החינוך בעיריית ירושלים, כבר בשנה הקרובה יוכלו תלמידי ותלמידות תיכון ירושלמיים לבחור קורסים ממגוון תחומים וללא עלות. "לתוכנית יש פוטנציאל הצלחה אדיר שכבר מתממש בכך שמאות תלמידי תיכון ירושלמיים בחרו להירשם אליה", מתארת אורית דולב, מנהלת הפעילות מטעם מינהל החינוך בעיריית ירושלים, ומדגישה, "אנחנו מאמינים ששמה של התוכנית יהפוך להיות שגור ומוכר בקרב תלמידי תיכון שיבחרו לקחת בה חלק וליהנות מכל הטוב שהתוכנית מציעה להם".
במסגרת התכנית, תלמידים ותלמידות בכיתות י– י"ב יוכלו להצטרף לקורסים אקדמיים – ללמוד את תוכנית הלימודים המלאה, לצד סטודנטים וסטודנטיות, כשהם משתתפים בכלל חובות הקורס. את הרעיון הגתה סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך בעירייה, חגית משה. "הגינו את הרעיון מתוך מבט על העולם האקדמי העשיר בירושלים, המונה מוסדות לימוד אקדמיים מהטובים בארץ ובאף בעולם. זהו משאב אדיר שאין לשום עיר אחרת בארץ להציע", מסבירה דולב, "מתוך כך חשבנו לחשוף את התלמידים באופן חוויתי ופרקטי לאקדמיה בעיר".
המטרה היא להציע קורסים אקדמיים מעניינים לכל תלמיד ותלמידת תיכון בעיר. כבר השנה נפתחו לרישום 40 קורסים ב-12 מוסדות אקדמיים, והשאיפה היא להגיע ל-800 תלמידים כבר בשנה הקרובה. "הציפייה היא שכל תלמידה ותלמידה, לא משנה מה רמתם הלימודית, המגמה שבחרו בה בתיכון וללא תלות במצבם הכלכלי - יוכלו ללמוד בתוכנית הקולג׳ הירושלמי. אנחנו מבקשים לתת לתלמידים את האפשרות לחלום ולבחור את המוסד האקדמי שמדבר אליהם, ואת תחום הידע שמושך אותם מבלי שום מגבלה - רק לעמוד בתנאי הסף שהציבה האקדמיה לסוף הקורס", מפרטת דולב.
"אנחנו מאמינים שהפרויקט יעניק חוויה של הצלחה לכל משתתפי התכנית"
ההחלטה של עיריית ירושלים לממן את הפרויקט באופן מלא, הובילה לכך שתלמידים יכולים להשתתף בה ללא עלות. "אנחנו גאים להשקיע את ההשקעה התקציבית הזו מכיוון שאנחנו מאמינים שהפרויקט יעניק חוויה של הצלחה לכל משתתפי התכנית", מסבירה דולב, "מדובר בהשקעה לטווח ארוך: אנחנו מאמינים שהתוכנית הזו תשנה מציאות ותביא להישגים רבים בתחומים נוספים כגון בניית עתודה של סטודנטים בוגרי התיכונים בירושלים שיבחרו ללמוד באחד מהמוסדות האקדמיים המצוינים שיש בעיר".
לעוד מידע על הקולג' הירושלמי>>
לדבריה, ליוזמה תהיה השפעה אפילו על הבגרויות, "ברגע שתלמיד מרגיש כי הוא מסוגל ללמוד קורס אקדמי, הבגרויות נעשות אפשריות והתלמידים מבינים את חשיבות ההשקעה עוד בזמן הלימודים בתיכון". לדבריה מצטרפת גם ד"ר אסנת כהן, מנהלת האוניברסיטה העברית לנוער: "מדובר על הנגשה של החוויה האקדמית לכל תלמיד או תלמידה בירושלים שחפצים בכך. פוטנציאל ההשפעה של המיזם עצום. מאות תלמידים שיגיעו לקמפוס על בסיס שבועי יכירו, ירגישו בבית, ויפגשו בחוקרים ותלמידי מחקר שיספרו בעיניים נוצצות וילמדו אותם בהתלהבות את הנושאים הכי מרתקים וחשובים בעיניהם".
פורמט שנותן מעטפת מלאה והוליסטית
האם תלמידי תיכון יכולים להגיע לרמה של סטודנטים בשנות העשרים לחייהם? לכהן אין ספק בכך. "מבחינה שכלית בגיל הזה הם בשיא היכולות שלהם וצריך לזכור שזה לא הבדל גדול מאוד מבחינת גילאים. ברוב המדינות בעולם בגיל 18 הם כבר סטודנטים", היא מסבירה ומחדדת, "אנחנו מציעים את הקורסים במסגרת הקולג' הירושלמי כקורסים נפרדים משאר הסטודנטים, בפורמט שנותן להם מעטפת מלאה והוליסטית שמלווה כל תלמיד ותלמידה לאורך כל השנה".
מבחר הקורסים שהתלמידים יכולים לבחור הוא מגוון מאוד. "המטרה היא להגיע לכל נער ונערה ולגעת בנושא שמרתק אותם. מפיזיקה למקבלי החלטות, היסטוריה של הצילום, תקשורת והומור ברשתות החברתיות, דרך מדעי המחשב, מודיעין ריגול ומבצעים מיוחדים ועד לפסיכולוגיה, יש המון תחומים" מתארת כהן, "יש מעט מאוד הזדמנויות לחשוף את עולמות המדע המרתקים האלו לציבור והחוקרים רוצים לספר לעולם מה הם עושים. אני רואה את המיזם הזה כ WIN-WIN - העגל רוצה לינוק והפרה רוצה להניק".
צוברים נקודות זכות אקדמיות לתואר
התוכנית תחל בשנת הלימודים הקרובה וההתרגשות בשיאה. שלום וייל, מנהל תיכון אורט פלך בנים בירושלים, ביה"ס שאימץ את התכנית, מאמין בפוטנציאל ההצלחה שלה. "התפיסה שלנו מדברת על אהבת הלמידה. אנחנו אוהבים ללמוד ומאמינים בלמידה, תרבות וידע ולכן היוזמה הזו יושבת ממש כמו כפפה ליד" הוא חורץ.
אחד היתרונות הגדולים של היוזמה לתלמידים, היא האפשרות לצבור נקודות זכות אקדמיות לתואר. "אנחנו מאמינים שהתלמידים שלנו ייהנו מהבונוס הזה אבל הוא צדדי. הרווח הגדול הוא בחשיפה לעולם האקדמיה וההעמקה הגדולה בתחומי ידע ברמה גבוהה. התוכנית תפתח אשנב למסגרות המשך", מסביר וייל.
וייל רואה חשיבות רבה בחיבור בין המוסדות הירושלמיים. "היכולת לעבוד באופן לוקאלי ולהבין שלמידה של אנשים בירושלים דורשת שילוב זרועות בין מוסדות חינוך ואוניברסיטאות מראה שהכל צריך להתחבר יחד", הוא מתאר ומדגיש, "זה מכפיל כח גדול ובשורה. שילובי הזרועות מאפשרים לירושלים להיות בירת הידע, החינוך וההשכלה. הדברים הגדולים באמת קורים מחיבורים פשוטים בין מקומות ותחומים חשובים מאוד שנמצאים במרחב שלנו".