"התיכון החברתי והפנימייה למנהיגות הוקמו מתוך אמונה שבני נוער יכולים וצריכים להיות מובילים כחלק מהחברה, להיות אקטיביים, עם חשיבה יצירתית ומיומנויות בשביל ליצור חברה טובה לכולם" אומרת מנהלת התיכון החברתי תמר צביבך.

כשעה מבאר שבע, בלב הפסטורלי של המדבר הישראלי, נמצא בית חינוכי ייחודי לא רק בנוף המקומי של מצפה רמון אלא בנוף החינוכי בישראל. מדובר בשילוב של תיכון ופנימייה איכותיים של רשת שמובילה ברחבי הארץ מוסדות חינוך חברתיים, המאפשרים לבני הנוער למידה ייחודית לצד חיבור לקהילה ומעניקים תקווה לעתיד החינוך בישראל. לקבוצת הנערים והנערות הלומדים וגרים בו יחדיו יש משימה משותפת, להוות חזית מאוחדת מול האתגרים בחברה הישראלית, במיוחד על רקע אירועי השנה האחרונה, לבנות ביחד חברה שכולנו נהיה גאים לחיות בה.

תמר צביבך מנהלת שותפה בתיכון החברתי מצפה רמון (צילום: דרור בתי חינוך)
תמר צביבך מנהלת שותפה בתיכון החברתי מצפה רמון | צילום: דרור בתי חינוך

נערים ונערות מכל הארץ מגיעים לכאן, כאלו שמחפשים מסגרת חינוכית ייחודית בה הם יוכלו להגיע למלוא הפוטנציאל שלהם. "הרגשתי ששיטת הלימוד בבית ספר רגיל לא נכונה עבורי. גם אחותי הייתה בחינוך ביתי". מספר אלעד נועם טל תלמיד כיתה י"א. "מסתכלים עלייך כאן הרבה יותר כעל אדם ולא רק על רובוט שצריך להעביר לו ידע" מוסיפה עטרה בוקאי, חברתו של אלעד לספסל הלימודים.

ומה מצאתם בתיכון ובפנימייה שלא מצאתם במקומות אחרים?

"מצאתי מקום שבאמת מדבר אלי, ואנשים שמדברים אלי בגובה העיניים. יש לי מקום לקדם ולפתח את עצמי. לאנשים כאן באמת אכפת ממך, ואין 40 תלמידים בכיתה ואני מרגיש שמדברים אלי אישית. יש פה חבר'ה מדהימים מהצפון ועד הדרום, אנשים שאני בחיים לא הייתי מכיר אם הפנימייה לא הייתה מפגישה בינינו". אומר נועם טל

"למדתי מה זה להיות עצמאית, מה זה אומר להיות בחברת אנשים כל הזמן. זה ממש הכנה לחיים הבוגרים שלי", אומרת בוקאי. ותלמידת כיתה י"ב אריאל מזרחי מחזקת את דבריה: "אני מקימה את עצמי בבוקר, אחראית על הלו"ז שלי, אני מגיעה בעצמי לתיכון. אני אחראית על חבורת מדריכים בקן של מצפה, מתכננת ומפיקה טיולים עושה הכל בעצמי. אני אמנם בת 17 אבל אני לא פחות מאף אדם מבוגר ואולי אפילו יותר".

התיכון החברתי מצפה רמון, בפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הינו מודל חינוכי חדשני בו התלמידים לומדים ברוח "הפדגוגיה החברתית" אותה פיתחה רשת "דרור בתי חינוך", מתוך אמונה בזכות וביכולת של כל חניך וחניכה להגשים את עצמם בדרכם הייחודית. ישנם תיכונים חברתיים נוספים ברחבי הארץ - בתל אביב, כרמיאל, קריית אתא, חיפה ורביד. כאשר הייחודיות בתיכון במצפה רמון היא האפשרות שהוא מעניק לבני הנוער ללמוד בתנאי פנימייה חינוכית איכותית, בפיקוח המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך. מובילה את הפנימייה כיום כרמל לוי,  מהצוות המייסד של המקום.

התיכון החברתי משלב בגרות מלאה לצד לימודי תיירות מדברית. הלמידה נעשית מתוך רצון, סקרנות, אמון ושותפות בין המורים לתלמידים. ללא לחץ של מבחנים, ציונים, תחרותיות וצלצולים. הכיתה היא קבוצה, המחנכות והמחנכים פועלים כצוות, קשובים ורואים את כלל חניכיהם.

כל זה מתרחש בלב המדבר הפסטורלי בקהילה החמה של מצפה רמון. "המיקום מעניק לנו יכולת להבין את הדברים שאנחנו לומדים, אנחנו יוצאים החוצה ורואים הכל במו עינינו, לא רק יושבים בכיתה ולומדים, הרבה יותר קל ללמוד ככה". אומרת בוקאי.

חניכי הפנימייה למנהיגות והתיכון החברתי (צילום: דרור בתי חינוך)
חניכי הפנימייה למנהיגות והתיכון החברתי | צילום: דרור בתי חינוך

התלמידים והצוות החינוכי הם לא היחידים ששמים לב לשינוי שמתחולל בנפש של הצעירים והצעירות המגיעים לשערי בית הספר, ראשונים הם ההורים, והם מתארים השפעה עמוקה גם על הבית והמשפחה. "זה בא בנקודה שהיינו מיואשים לגמרי". משתף איל נועם, אביו של אלעד. "מבחינתי זה היה נס, לא האמנתי שתוך זמן כל כך קצר הוא יחליט החלטה כזאת. ההחלטה הכי טובה שהוא עשה".

מה אתם כהורים מזהים בשנה האחרונה? אלו כלים חדשים אלעד רכש במסגרת הזו?

"חלו הרבה תמורות בחיים של אלעד ובחיים של כולנו, ראיתי בזה דבר של שינוי חיים מאוד משמעותי לילד. הערכים שהבן שלי סופג ובא איתם חזרה הביתה. זה כנראה תמיד היה קיים בו, אבל עכשיו זה בא לידי ביטוי בצורה מופלאה. הוא אוהב לעזור, הוא אוהב להיות בחברה וזה שינוי משמעותי ממה שהיה קודם".

הדוגמא האישית כבסיס להתפתחות העצמית

הצוות החינוכי בתיכון החברתי והפנימייה למנהיגות מצפה רמון, מורכב מנשות ואנשי חינוך בעלי ניסיון בתחום החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. התיכון החברתי מנוהל על ידי 2 מנהלים, לצד צביבך מוביל את התיכון דור רז, והצוות החינוכי מעצב אותו בצורה שוויונית ומשותפת וללא היררכיה בין בעלי התפקידים השונים. לכל מחנך בכיתתו או בתחום אחריותו יש את החירות להביא את אישיותו המלאה, לבחור את תהליכי הלמידה, את המקצב שלהם, לעצב את התהליכים החברתיים בכיתה ואת אופני ההתנסות, וכל זאת מתוך מחויבות לתלמידים ולתפיסת העולם החברתית.

"כשנפגשתי עם הצוות והבנתי על איזה אנשים מדובר ואיזה סוג של ערכים הם מביאים איתם ורוצים להעביר אותם הלאה, מאוד התרשמתי" אומר לנו איל. "לאורך הזמן, זה רק הוכיח את עצמו. אנחנו מקבלים כל הזמן עדכונים והודעות ועל כל דבר יש התייעצות איתנו ההורים וקרבה אישית מאוד נעימה. אני מרגיש שיש אנשים שאני סומך עליהם עם הבן שלי בעיניים עצומות".

המגורים והלימודים במצפה רמון מאפשרים לתלמידים סביבת למידה פסטורלית ושקטה בתוך קהילה קטנה, חמה ותומכת המאפשרת להם להשפיע באופן אקטיבי על המציאות היום יומית סביבם.

איל: "הרעיון המיוחד הזה שהם חלק מהקהילה ואין גדר הוא פורץ דרך בעייני. הם יוצאים החוצה ומגיעים לעיר. זה לא כמו בפנימייה סגורה, יש להם מרחב פעולה מנטלי ופיזי. הם חלק מהקהילה וגם תורמים לסביבה באופן קבוע. בין אם זה לאזרחים המבוגרים שהם עוזרים להם באופן שוטף, או לתושבי העוטף, שהם סייעו להם במלונות ונתנו להם עזרות מסוגים שונים, אלו ערכים שבעיני הם המפתח להכל בחיים".

"הם עושים הכל ברצון רב מתוך שליחות פנימית. הדוגמה האישית הזאת היא אבן דרך לחיים שלהם, גם מבחינת ההדרכה שהם מקבלים מהצוות החינוכי הנהדר וגם מבחינת הערכים שהחניכים מקנים אחד לשני".

אירועי השנה האחרונה לא פסחו על תלמידי וחניכי התיכון החברתי ששאבו הרבה תקווה דרך העשייה למען תושבי הצפון והדרום שהיו זקוקים ליד תומכת.

"השבעה באוקטובר תפס אותנו בחופשה בבתים. הייתי בהלם ולא ידעתי איך להכיל את זה". משתפת מזרחי. "יום אחרי החברה מקיבוץ ארז באו למצפה רמון, ואחרי כמה ימים גם אני הגעתי. בית הספר והפנימייה שעובדים עם הנוער העובד והלומד החליטו לעשות לילדים קייצת, שמעתי על זה ומיד היה לי ברור שאני לוקחת בזה חלק. זו הייתה שנה מורכבת ומאוד מטלטלת אבל עם המון עשייה וזה מה שהחזיק אותנו. עשינו המון בין אם ללכת לחנוך ילדים מארז, לסייע קטיף בדרום ועוד. לקחנו את הכוח שיש לנו לידיים והשפענו".

"בית הספר והפנימייה מתמקדים במנהיגות ועשייה חברתית ואני באמת מרגיש שזה הכלי הכי גדול שרכשתי",  מוסיף אלעד. "הכל בזכות העשייה בפנימייה, זה הקטע של התנדבות ונתינה לזולת שעובר אלינו בצורה כל כך טבעית. ובאמת בזמנים כאלה, במיוחד בשנה הזו, לדעתי הכי חשוב זה לתת מה שאתה יכול למי שצריך".

"גם בחודש האחרון, בצל המלחמה זיהינו כי קיים צורך להכשיר את בני הנוער להיות אקטיביים במציאות". אומרת מנהלת התיכון החברתי תמר צביבך. "התלמידים והתלמידות הוכשרו ע״י צוות המחנכים בסמינר ׳צו השעה׳ לתת מענה חינוכי לילדים ובני נוער במסגרת הפוגות של תושבים מהצפון. התלמידים והצוות בוחרים בחודש האחרון להיות חלק ממעשה חינוכי מעורר תקווה".

נערות ונערים הלומדים בתיכון החברתי ובפנימייה למנהיגות במצפה רמון מרשת דרור בתי חינוך, עוברים תהליך שהוא לא פחות ממשנה חיים עבורם. בזכות הלמידה הייחודית לצד החיבור לקהילה, הנערים והנערות מפתחים חברויות משמעותיות ותחושת ערך בלתי רגילה. "החניכים שמגיעים מחפשים מקום לגבש את עמדתם וגם ליישם הלכה למעשה את אמונותיהם. מחפשים מקום שיוכלו להיות מי שהם דווקא עם מי ששונה מהם. בני ובנות נוער שהרגישו בלב שלהם שיכול להיות טוב, מעניין, חווייתי, משמח יותר בתקופה הזו של חייהם - חיפשו, ומצאו אותנו". מסכמת צביבך.