״ברגע שהבינה המלאכותית פרצה לחיינו, קרה שינוי משמעותי בעולם שדורש חשיבה עמוקה ושינוי תפיסה לגבי הידע שאנחנו נותנים לסטודנטים שלנו. אנחנו עמוק בתחום, וכבר מסתכלים על הדור הבא. אצלנו בלימודים AI זה לא דבר תיאורטי עתידי, אלא נדבך שכבר קיים״, מסביר פרופ׳ אריה גביוס, דיקאן הפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו,  במסגרת הקורסים, הסטודנטים מתרגלים בין היתר דפוסי חשיבה יזמית וחדשנית בתנאי אי- ודאות ושימוש ב- ChatGPT לכתיבת תכניות עסקיות ולניתוח תרחישים, ונחשפים לץכנים שמתעדכנים בהתאם לטכמולוגיות חדשות ושינויים בתעשיות השונות. ההסתגלות לעולמות ה- AI חיונית ותשפיע על עולם התעסוקה העתידי, בדומה לאופן בו השפיעה ההתפתחות הטכנולוגית על מקצועות שוהנים בעבר.

פרופ' גביוס מוסיף ואומר: ״קיימנו מספר דיונים עם מומחים מהתעשיות בתחום והחלטנו על הקמת מנהלה שתקדם את לימודי ה-AI בפקולטה בכלל ובפרט במקצועות הטכנולוגיים. אני העברתי החלטה שכל סטודנט שמגיע לתואר ראשון בקריה האקדמית אונו ילמד קורס אחד לפחות בבינה מלאכותית, ולא משנה באיזו התמחות הוא – נדל״ן, משאבי אנוש, מימון וכמובן גם במקצועות טכנולוגיים. לומדים את הקורס היום גם במדעי המחשב ובמערכות מידע אבל גם בפרסום ושיווק״.

"אנחנו דורשים מהסטודנטים להשתמש במערכות AI"

ההחלטה של הפקולטה, דרשה גיוס של אנשי סגל מובילים, ובניית קורסים רלוונטיים לכל התמחות. במקביל, עבור סטודנטים לתואר שני, הקריה יצרה קורס בחדשנות ויזמות שיטמיע את התפיסה עד לקצה. ״לקחנו את אותו קורס שעד היום היה נלמד באמצעות עבודת גמר בצורה מסורתית ועשינו שינוי גדול. היום סטודנטים נדרשים להשתמש בכלי AI כדי להשיג את מטרות הלמידה ולייצר את העבודות והתוצרים הנדרשים״, מסביר פרופ׳ גביוס ומפרט, ״אנחנו דורשים מהם להשתמש במערכות האלו ולכן מצפים לרמת תוצרים הרבה יותר גבוהה. אנחנו בודקים את איכות התוצרים כדי לראות שהם יודעים להפעיל את הכלים בצורה נכונה ולהשיג את המטרות. זה הפך את הקורסים ליותר מלמדים ואת הרמה ליותר גבוהה. כרגע אנחנו עובדים על הדור הבא של הקורסים. אנחנו כל הזמן משפרים את הכלים שניתנים לסטודנטים שלנו לצורך ההשתלבות בשוק העבודה בעתיד, כדי שיהיו בשלים יותר לכניסת טכנולוגיות חדשות״.

בזמן שרבים באקדמיה בישראל ובעולם דווקא הביעו חשש מכניסת הטכנולוגיות החדשות, בפקולטה במנהל עסקים בקריה האקדמית אונו, החליטו שהם מחבקים אותה במקום להילחם בה: ״החשש הגדול של האקדמיה בארץ ובעולם הוא מכך שסטודנט יכנס למערכות AI שונות, יזרוק פנימה את המטלה שקיבל, יקבל תוצר, והנה יש עבודה. האקדמיה עסוקה בשאלה איך מונעים העתקה, מצב בו הסטודנטים לא משיגים את מטרות הלמידה שלהם. יש הרבה מאוד דיונים וחלק מהפתרונות המוצעים הם מערכות שיודעות לבדוק אם התוצר אנושי״, אומר פרופ׳ גביוס ומסביר, ״עם הזמן זה יהיה קשה יותר להבין אם התוצר אנושי וזה יתסכל את כל המערכת. הגישה שלי מאוד שונה – זה שם, אנשים משתמשים בזה גם בלימודים וגם בכלל, אז במקום לנסות להילחם בזה בואו נעשה ההפך. אנחנו לא רק לא אוסרים, אלא דורשים מכם להשתמש בכך ומצפים לרמת תוצרים גבוהה. אנחנו רוצים לרתום את הטכנולוגיה במקום להילחם בה״.

הטמעה של מערכות AI בקורסים הנלמדים בכל תכנית לימוד

לדברי פרופ' גביוס המטרה היא להטמיע את הטכנולוגיה בלמידה עצמה: ״יש שני נדבכים לתפיסתי להטמעת הוראה כמו בתחום טכנולוגי של AI. השכבה הראשונה היא קורס מבוא חובה לכולם שנותן את הידע הנדרש כדי להכיר את העולם. השכבה השנייה היא יותר עמוקה, במובן שזה לא קורס בודד אלא הטמעה של מערכות AI בקורסים הנלמדים בכל תכנית לימוד. כך מקבלים הטמעה יותר עמוקה של הידע לא רק במסגרת קורס מבוא אלא ממש בתוך תכנית הלימודים המעשית״.

לצאת לשוק העבודה מוכנים

במסגרת התואר במנהל עסקים, בולטים במיוחד בתקופה זו המקצועות הטכנולוגיים כמו  סייבר, מדעי המחשב ומערכות מידע. ״מערכות מידע זו תכנית שנותנת מספר הכשרות מאוד ממוקדות בהן הבוגר יכול לעסוק ולמצוא עבודה. הפרויקטים בנויים כך שיש לבוגר כמה תחומים בהם יש בידו ידע מעמיק, והוא מוכן לצאת איתם לשוק התעסוקה מבלי שיזדקק להכשרה נוספת במקום העבודה. זה קיים בצורה סדורה, ויש כמה תחומים בהם יש הסמכה והכשרה פנימית שלנו״, מתאר פרופ׳ גביוס, ״יש כמובן גם את תחום הסייבר בו יש קבוצה משמעותית שעושה דברים מעניינים ברמה הטכנולוגית. גם במדעי המחשב מלמדים כלי AI שמוטמעים בתוכנית הלימודים בצורה מובנית. זו תכנית שהושקעו בה הרבה משאבים עם מרצים מצוינים והתמקדות בבינה מלאכותית״.

בתואר השני נפתחות אפשרויות נוספות: ״יש תכנית של התמחויות טכנולוגיות כמו במערכות אבטחת מידע וגם בביטחון מידע ופורנזיקה. התוכניות מיועדות לאנשים שמתעניינים בעולם הסייבר ומערכות המידע. אלו קורסים שנותנים צעד קדימה מבחינת ההתפתחות המקצועית. זה ייחודי, כי אין תכנית סייבר אחרות בארץ שעוסקות באסטרטגיה ופורנזיקה. זה מתאים גם למי שרוצה להכיר את עולם הסייבר כמנהל ואת המשמעות האסטרטגית. בתואר אתה מכיר טכנולוגיה, נכנס למעבדה, לומד איך התקפות סייבר עובדות ואיך מערכות הגנה עובדות, אבל גם לומד איך לנהל בתחומך את תחומי הסייבר הקיימים והפורנזיקה״.

לדברי פרופ' גביוס, ההכשרה שמה דגש משמעותי על לימודים פרקטים. ״כמובן שיש בסיס תיאורטי אבל הלימודים מאוד פרקטים. הבוגר שלנו יוצא לשוק התעסוקה ואנחנו בוחנים איך הוא מתאקלם ומוצא מקום עבודה״, הוא אומר ומדגיש, ״החשיבה גם בהוראת הבינה המלאכותית היא על איך עוזרים להם להתאקלם בשוק העבודה לא רק כשיסיימו לימודים, אלא גם כשעוד כמה שנים כשה-AI יתפוס מקום יותר ויותר עמוק בתעשייה, הם יהיו בשלים ומוכנים לקלוט ידע חדש ומתקדם. הדגש והמחשבה על שוק העבודה הוא מאוד מרכזי בתוכנית ובחשיבה״.

תואר שני במנהל עסקים וקמפוס חדש עם טכנולוגיות מתקדמות

אז למי יכול להתאים למשל תואר שני במנהל עסקים? ״לתואר השני לרוב מגיעים תלמידים יותר מבוגרים שכבר עובדים בתעשייה. הם הרבה פעמים באים ללמוד תואר שני במנהל עסקים בתחום רלוונטי מעולם התעסוקה שלהם כי הם רוצים להתקדם מקצועית או אפילו לעשות הסבה לתחום אחר. חלקם רוצים להתקדם ולהיות מנהלים במקום בו הם עובדים ובענף שלהם. אם זו המטרה שלך, התוכנית שלנו תיתן את הכלים לכך. אנו בונים את התוכנית כדי לעזור לאנשים להתקדם בצעד הבא בקריירה הניהולית״.  

יתרון נוסף שמציעים לסטודנטים בקריה האקדמית אונו, הוא קמפוס חדש בצומת סביון עם מתקנים חדשניים. ״עברנו לקמפוס חדש, מבנה ברמה הגבוהה ביותר באקדמיה בארץ. הושקעו בו הרבה מאוד משאבים ומחשבה. מדובר בקמפוס ענק עם מאות משרדים, כיתות ותשתיות, כמו גם חדר כושר וספריות״, מתאר פרופ׳ גביוס, ״יש בקמפוס מרכז יזמות חדש,  מעבדה טכנולוגית ומעבדת סייבר חדשה, יש גם מרכז סימולציה שהפקולטה למנהל עסקים משתמשת בו לעיתים. כך למשל אפשר לקיים סימולציה שמאפשרת לתרגל סיטואציות מעולם העבודה. כך שהלימודים מותאמים למה שקורה היום בשוק״.