הקורונה כפתה על המוסדות האקדמיים מהפך מואץ וגדול בתחום הדיגיטלי. למעשה, המהפכה הדיגיטלית נמצאת כבר שנים, הרבה לפני מגפת הקורונה, אולם היא לא הצליחה להשפיע על האקדמיה. בזמן שארגונים ומקומות עבודה התקדמו לעבודה בפלטפורמה הדיגיטלית, המוסדות האקדמיים עשו זאת באופן חלקי ביותר.
וכך קרה שברגע אחד, בעקבות המגפה, האקדמיה מצאה את עצמה במצב של "אין ברירה". גם הסטודנטים וגם סגל ההוראה התבקשו לעשות שינויים גדולים ומהירים בין לילה ונדרשו תוך כדי תנועה להסב את התואר מלימודים פרונטליים ללמידה דרך המסך. "זה לא היה פשוט", מספר יהודה (הודי) ליברמן , מנכ"ל המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט. "אבל בעזרת כלים שניתנו לצוות כולו, הצלחנו לעשות את המעבר בצורה מיטבית. עברנו ללמוד וללמד דרך ה-ZOOM הקמנו צוות תמיכה שהיה זמין ונגיש אונליין לכל מי שהזדקק לסיוע, ולשמחתנו זה קרה מהר".
איך הרגשתם את הסטודנטים בשנה החולפת?
"החשש המרכזי והראשוני שלנו היה להבין איך אנחנו משמרים את הקשר עם הסטודנטים ואיך הם מחזקים את הקשרים בינם לבין עצמם", הוא מספר, "הבנו מהר מאוד שכשאתה לומד מהבית, בגפך, הקשר עם האקדמיה נחלש וגם עם סטודנטים אחרים. רצינו לייצר עבורם פלטפורמה מגבשת. הוספנו לשיעורים במערכת השבועית גם שיח שעוסק לאו דווקא בלמידה ישירה על החומר הנלמד, קיימנו סקרים כדי להבין את המגמות של הסטודנטים לגבי נושאים שונים הקשורים ללמידה מרחוק וביצענו שיפורים בהתאם , הרכזות באקדמיה דאגו לנהל שיחות יומיומיות עם סטודנטים ש'נעלמו', ובזכות כל אלו - הקשר אף התחזק.
"ברור לנו שהעולם השתנה ואנחנו משתנים ביחד איתו"
בחודשיים האחרונים, כאמור, עם החזרה הכללית של המשק לשגרה, גם הסטודנטים חזרו לקמפוסים - והאקדמיה שוב נאלצה ללמוד איך להתנהל בשגרה החדשה. "אם בעבר היה ברור שסטודנט צריך ליישר קו עם הנחיות האקדמיה, אז הוא עדיין צריך כמובן אבל הבנו שגם אנחנו צריכים להתאים ולהגמיש את עצמנו גם אליו, זה קרה בזכות הקורונה. חשוב לנו לשמר את הרמה האקדמית של המוסד. מאידך אנחנו נקיים לימודים משולבים פרונטליים ומקוונים.
"למשל הבנו במהלך הקורונה שסטודנטים רבים מסתדרים ואף אוהבים (בחלקם) את הלמידה מהבית, וישמחו להמשיך בה", הוא מספר ומוסיף גם זוויות נוספות בחיי הסטודנטים: "לצעירים קשה לתכנן תוכניות כשהמציאות לא ברורה. הטיול אחרי צבא נדחה, הרבה פוטרו או יצאו לחל"ת וכו', הם גם היו שמחים לגמישות מאיתנו במהלך השנה ולאפשרות ללמוד באופן חלקי ומדורג".
כחלק מהסקת המסקנות לתקופת ה"חיים עם הקורונה", מספר ליברמן, גובשה אסטרטגיית למידה שהיא גמישה ומתקדמת יותר בדגש על היברידיות, על שיטות למידה חדשניות ועל עזרים חדשניים לסטודנטים, תוך שמירה על יחס אישי ואינטימיות המאפיינים את המוסד וכמו כן על הרמה האקדמית. והכל כמובן נעשה תוך עמידה בתנאי המועצה להשכלה גבוהה ושמירה על הרמה הגבוהה של המוסד.
אלו רק חלק קטן מהשינויים שנעשו במהלך השנה:
- הפיכת חלק מהכיתות ל- HY FLEX - כיתה היברידית המשלבת לימודים בכיתה יחד עם סטודנטים מהבית בזום.
- הוספת עזרי לימוד לזמינות המידע וללמידה אה-סינכרונית - באמצעות פודקאסטים, מגוון שיעורים מוקלטים, סרטונים ועוד.
- אפשרות להארכת לימודים לטובת תוכניות של סטודנטים, בהתאם להנחיות ולתנאים שנקבעים מראש.
מה זה בעצם כיתת HY FLEX? איך משלבים את זה?
"כיתה היברידית שיש בה מסך גדול, המרצה נמצא בכיתה ומעביר שיעור לאילו שהגיעו לכיתה ולאילו שנמצאים בבית , בזום שגם רואים אותם דרך המסך בכיתה והם רואים את השיעור הסטודנטים שלומדים מהבית הם אילו שאין להם תו ירוק או שבחרו ללמוד את הקורס הזה מהבית. בכל מצב הסטודנטים צריכים לשלב למידה מהבית עם זום. כמו כן הם יכולים לחזור על החומר באמצעות שיעורים מוקלטים, כאשר חל מהמידע זמין וסטודנטים יכולים לחזור על החומר בצורה כזאת".
דבר נוסף שליברמן מציין הוא מיומנויות הלמידה שקצת הלכו לאיבוד בקורונה, ואולי אף לפניה. "אנחנו מחזקים את מיומנויות הלמידה של הסטודנטים באמצעות לימודים בשיטת H.O.T.S, שכרגע מיושמים במשפטים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט ובהמשך יהיו בשאר התחומים. מטרת התוכנית : ללמד סטודנטים מיומנויות למידה. לא רק לשנן מסה של חומרים, אלא איך ללמוד בצורה נכונה, לזכור, במה להתמקד וכיצד להפנים את החומר. ברור לנו היום שהתואר צריך להיות קצת יותר דומה לסטודנט – רלוונטי, עדכני, גמיש ולא ישות נפרדת ממנו".
מעוניינים לשמוע עוד על תואר ראשון במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט? לחצו כאן לפרטים נוספים>