יש משרות מסוימות שאם הגעתם אליהן ברור שאתם נמצאים במקום הנכון. כמובן, מה שנכון לסטודנט אחד לא יהיה נכון עבור מי שיושב בכיסא שלצדו ועדיין, לכל מקצוע יש את משרת החלומות שלו. אבל איך תדעו מהי? ויותר חשוב, איך באמת תצליחו לסלול את הדרך ליעד הנכסף?
"כדי להגיע למשרות המבוקשות, חשוב לתכנן את הקריירה כבר בשלב מוקדם, לחשוב כמה צעדים קדימה ולכוון אל המקומות הנכונים", אומרת דקלה בר אילן, מנהלת המרכז לפיתוח קריירה במכללה למינהל, בה פיתחו את תכנית האינטרשיפ בדיוק בשביל זה. "התכנית מאפשרת לסטודנטים החל משנה ב' להתנסות בתפקידים משמעותיים בחברות מובילות, כשמטרת התכנית היא לא לעזור לסטודנטים למצוא עבודה, אלא להכווין אותם בתהליך בניית הקריירה", מסבירה בר אילן, "במהלך האינטרשיפ, שאורכת שלושה חודשים, הסטודנטים משולבים בחברה - לומדים את הפרקטיקה, חווים תפקידים אטרקטיביים שרוב הסטודנטים לא נחשפים אליהם, מקבלים הזדמנות לנטוורקינג בארגונים הגדולים ובראש ובראשונה מדייקים את ההבנה לאן הם רוצים להגיע".
מה הם חמשת הג'ובים המבוקשים?
אז על אילו משרות אנחנו בעצם מדברים? הנה חמש משרות שאם הגעתם אליהן – סימן שעשיתם עבודה טובה:
1. מיתוג מעסיק וסורסינג
לפי בר אילן, סטודנטים למדעי ההתנהגות, המתמחים אצלנו במשאבי אנוש וגיוס, פחות מתעניינים בחברות השמה, אלא מכוונים לתחום הסורסינג: "איש הסורסינג אחראי על גיוס מועמדים במובן הרחב, ובדגש על פנייה למועמדים 'פסיביים', דרך הרשתות החברתיות. תחת הסורסינג, ישנו מיתוג המעסיק. כלומר, כיצד למתג את הארגון באופן אולטימטיבי כדי שהמועמדים הטובים יגיעו אליו".
כדי להתקבל: בדרך כלל, אנשי סורסינג ומיתוג מעסיק הנם בעלי תואר במדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, ניהול או תחומים אחרים מעולמות דומים. מדובר במשרה שתוכלו לאייש בשלב מוקדם יחסית לאחר סיום התואר.
שכר: מסקר של "הפורטל הישראלי לגיוס עובדים" מ-2017, עולה כי השכר הממוצע בתחום הסורסינג הוא 11,600 שקל, והשכר החציוני 10,500 שקל. עבור מנהלי סורסינג, השכר הממוצע עומד על 11,750 שקל, ואילו השכר החציוני עומד גם הוא על 10,500 שקל.
למי זה מתאים: אם יש לכם ראייה אנליטית ואינטואיציה טובה לגבי אנשים, אם אתם יצירתיים וחיים ברשתות החברתיות.
2. מנהלי חדשנות
מדובר בתפקיד משמעותי שסטודנטים יותר ויותר מכוונים אליו. "בשנים האחרונות, אנחנו רואים ארגונים מכל התחומים, החל מחברות למוצרי מזון ועד בנקים, שמחפשים אנשים שיעזרו להם ליצור דברים חדשים, כמו מוצרים או שירותים חדשניים, כשאצלנו זה בא לידי ביטוי בעיקר אצל סטודנטים למינהל עסקים, המתמחים במסלול היזמות", אומרת בר אילן.
כדי להתקבל: אפשר להגיע לתחום מדיסציפלינות שונות לחלוטין, כמו כלכלה, שיווק ופסיכולוגיה. כמו כן, קיימות כיום תכניות לימוד לתארים מתקדמים כגון עיצוב חדשנות ויזמות, המכשירות את בוגריהם לתפקידים של מנהלי חדשנות באמצעות קורסים פרקטיים המקנים יכולות חשיבה אסטרטגיות, יצירתיות ומציאת פתרונות מחוץ לקופסא. אמנם לא מדובר בתפקיד התחלתי, אך עם הכלים הנכונים צומחים אליו מתוך הארגון.
שכר: שכרו של מנהל החדשנות הוא גבוה, מאחר ומדובר בתפקיד מתקדם ולא התחלתי. מנתוני מנפאואר פרופשנל, עולה כי שכרו של מנהל חדשנות בחברת מוצרי צריכה נע בין 18 ל-24 אלף שקל בחודש, ואילו בחברות הטכנולוגיות ירוויח מנהל חדשנות בין 30 ל-40 אלף שקל.
למי זה מתאים: אם אתם יצירתיים, חושבים מחוץ לקופסא ואוהבים עבודה קשה.
3. אנליסטים ומנהלי תוכן
בשנים האחרונות כל נושא הדיגיטל, כלומר ניהול תוכן ושיווק ברשתות החברתיות, תופס תאוצה. לפי בר אילן, "היום, כמעט בכל חברה, מקטנה עד גדולה, יש אנשים שאחראים על תחום הסושיאל, שהפך לחלק בלתי נפרד מניהול העסק. לצד מנהל התוכן נמצא האנליסט, שאחראי על ניתוח נתונים ממקומות שונים, ובדרך כלל מהרשתות החברתיות, ועל תרגום הנתונים למסקנות ברמה השיווקית".
כדי להתקבל: לימודים בתחומים רלוונטיים כמו שיווק, תקשורת תוכן ויצירה, סטטיסטיקה או פסיכולוגיה בהחלט עשויים לעזור לכם, אך גם ניסיון מעשי משחק תפקיד משמעותי.
שכר: מנתוני אתר AllJobs עולה כי שכרו של אנליסט מתחיל נע בין 7,000 ל-11,000 שקל. השכר עולה באופן הדרגתי עם הניסיון, ולאחר כמה שנות ניסיון תוכלו להרוויח סכום שנע בין 12 ל-23 אלף שקל.
למי זה מתאים: אם אתם אוהבים רשתות חברתיות, בעלי יכולת אנליטית ויכולת גבוהה לניתוח נתונים והסקת מסקנות.
4. אחראי ביג דאטה
תחום הביג דאטה, כלומר ניתוח מאגרי מידע עצומים, צמח מאוד בשנים האחרונות. "התפקיד של איש הביג דאטה הוא בעצם להצליח להסיק מסקנות מנתוני הביג דאטה עבור החברה. בדרך כלל מדובר בתפקידים מתקדמים, שסטודנטים, בייחוד מתחום הכלכלה, מכוונים אליהם", מסבירה בר אילן.
כדי להתקבל: חשוב שיהיה לכם תואר ראשון, בדרך כלל בכלכלה, מחשבים או סטטיסטיקה וחקר ביצועים, וברוב המקרים גם ניסיון מעשי.
שכר: השכר משתנה ותלוי חברה, אולם מסקר אתר CPS Jobs עולה כי איש ביג דאטה מתחיל שעובד בחברת הייטק ירוויח בין 12 ל-15 אלף שקל, ואילו אחראי ביג דאטה בעל ניסיון של חמש שנים עשוי להרוויח עד 25 אלף שקל.
למי זה מתאים: אם אתם אוהבים טכנולוגיה ולא חוששים ממספרים, בעלי ראייה אנליטית, יכולת הסקת מסקנות וחוש עסקי.
5. מעצב ממשק
מדובר בתפקיד המשלב בין יכולת עיצוב ויכולת טכנולוגית. "היום יותר ויותר מהסטודנטים שלנו לעיצוב בוחרים במגמה לעיצוב חזותי, ומכוונים לתחומים כמו עיצוב אפליקציות ואתרים, ויש לכך ביקוש גבוה בחברות ההייטק", אומרת בר אילן.
כדי להתקבל: לימודים בתחום העיצוב והבנה טכנולוגית הם הכרחיים למי שמכוון לתפקידים אלה.
שכר: השכר ההתחלתי של מעצבי ממשק נחשב גבוה ביחס למעצבים בתחומים אחרים, ויכול להגיע לכ-10,000 שקל. שכר של מעצב ממשק מתקדם יכול להגיע לכ-20,000 שקל.
למי זה מתאים: אם אתם בעלי יכולת עיצוב גבוהה, יכולת טכנולוגית, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא.